Kirjoittaja Aihe: SCOTT McCLOUDin "MAKING COMICS"  (Luettu 10744 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: SCOTT McCLOUDin "MAKING COMICS"
« Vastaus #15 : 25.10.2006 klo 02:12:07 »
Klaus vai Tove?
Pitää koittaa kaivaa jostain tämä opus. Hankkisivatpa kirjastoon. Ei ole varaa kaikkeen.

Timo

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #16 : 25.10.2006 klo 20:08:40 »
Tuota onko tämä ironiaa vai ymmärrettävissä ettei Jansson ole itse asiassa R. Mäkisestä mistään kotoisin?
Kaikki kolme Janssonia ovat mielestäni hyvinkin kelpoja sarjakuvantekijöitä. Suomalaiset maailmalla perinteisesti ehkä vielä toistiseksi hieman aliarvostettuja? Siksi mieltäni lämmitti että McCloud nostaa häntä/heitä.

"Jansson" mainittiin Hergén, Uderzon, Tardin, Moebiuksen ja Schuitenin rinnalla (s. 242). Asiaan nyt palattuani henkilöhakemisto paljastaa että että kyse on Tovesta.

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #17 : 25.10.2006 klo 20:40:32 »
Ekat 50 sivua voi kyllä jättää huoletta lukematta (tai ainakin lukea kriittisesti). Teoriat menee siinä minusta vähän tuuba-osastolle.
Tarkkana ja punniten pitää kaikkea lukea, mutta ei tuossa alussa ole mitään tuubaa mun näkökulmasta.

Kirja on pursuaa sujuvasti ja tuoreesti esitettyä sarjakuvaoppia jota on totisesti kaivattu. Olen haaskannut varmaan tonnin paperia apurahahakemuksiin, että sais kunnon oppaan aikaan mutta tuolta se sitten tuli ja teki omat materiaalipinot jätepaperiksi.

Tämä pitää saada suomeksi (ja on syntymässäkin opiskelijatyönä) mutta kuka sen nyt ottaa kustannettavaksi?

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #18 : 25.10.2006 klo 20:42:49 »
Suomalaiset maailmalla perinteisesti ehkä vielä toistiseksi hieman aliarvostettuja? Siksi mieltäni lämmitti että McCloud nostaa häntä/heitä.

Complete Moominhan on tulossa, saas nähdä millaiset "omat Muumit" Disney kehittää, kun alkuperäisiä ei saanut ostetuksi?
Kemissä McCloud innostui myös mm. Mämmilästä, mutta toisaalta hän vaikuttaa sellaiselta tyypiltä joka innostuu aivan kaikesta sarjakuvaan (jotenkin) liittyvästä. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

JV

• Jäsen
« Vastaus #19 : 25.10.2006 klo 21:41:41 »

Olen haaskannut varmaan tonnin paperia apurahahakemuksiin, että sais kunnon oppaan aikaan mutta tuolta se sitten tuli ja teki omat materiaalipinot jätepaperiksi.

Eikö siinä samassa ajassa olisi jo jonniinmoisen opuksen saanut aikaiseksi?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #20 : 25.10.2006 klo 21:44:37 »
Eikö siinä samassa ajassa olisi jo jonniinmoisen opuksen saanut aikaiseksi?
Vain palasia.

Halpisversio kyllä syntyi mutta kustantajat ei halua mitään minkä hankintahinta olisi pieni. Semmoista taas tarttisivat koululaiset.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #21 : 04.11.2006 klo 11:28:29 »
Luin teoksen vihdoinkin loppuun.

Kuten Sarjakuva - näkymätön taide -teoksessakin, tässä on paljon mistä voi arvellen keskustella, mutta moittiminen olisi kohtuutonta, niin huolellisesti McCloud on työnsä hoitanut. Ja hän osaa itse varoittaa mm. pinttymästään luokitteluihin. Mutta jäsentyneisyydessä on tämmöisen kirjan voimakin - jälkeenpäin voi sitten ravistautua siitä irti ja palauttaa taiteellinen kahlitsemattomuus ja arvaamattomuus -moodi.

Parasta on sujuvuus, väsy ei tule. Kuvakerronta on taas havainnollista ja viihdyttävää. Perin amerikkalaisilmeinen tämä on, Hollywoodin kasvattaman kansakunnan tuote. Eurooppalaisella tai aasialaisella tekijällä olisi hillitympi tunnelma. Ja toisaalta, pidättyväisyys ei olisi eduksi, rohkeudesta altistaa ideoitaan McCloudia pitää kiittää.

Sarjakuvantekeminen ja opettaminen selkeytyy. Täytyy ruveta kokeilemaan.

Sika

• Jäsen
« Vastaus #22 : 12.11.2006 klo 00:51:45 »
Kokeilin tänään tilata kyseisen opuksen playsta visa elektronilla, nyt vain odottelen, mitä ilmoittaavat. Ainakaan nordean tilitapahtumissa ei näy, että kyseinen summa olisi hävinnyt tililtä.
Katsotaan onko maanantaihin mennessä mitään tapahtunut.

Joopa joo...ei onnistunut.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2006 klo 21:40:32 kirjoittanut Sika »

PetriT

• Jäsen
« Vastaus #23 : 11.01.2007 klo 21:43:26 »
Joopa joo...ei onnistunut.

Vielä jos olet ostamassa niin ainakin kotimainen Kreegah Bundolo nettikauppa väittää että kirjaa olisi varastossakin.

http://www.kreegah.net/kauppa/index.php?act=viewProd&productId=609

Juuri luettuani voin kyllä suositella.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 11.01.2007 klo 22:05:38 »
Luettu on. Ei Scott mitään maailmaa mullistavia uusia teorioita tai metodeja siinä esittele, mutta pukeepahan sanoiksi ja kuviksi silloin tällöin asioita jotka kyllä on periaatteessa tiennyt alitajuisesti, mutta joita ei ole itse osannut mitenkään järkevästi selittää.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 11.01.2007 klo 23:11:35 »
...pukeepahan sanoiksi ja kuviksi silloin tällöin asioita jotka kyllä on periaatteessa tiennyt alitajuisesti, mutta joita ei ole itse osannut mitenkään järkevästi selittää.

Sama tunne tuli, moni asia tuntuu nyt selkeämmältä. Mahtava kirja. Ja kaikki mangavihaajat lukemaan ajatuksella se mangaosuus... :P

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #26 : 21.01.2007 klo 19:25:27 »
Tarkkana ja punniten pitää kaikkea lukea, mutta ei tuossa alussa ole mitään tuubaa mun näkökulmasta.
Tarkoitin alun epäilyttävyydellä sitä, että McCloud ei näytä tuntevan semiotiikkaa eikä taidekuvankaan tutkimusta. Hän rakentelee omia teorioita (keksii termejä jne) asioista joita (monet)muutkin ovat pähkäilleet. Kirja olisi siis uskottavampi jos se perustuisi muuhunkin kuin herran omaan järkeen (jota en suinkaan vähättele). Se että McCloud sivuuttaa alan tieteellisen tutkimuksen ja monta merkittävää teoreetikkoa yli 100 vuoden ajalta, tarkoittaa sitä että kirja ei sijoitu millekään yleiselle jatkumolle vaan edustaa McCloud-universumin totuutta, vähän niinku marvelin sankarit toimii Marvelin todellisuudessa  :)

En myöskään pidä pahana omien teorioiden esittelyä, ajattelen vain että "dialogi" muiden alan tutkijoiden kanssa voisi olla hedelmällisempi (ja mielenkiintoisempi) lähestymistapa näinkin kimurantteihin asioihin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #27 : 21.01.2007 klo 21:30:43 »

En myöskään pidä pahana omien teorioiden esittelyä, ajattelen vain että "dialogi" muiden alan tutkijoiden kanssa voisi olla hedelmällisempi (ja mielenkiintoisempi) lähestymistapa näinkin kimurantteihin asioihin.
Joskus estää taiteenalan omimman olemuksen ennakkoluulottoman ymmärtämisen, kun sitä yrittää tirkistellä sellaisten muilla aloilla kunnostautuneiden neropattien näkökulmasta, jotka eivät ole tehneet sarjakuvaa itse. Sopimattomien termien annetaan vääristää sisään ahdistettuja sisältöjä.

En niele McCloudin tarjoomuksia sellaisenaan mutta pidän siitä että hän nimen omaan on ajatellut itse. Ja paikallaan kyllä jos tuosta irtoaisi täydentävää keskustelua.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 21.01.2007 klo 22:00:24 »
En niele McCloudin tarjoomuksia sellaisenaan mutta pidän siitä että hän nimen omaan on ajatellut itse. Ja paikallaan kyllä jos tuosta irtoaisi täydentävää keskustelua.

Ja ainahan siitä irtoaakin. Luulen kirjan olevan paljon selkeämpi ja raikkaampi ilman perinteisiä termejä, vain McCloudin omana näkemyksenä siitä mitä sarjakuva on ja miten sitä voi tehdä. Eihän mies kuitenkaan tarjoa mitään "asia on näin, piste, kaikki muu on väärin"-teorioita vaan korostaa omien tapojen ja ajatusten hakemista. Kirja selkiyttää mukavasti pään ja antaa eväät lähteä tekemään sarjakuvaa ja intoa kokeilla.

Lewis

• Jäsen
« Vastaus #29 : 19.08.2007 klo 21:13:24 »
Luettu vasta pari päivää sitten, vaikka ostettu onkin pari kuukautta sitten. Ehdottomasti paras opas mitä koskaan olen lukenut miltään alalta (Näkymätön taidehan on vielä parempi, mutta en luokittelisi sitä suoraan oppaaksi).

Välillä menee reilusti yli hilseen, mutta suhtkoht selkeää. Kuvat ovat havainnollistavia ja hienoja.

Eikä Limingan Mikon "Meiking komiks" häviä paljoa.

Joonas