Kirjoittaja Aihe: Kaunotar ja Kulkuri (sekä Pepi)  (Luettu 16462 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ari

• Jäsen
Kaunotar ja Kulkuri (sekä Pepi)
« : 05.06.2006 klo 19:20:09 »
Luin tyttärentyttärelle Tammen Kultaista Kirjaa 41 "Kaunotar ja Kulkuri". Hämmästyin suuresti, kun pääsimme viimeiselle sivulle: kaikki neljä pentua ovat äitinsä näköisiä!!?

Ihan varmasti yksi pentukvartetista on kylläkin isänsä näköinen (AA1B/1956). Pentuhan seikkaili vuosikausia IS:n ja TS:n stripeissä Pepi- ja Hulivili- nimillä.

Kymysys kuuluukin: mitkä ovat Pepin/Hulivilin sisarusten nimet? Kaksi siskoa ja veli.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2006 klo 19:32:34 kirjoittanut Ari »

Ari

• Jäsen
Re: Kaunotar ja Kulkuri
« Vastaus #1 : 05.06.2006 klo 21:26:50 »
Turun Sanomien stripeissä Hulivilin sisarukset esiintyivät silloin tällöin nimillään. Kolmesta äitinsä näköisestä yksi oli loppuun saakka koiraskoira.

Gitte

• Jäsen
Re: Kaunotar ja Kulkuri (sekä Pepi)
« Vastaus #2 : 07.06.2006 klo 00:47:22 »
Eikös Kaunotar muuten olekin rodultansa amerikancockerspanieli?  ;D

Gamma

• Jäsen
  • Miu
« Vastaus #3 : 09.06.2006 klo 17:27:33 »
Voivathan koirat saada useita pentueita elämänsä aikana...

Ari

• Jäsen
« Vastaus #4 : 09.06.2006 klo 22:53:15 »
Voivathan koirat saada useita pentueita elämänsä aikana...

Totta kai. Siinä tapauksessa Kulkuri on pelastanut isäntäväen uhkaavalta tulipalolta ainakin kahdesti.

haplo

• Jäsen
Vs: Kaunotar ja Kulkuri (sekä Pepi)
« Vastaus #5 : 28.09.2011 klo 17:54:57 »
Laitetaanpa ihmettelyni ennemminkin tänne kuin jos jatkaisin Inducks-ketjussa.

Iltasanomissakin oli Hulivili, Turun Sanomissakin taisi olla. Iltasanomissa sarja päättyi 80-luvun puolivälin kieppeillä.

Missähän kaikkialla tuo Hulivili-nimi on ollut käytössä? En oikein käsitä miksi se tuntuu mulle tutulle, liian nuori olen edes Iltasanomien julkaisulle. Tästä ketjusta selviää, ettei nimitys ole ollut käytössä Aku Ankassa.

Jostain syystä tykästyin näihin strippeihin kun Kalevasta sieltä täältä luin tänään. Mieluummin ottaisin vaikka näitä nykyiseen Aku Ankkaan niiden todella huonojen hollantilaisstrippien tilalle. Numerossa 38/2011 oli jälleen Pepin sunnuntaisarjaa. Jaan toiveen niiden roimasta lisäämisestä!

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #6 : 28.09.2011 klo 18:10:01 »
Missähän kaikkialla tuo Hulivili-nimi on ollut käytössä?
Tammen kultaisissa kirjoissa ainakin.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #7 : 28.09.2011 klo 18:30:01 »
En usko että olen noita Tammen kirjoja lapsena nähnyt. Liekö sitten ehkä joku muukin lastenkirja jossa tuo nimi olisi ollut. Enpä keksi muutakaan. Sen muistan että jokin kirja meillä lapsena oli ja siinä nimi oli Pepi.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #8 : 28.09.2011 klo 19:46:47 »
En usko että olen noita Tammen kirjoja lapsena nähnyt. Liekö sitten ehkä joku muukin lastenkirja jossa tuo nimi olisi ollut. Enpä keksi muutakaan. Sen muistan että jokin kirja meillä lapsena oli ja siinä nimi oli Pepi.

Siis Tammen kultaiset kirjat on klassikkoja. Varmaan jokaisella lapsella oli pari niitä silloin kun olin pieni eli 70-luvulla.
Huom! Niistä on tehty uusintapainoksia viime vuosina, mutta niitä Disney-kirjoja ei enää saa, kun ei ole oikeuksia. Ainoa ikävä puoli on, että nykyiset kirjat ei periaatteessa ole enää "kultaisia". Siinä selkämyksessä ei ole enää kultaa. Näissä nykyisissä on vähän kullatun värinen, mutta ei kullattu selkämys. Tietysti ne vanhat "kullatut" selkämykset eivät hirveen hyvin kestäneet ajan platinaa...ne irtoili ja menivät rikki helposti.
Jos on pieniä lapsia kotona tai tulosilla, niin kannatan noiden keräämistä. Noita kultaisia kirjoja on kai tällähetkellä (jos ei ole tehty uusia) 181 kpl. Muistaaksen noita Disney-kirjoja oli noin 47 kpl.
Huomasin, että Tammen kultaisten kirjan no: 69 on nimeltään Hulivili (1958) ja no: 73 Hulivilin seikkailut (1959).
Pistän tohon tekemäni Excel-listan noista kirjoista, jos jotain kiinnostaa.
Meneeköhän tää nyt ulos aiheesta...no ei väliä!
Voi perse! Eihän tää kvaak hyväksy Exceliä...noh kuvankaappaus hätiin!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #9 : 28.09.2011 klo 20:23:34 »

Täällä on lista Tammen Kultaisista joissa on pelkästään Disneyä. Ja tosiaankin Scamp's Adventure on Hulivilin seikkailu

EDIT: äh...Darth Mika jo tuon mainitsi.

Timo
« Viimeksi muokattu: 28.09.2011 klo 20:25:27 kirjoittanut Timo Ronkainen »

haplo

• Jäsen
« Vastaus #10 : 28.09.2011 klo 20:37:27 »
Kiitokset molemmille! Ainakin noihin Disney-tarinoihin olisi mukavaa tutustua, mutta tyyriitä tuntuvat olevan. Tai jos kysyntää ei olekaan, huuto.netissä noista Hulivili-kirjoista on pyritty silti pyytämään mahdottomiakin summia. Hintahaarukka reilun kahdenkympin ja vajaan yhdeksänkympin välillä!

Täytyy ottaa puheeksi sukulaisia nähdessään että olisiko jollain näyttää. Epäilen että saattaisi olla.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #11 : 28.09.2011 klo 20:48:17 »
Missähän kaikkialla tuo Hulivili-nimi on ollut käytössä? En oikein käsitä miksi se tuntuu mulle tutulle, liian nuori olen edes Iltasanomien julkaisulle. Tästä ketjusta selviää, ettei nimitys ole ollut käytössä Aku Ankassa.

Hulivili-strippejä on ilmestynyt 80-luvulla varmaan ainakin kymmenessä eri maakuntalehdessä Suomessa. Ehkä olet nähnyt sitä jossakin niistä. Etelä-Suomen Sanomat on yksi lehti, joka tulee heti mieleeni edellä mainittujen lisäksi.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #12 : 28.09.2011 klo 21:02:37 »
Kiitokset molemmille! Ainakin noihin Disney-tarinoihin olisi mukavaa tutustua, mutta tyyriitä tuntuvat olevan. Tai jos kysyntää ei olekaan, huuto.netissä noista Hulivili-kirjoista on pyritty silti pyytämään mahdottomiakin summia. Hintahaarukka reilun kahdenkympin ja vajaan yhdeksänkympin välillä!
Täytyy ottaa puheeksi sukulaisia nähdessään että olisiko jollain näyttää. Epäilen että saattaisi olla.

Joskus oli mielessä hankkia mun kummitytölle kaikki Tammen kultaisen kirjaston kirjat. Olisin ostanut nuo uusintapainokset ja sit Disneyt erikseen divareista. Divareissa aika vähän noita löytyy, varsinkin Disneytä. Niitä kerää aika moni muukin...ovat tosi kysyttyjä. Varsinkin jos haluaa 1. painosta.
Mee kirjakauppaan, niin siellä on niitä uusintapainoksia...ovat aika lailla saman näköisiä kuin alkuperäiset...paitsi se kultainen reunus puuttuu ja vuosien kuluma sekä pienten vauvojen hampaan järsinnät. Hinnat liikkuu 7-9 €/kpl, joskus voi saada alle 5 €/kpl.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

haplo

• Jäsen
« Vastaus #13 : 28.09.2011 klo 21:59:07 »
Hulivili-strippejä on ilmestynyt 80-luvulla varmaan ainakin kymmenessä eri maakuntalehdessä Suomessa. Ehkä olet nähnyt sitä jossakin niistä.

80-luvulle olen liian nuori, mutta enpä pitäisi suurena ihmeenä jos jossakin lehdessä olisi myöhemminkin tullut. Täytyy pitää silmät auki Kalevan osalta ja katsoa jatkuuko sarja myöhemmin sen sivuilla. Mutta taitaa jäädä tältä erää arvoitukseksi.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #14 : 28.09.2011 klo 22:58:00 »
OT jatkuu.. Tammi menetti Disney-lisenssinsä kai joskus 1974-75, mutta siihen saakka monista noista tuli uusintapainoksia useampiakin. Mulla on Mikki Hiiren kuuraketti neljäs painos vuodelta 1973 eikä siitä tarvinnut maksaa kuin 50 senttiä. Se on painosmerkintöjä myöten alkuperäisen kaltainen, samaa paperia, samat kovat kannet, kultaselkämys, veikee kuvitus. Voi noista jo noistakin joutua maksamaan vähän enempi. Olis noita hauska ostaa halvalla lisääkin. Mulla on tuon lisäksi huonokuntoisina ne Barksin tekemät.

Timo