Jooh morjensta vaan!
Hain Googlella tietoa vesivärimaalauksesta ja satuin löytämään tämän sivuston, rekisteröidyin koska täällä oli niin asiallisen oloista keskustelua mutta kun tutkiskelin sivustoa tarkemmin, tuli jotenkin sellainen olo etten kuulu tänne. Toivottavasti ette pahastu jos tänne tulee tällainen lukiota käyvä, aloitteleva ei-niin-sarjakuvapainotteinen taitelijankuvatus.
Sitten itse aiheeseen. Peruskoulussa tosiaan annetaan karsea kuva vesivärimaalauksesta, lyödään kymmenen sentin napit ja vehkeet eteen ja sanotaan että alkakaapa maalata. Enpä minä kuitenkaan varsinaisia traumoja saanut, en kuitenkaan pitänyt hommasta alkuunkaan ja vielä lukiossakin akvarellimaalaukseen (kai se on sama asia kuin vesivärimaalaus? Sori nämä noob kysymykset) siirryttäessä epäilin että saakohan niillä mitään aikaan. Onneksi
kävi munkki ja lukiossa sattui olemaan kunnollinen kuvaamataidon opettaja, joka kävi ennen maalaukseen siirtymistä lävitse välineiden huollon, papereiden ja pensseleiden välisen laatueron ja tärkeimmät perusasiat itse maalauksesta. No, itse välineet olivat kuitenkin aika huonot, raiskatut tekokarvasta (tai mistä lie

) tehdyt siveltimet ja napit jotka oli A) halvat B) paskan peitossa. Sain silti maalattua maiseman joka kosketti itseäni aika paljon, etualalla pelto, jonka vasemmassa ja oikessa takareunassa (siis kuvassa suoraan edessä pellon loppukohdassa) puita, keskellä aukko josta näkyi kahdessa kerroksessa olevia vuoristoja, lähempänä ja kauempana olevia. Sää oli (tai on yhä) kolea, sinertävä, vaikka talvi kuvassa ei vielä ollut. Erityisesti säikähdin vuoristoja, sitä kuinka legendaariselle ne näyttivät kun takanolevat ikään kuin häilyivät piilossa ja edessä olevat olivat vain kylminä mutta paikallaolevina takimmaisten edessä. Tätä efektiä en olisi saanut aikaan jos opettaja ei olisi älynnyt kertoa että ensin maalataan vaaleat sävyt ja siitä jatketaan blaa blaa blaa. No kuitenkin, huomasin että vesiväreillähän saa aikaan hienoa jälkeä, ja etenkin, että niillä pystyn parhaiten tuomaan esille sen mitä olen jopa musiikin kautta koettanut tuoda esille, siinä onnistumatta.
Nyt on edessä ensimmäisten välineiden osto, opiskelijabudjetilla. Ensi viikolla on hurjat 25 euroa rahaa vapailla markkinoilla, joten niillä pitäisi saada värit, pensselit ja paperit, edes kohtalaiset. Voisitteko valaista mitä merkkejä kannattaisi kyylätä, jos niitä vaikka täällä Raahen Suomalaisessa kirjakaupassa sattuisi olemaan (ei taida olla muita maalausvälineitä myyviä liikkeitä täällä). Sanotaan vaikka näin, että pääprioriteetti on siveltimissä, olen saanut vallan tarpeeksi lötköistä, epätarkoista, vääntyneistä ja harsottavista keinokarvoista. -__- Paperin ja värien ei välttämättä tarvi olla näin alkuun kovin ihmeelliset, kunhan niillä toimeen tulee.
Vielä kun saisi järjestettyä jonnekin vapaata pöytätilaa, se tahtoo olla vähän kortilla. Ehkä jos siirrän näppäimistön ja näytön sivummalle maalauksen ajaksi, niin tässä tietokonepöydällä pärjää... Ilmeisesti tason pitäisi olla hiukan vino, mutta sellaista on hankala tähän hätään loihtia.
No, tulipahan jotain turistua, toivottavasti ei kovin höpöjä, en jaksa näin pitkää tekstiä alkaa tarkistamaan kun tämä tekstiboxikin on niin pikkuruinen.