Author Topic: Kysy sarjakuvantekijältä mitä haluat.  (Read 81841 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Re: Kysy sarjakuvantekijältä mitä haluat.
« Reply #135 on: 23.05.2006 klo 11:39:58 »
Non Stop 1/76:ssa Lukijan sarjakuvan tekijä on Jyrki Mäki Oulusta. Onko kyseessä sattumoisin Radiopuhelimet-Mäki?

Sama mies. Sarjakuviaan ei ole sittemmin kai missään julkaistu, keskittyi musiikkin. Graafista ilmaisuaan löytyy kyllä mm. Radiopuhelimien levyjen kansista.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

envis

• Jäsen
Re: minun elämäni ja hemingway
« Reply #136 on: 26.05.2006 klo 22:37:12 »
Tämä tapahtui noin vuosi sitten.

Luin sunnuntai-Hesaria ja huomiokykyni oli keskittynyt Timo Mäkelän Minun elämääni. Siinä se vanha mies oli menossa nukkumaan. Hän luki sängyssä Vanhus ja meri -kirjaa, kunnes nukahti. Unessa hän oli vanhus kalastamassa. Siinä olin sitten että jaa, kunnes huomasin, että miehen lukeman kirjan kannessa seisoi Steinbeck: Vanhus ja meri. Vaikka teoshan on Hemingwayn.

En leikannut sarjista irti, ja koska lukutapahtumasta on jo yli vuosi, en voi olla täysin varma, että muistan oikein. Silmäni saattoivat harittaa aamuväsymyksestä tai sitten ylenpalttinen kofeiini vääristi havaintokykyäni.

Muistaako kukaan muu tuota yksityiskohtaa?

Ja nyt sitten tämän jutun pointti. Jos muistan oikein ja jos joku muu vielä todistaa muistoni oikeaksi, niin miten tämä kirjan kansi ja koko strippi tulisi tulkita? Oletteko ajatelleet sen olleen virhe vai tarkoituksellinen huomionherättäjä? Vai mikä? Vielä vuodenkaan satunnaisen pohdiskelun jälkeen Steinbeckin Vanhus ja meri ei ole avautunut minulle.

Mitä sillä haluttiin minulle kertoa?..

Hoh, kellään ei taida olla mitään sanottavaa aiheeseen liittyen. Voisiko ylläpito siirtää pohdiskeluni mahdollisesti osioon "Kysy sarjakuvantekijältä mitä haluat"? Ehkäpä Timppa itse haluaisi valaista asiaa.

Lisäsin lainauksen jottei ketjujen yhdistäminen aiheuta hämminkiä. - Petteri
« Last Edit: 29.05.2006 klo 14:05:47 by Petteri Oja »
parempi pyy pivossa kuin vierivä kivi

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Re: minun elämäni ja hemingway
« Reply #137 on: 29.05.2006 klo 11:17:24 »
No nyt kysyin: "Ai Steinbeckin Vanhus ja meri! Oho, no, heh heh, nyt tajuan että selvä mokahan siinä on kyseessä. Tarkoitus oli vain käyttää "lavasteena" jotakin tosi klassikkoteosta, mutta siinä on käynyt moka. Näitä sattuu aina joskus, minkäs teet. Kerran onnistuin sekoittamaan savolaiset ja karjalaiset keskenään, siitä tuli hyvin vihaista palautetta", totesi Timppa asiasta kuultuna. 
« Last Edit: 13.06.2006 klo 14:36:39 by VesaK »
- Barack Obama

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #138 on: 01.12.2006 klo 17:04:08 »
Timpasta vielä, tuosta "Minun elämäni" värillisyydestä jota on toisaalla kommentoitu.

Timppa sanoo: "Minä tykkäsin mahdollisuudesta siirtyä väriin, kun päähahmo kuljeskelee paljon puistoissa jne. luonnostaan värikkäissä ympäristöissä. Kumman paljon on tullut valittelua, että sarja kärsii värillisyydestä... Luotan kuitenkin siihen, että ihmiset tottuvat, muutaman vuoden päästä ovat sitä mieltä että "ainahan se on ollu värillinen"."
- Barack Obama

dErasmus

• Afrodude
  • Jäsen
  • KiKii!
« Reply #139 on: 18.12.2006 klo 07:19:08 »
Hei montako sivuu teillä proilla tulee piirrettyy päiväs? Siis jos lasketaa luonnostelu, puhtaaksi piirto ja tussaus yhdeksi kunnon sivuks?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #140 on: 18.12.2006 klo 10:37:07 »
Tämä:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=977.msg136633#msg136633
Fastron kysymys voisi olla täälläkin, eli millä väreillä Aapo Rapi ja Jenni Rope sarjansa värittävät? Joitain huopatussivärejä? Pullotusseja?

Timo

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Reply #141 on: 18.12.2006 klo 11:58:21 »
Hei montako sivuu teillä proilla tulee piirrettyy päiväs? Siis jos lasketaa luonnostelu, puhtaaksi piirto ja tussaus yhdeksi kunnon sivuks?

1/4 - 2 sivua päivässä. Riippuu monista asioista, kuten esimerkiksi siitä, kelle tehdään, onko paljon taustoja ja  piirretäänkö perunaneniä vai enempi realistista kamaa. Ja siitä, onko päällä stressiä.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #142 on: 18.12.2006 klo 12:21:38 »
Fastron kysymys voisi olla täälläkin, eli millä väreillä Aapo Rapi ja Jenni Rope sarjansa värittävät? Joitain huopatussivärejä? Pullotusseja?

Aapo on ainakin toisella mantereella just nyt, enkä tiedä näkyykö sinne internetti. Väittäisin silti, että ainakin huopatusseja suosii hän. Tietokoneella voi sitten tasoitella pintoja.
- Barack Obama

Timo Kähkönen

• Guest
« Reply #143 on: 03.02.2007 klo 16:00:08 »
Perustuuko Timo Kähkösen sarjakuvassa esiintynyt pizzakuski Matti todelliseen henkilöön?
Ei ainakaan tietääkseni. Olen aikoinani ollut ja vielä nykyäänkin olen kova Hans Lindahlin työnjäljen ihailija ja tämä pizzakuski on saanut aika suoria vaikutteita Lindahlin eräästä Mustanaamio-tarinasta. 90-luvun lopun tuotannossani Lindahl-vaikutteet näkyvät aika selvästi.

Hahmo on minusta niin osuva ressukan ilmikuva olemattomine leukoineen, alakuloisine silmineen, lysyine hartioineen, että olen sen tyyppistä hahmoa käyttänyt silloin tällöin muulloinkin. Toivottavasti Hasse ei haasta minua oikeuteen liiallisesta vaikutteiden ottamisesta.

Timo Kähkönen

• Guest
« Reply #144 on: 03.02.2007 klo 19:24:23 »
...Albumi ei tainnut käydä kaupaksi...
Ei käynyt kuten ei muutkaan kotimaiset, joilla ei ole sanomalehtistrippitaustaa. 1200 kappaleen painos lienee myyty melkein loppuun, tosin suuri osa alennuksella ja itse ostin 100 kappaletta omakustannushintaan.

Käytäntö on osoittanut, että jos haluaa saada albumia myydyksi muutamia satoja enemmän, täytyy:
- luoda pysyvä yksittäinen hahmo tai hahmoja
- saada sarja kymmeniin lehtiin
- antaa sarjan löytää yleisöä
- pistää vasta sitten kokooma-albumi liikenteeseen

Näin albumimyynti voi onnistua eikä välttämättä silloinkaan. Surullista, mutta totta. Hyväkään albumi (en väitä että Synkkä ja Myrskyinen yö olisi paras, mutta ei se huonnoimmastakaan päästä ole) ei välttämättä mene kaupaksi ilman sanomalehtilevitystaustaa. Vai tietääkö joku poikkeuksia?

Virtahepomies

• Jäsen
« Reply #145 on: 03.02.2007 klo 20:05:04 »
Vai tietääkö joku poikkeuksia?

Ööh, vaikkapa Kaisa Lekan I am not these feet. Lieneekö jo kuudes painos menossa. Tehkää parempia sarjakuvia joissa on jotain omaperäistä tai johon voi samaistua ja ihmiset ostavat niitä!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #146 on: 03.02.2007 klo 20:12:59 »
Lieneekö jo kuudes painos menossa.
Mutta kuinkahan suuria ne painokset ovat olleet?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Kähkönen

• Guest
« Reply #147 on: 03.02.2007 klo 23:24:49 »
...Tehkää parempia sarjakuvia joissa on jotain omaperäistä tai johon voi samaistua ja ihmiset ostavat niitä!

Aika hyvä. Osui aika ytimeen. Kukapa huonoa ostaisi?

Ongelma kotimaisissa albumeissa on, että vaikka tekisi kuinka hyvän tai omaperäisen tai samastumiskelpoisen, ei se välttämättä riitä. Luulisin, että jokaisella nimekkäälläkin kotimaisella tekijällä on tästä kokemuksia. Albumia pitää myös markkinoida ja mainostaa. Tähän harvalla kotimaisella kustantajalla on resursseja. Kotimaisen tekijän täytyy ensiksi tehdä sairaan hyvää tavaraa ja saada sarja lehtilevitykseen, jotta on toiveita tuhansien tai kymmenien tuhansien albumimyynnistä. Jos joku tietää muita keinoja, kuulisin mielelläni.

Hanna

• Jäsen
« Reply #148 on: 04.02.2007 klo 11:22:36 »
Sarjakuvaoraakkelit, auttakaa! Vieläkö Maria Björklund tekee sarjakuvia vai onko hän vaihtanut ruudut kokonaan muihin (kuvitus)projekteihin?
Klik klik --> Sarjisblogini

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #149 on: 04.02.2007 klo 11:24:28 »
Kotimaisen tekijän täytyy ensiksi tehdä sairaan hyvää tavaraa ja saada sarja lehtilevitykseen, jotta on toiveita tuhansien tai kymmenien tuhansien albumimyynnistä. Jos joku tietää muita keinoja, kuulisin mielelläni.

On kuulemma semmoinen internet keksitty, kanava joka teki esimerkiksi "Ilman naista" -sarjixen tekijöistä multimiljonäärejä, kun he lopulta suostuivat tekemään paperiversion sarjastaan...

Maria Björklund tekee edelleen Kaksin-sarjaa Turun Yo-lehteen, mutta enimmäxeen on mainosanimaatiotyöläinen.
- Barack Obama