Niin, tulipa mieleen että olen sarjikseni luultavasti loppujen lopuksi itse julkaisemassa, koska uskon että motivaatio levittää teostani saattaa itsellä olla rahtusen suurempi kuin kustantamoilla. Saatan jopa saada enemmän jaelluksi omin voimin.
Onko täysin väärä mielikuva?
Ei. Aina parempi kun on valmis tuote mitä esitellä. Jos se käy kaupaksi ja mediajulkisuuttakin tulee, on kynnys lähestyä kustantamoja paljon matalampi. Uutta ja taitavaa, mutta yleisölle totaalisen tuntematonta tekijää on niin pirun hankala myydä, kun ei ole mainoskampanjointiinkaan hirveästi rahaa satsata...
(Joku koukku pitää jutusta löytyä piirroksen ja tekstauksen ja tarinan tasokkuuden lisäksi. Kun tietäisin vain mikä, niin hätäkös tässä... Ei kuitenkaan niin, että teenpä oman Aku Ankan, kun suomalaiset tykkää Akusta, eikä niin, että olipas hyvä jakso Salattuja kansioita, teen oman X-files -sarjiksen, EIKÄ niin, että pahus kun tää Alanbyrnemiller on hyvä, ryhdynpä Suomen Alanbyrnemilleriksi...)
Kuten olen ennenkin sanonut, ei kustantaminen sinänsä ole vaikeaa eikä huippukallistakaan, levitys on se hankalin juttu.