Kirjoittaja Aihe: Miten saada sarjakuva kustannetuksi?  (Luettu 29604 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

matkamies

• taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Ukon lapset
Miten saada sarjakuva kustannetuksi?
« : 24.05.2006 klo 11:49:19 »
Niin, olen itse hatrrastellut sarjakuvien piirtämistä koko ikäni. Tuotantoa ei ole julkaistu kuin yhdessä kokonaan nuorten julkaisemassa lehdessä nimeltä Sanan Voima, jonka toimittajiin itse kuulun. Halukkaat voivat vilkaista osoitteessa sananvoima.net.

Mutta se varsinainen asia: Minulla on työn alla sellainen pitkähkö tarina, jonka toivoisin joskus ehkäpä pääsevän ihmisten luettavaksikin painettuna. Mutta miten siinä asiassa kannattaa toimia? Minulla ei ole lainkaan kokemusta näistä kustannusasioista eikä muustakaan.

Korjasin otsikosta kirjoitusvirheen. -Ylläpito.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2007 klo 14:33:25 kirjoittanut puro »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Miten saada serjakuva kustannetuksi?
« Vastaus #1 : 24.05.2006 klo 12:12:45 »
Vaihtoehtoina on omakustanne ja kustantamo. Jälkimmäinen hoituu sillä, että tarjoat töitäsi kustantajalle. Eli joko:
- Teet työsi valmiiksi, taitat sen ja sitten otat yhteyttä kirjapainoihin (jos on kyse pienemmästä painoksesta kannattaa kysellä digipainoista, se on halvempaa) ja kyselet heiltä tarjouksia. Sitten vain valitset parhaan tarjouksen ja lähetät painovalmiin materiaalin sinne ja odotat, että saavat sen painettua ja sitten vain myymään (voit tarjota sitä kirjakauppoihin ja divareihin ja kirjastoihin kanssa).

- Otat selvää eri kustantajista ja tutkailet vähän, että minkälaista materiaalia he julkaisevat ja sopisiko sarjasi heidän linjaansa. Sitten vain yhteyttä ottamaan (lähetä kirje, jossa selität hiukan projektia ja pistät mukaan valokopiot työstäsi).

Kannattaa etsiä haulla myös muita aiheeseen liittyviä keskusteluja, niitäkin Kvaakissa on.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #2 : 24.05.2006 klo 12:22:53 »
Tän koko keskusteluosion (Julkaisu, markkinointi, tekijänoikeudet ja palkkiot) läpilukeminen selventää varmasti monia asioita. Tapoja saada sarjakuvansa julkaistuksi on lukuisia. Palataan asiaan kun sulla on esittää tarkempia kysymyksiä.

Yks hyvä lähtökohta on kans ihan aluks tehdä kyseinen sarjakuva. Ilmaa on vaikea saada julkaistuksi.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #3 : 24.05.2006 klo 12:34:01 »
Ihan mielenkiinnosta kuulisin, pyrkivätkö kustantajan missä määrin vaikuttamaan sarjakuvien sisältöön? Onhan kirjoillakin toimittajansa, miksei siis sarjakuvilla? Vai ovatko sarjakuvantekijöilä täysi päätäntävalta sarjakuvaansa? Joidenkin sarjakuvien kohdalla voisi tehdä hyvääkin, jos pätevä kustannustoimittaja vaikuttaisi niihin.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #4 : 24.05.2006 klo 12:39:43 »
Jossain (Kvaakissa kai) oli puhetta kustannustoimittajista (ja niiden vähyydestä) sarjakuvapuolella.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jho

• Jäsen
« Vastaus #5 : 31.05.2006 klo 20:54:59 »
Tulipa tuosta mieleen, että kun meinaa julkaista kustantajan kautta, lähetetäänkö teos valmiina kustantajalle luettavaksi, vai lähetelläänkö puolivalmiita, tai jopa luonnos asteella olevia töitä?

Esim. jos kustantaja haluaa puuttua johonkin asiaan, se voidaan muuttaa ennen julkaisua.

Joku Hiltunen varmaan on jo siinä asemassa että tarvitsee vain soittaa Otavalle uudesta "Space-peikko-vamppyyri"-ideasta joka lähtee valmistumaan "tuossa kohta kun saan kahvin juoduksi", mutta entä nämä amatöörit jotka eivät ole vielä ansainneet ainuttakaan puupää patsasta?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #6 : 31.05.2006 klo 21:25:12 »
Vesi oli mustaa" lähetettiin puolivalmiina, tyyliin, "kiinnostaako tämmöinen teitä?" vai mitä, rama?

Joten varmaan voi lähettää valmiita ja vähemmän valmiita.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #7 : 02.06.2006 klo 21:55:07 »
Vesi oli mustaa" lähetettiin puolivalmiina, tyyliin, "kiinnostaako tämmöinen teitä?" vai mitä, rama?

Joten varmaan voi lähettää valmiita ja vähemmän valmiita.

Juu, eka versio kattoi vain eka luvun plus sen 12-sivuisen aiemmin tekemäni sarjakuvan itse Runebergin runosta, ja oli sitäpaitsi paljon vähemmän työstetty. Meilasin pari sivua lowres jpeggeinä sekä itse tarinan synopsiksen Otavalle, ja osoittivat kiinnostusta ja halusivat nähdä lisää. Otin yhteyttä heihin joskus 2003, mutta omat työkiireeni estivät minua aloittamasta projektia kunnolla ennen vuoden 2004 syksyä...

Oli meillä julkaisuvaiheessa kustannustoimittajakin, mutta hyvin viisas ja hienovarainen sellainen.

Rohkeasti vain kopioita postiin, kaikki eivät tule innostumaan tekeleistäsi (makuja on niin monenlaisia), mutta joku toivottavasti diggaa ja ottaa yhteyttä. Ei sitä saa pahimmassakaan tapauksessa kuin sen 'ein' ;)
« Viimeksi muokattu: 02.06.2006 klo 22:04:56 kirjoittanut rama »
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #8 : 03.06.2006 klo 02:07:26 »
Juu, eka versio kattoi vain eka luvun plus sen 12-sivuisen aiemmin tekemäni sarjakuvan itse Runebergin runosta,

Varmaan moni tällä hetkellä  voimassa olevaan mankka-kilpailuun osallistumista miettivä ajattelee, että saako käsikirjoitukseen käyttää vaikkapa runebergilaista kansanperinnettä, kun kilpailusäännöissä sanotaan, että sarjan pitää olla "kokonaan itse keksitty ja ennen julkaisematon".

Timo

rama

• Jäsen
« Vastaus #9 : 03.06.2006 klo 08:52:57 »
Varmaan moni tällä hetkellä  voimassa olevaan mankka-kilpailuun osallistumista miettivä ajattelee, että saako käsikirjoitukseen käyttää vaikkapa runebergilaista kansanperinnettä, kun kilpailusäännöissä sanotaan, että sarjan pitää olla "kokonaan itse keksitty ja ennen julkaisematon".

Timo

Hyvä kysymys, laitoin sen eteenpäin Otavalle.

”...kokonaan itse keksitty ja ennen julkaisematon” tarkoittaa varmaankin sitä ettei haluta epäselvyyksiä tekijän- tai paino-oikeuksien suhteen.
En tiedä tiedostavatko esm kaikki doujinshia lukevat, että vaikka eri peleihin tai mangoihin pohjautuvat doujinshit (en nyt puhu niistä, jotka tekijä/rinki on kehitellyt täysin itse) kuuluvatkin Japanissa ”skeneen” ovat ne periaatteessa ristiriidassa tekijänoikeuslain kanssa, ja Japanin ulkopuolella tällaista katsotaan karsaasti...
      Errol Flynn

rama

• Jäsen
« Vastaus #10 : 05.06.2006 klo 09:34:41 »

Otavalta tuli vastaus.Luonnollisestikin on ok hakea inspiraatiota suomalaisesta (tai muunmaalaisesta) mytologiasta tai kansanperinteestä. Sen sijaan ei ole ok käyttää copyright'illa suojattuja hahmoja yms.
Lauseella ”kokonaan itse keksitty” Otava haluaa yksinkertaisesti varmistaa ettei kukaan muu kuin kilpailutyön tekijä/tiimi omista oikeuksia kisaan lähetettyyn sarjakuvaan. Sama pätenee myös tuohon ”ennalta julkaisemattomaan”.
      Errol Flynn

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #11 : 05.06.2006 klo 10:02:19 »
Mun ongelmani liittyy sen pituuteen. Siis sotasarjakuva jota juuri tussaan on vain 34 sivua pitkä. Se kyllä näyttää siltä että sitä uskaltaa alkaa tarjoamaan jonnekin, mutta ketäköhän kiinnostaa moisen vihkon julkaiseminen? Kuvia sivua kohden on n. kuusi, eikä sivuja voi ruutujaon vuoksi puolittamaankaan alkaa.
Juttu on nyt jo venytetty 22-sivuisesta 34-sivuiseksi, eikä se siitä enää paisu. Jonkun b-sarjan tekeminen kylkeen olisi aika tökerö ratkaisu, eikä sellaisen pohjaksi löydy ideaa ideapussista. Kuvitetulla, jutun taustoja valottavalla esipuheella saa 1-2 sivua lisää. Näkemyksiä, neuvoja?
« Viimeksi muokattu: 05.06.2006 klo 10:04:45 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #12 : 05.06.2006 klo 10:12:11 »
Juttu on nyt jo venytetty 22-sivuisesta 34-sivuiseksi, eikä se siitä enää paisu. Jonkun b-sarjan tekeminen kylkeen olisi aika tökerö ratkaisu, eikä sellaisen pohjaksi löydy ideaa ideapussista. Kuvitetulla, jutun taustoja valottavalla esipuheella saa 1-2 sivua lisää. Näkemyksiä, neuvoja?

Jos ideapussi on tyhjä jää vain pari vaihtoehtoa:
a) esittelet jolekin toiselle tekijälle työsi ja saada tämän tahon tekemään b-sarja aiheeseen littyen tai "fani-taidetta"
b) nk.DVDlisät esipuheen lisäksi = luonnokset, lähdeluettelo, konfliktin osapuolten kartat & varusteet omina sivuinaan kuten myös kaikkien hahmojen dramatis personae.

Tai sitten luotat kykyihisi. 34 sivua asiaa omalla otteella on paljon parempi kuin 78 sivua höpönlöpöä koon vuoksi. Sisältö ratkaisee.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 05.06.2006 klo 10:31:43 »
Tulipa tuosta mieleen, että kun meinaa julkaista kustantajan kautta, lähetetäänkö teos valmiina kustantajalle luettavaksi, vai lähetelläänkö puolivalmiita, tai jopa luonnos asteella olevia töitä?

Maailmalla lähetetään esim. 5-8 sivua valmiiksi tussattua jälkeä, josta näkee tyylin, sekä synopsis/ käsikirjoitus/ valmis kuvakäsikirjoitus (josta tarinan voi lukea niin että sen ymmärtää). Portfolion huolellisuuteen vaikuttanee, onko kyseessä tunnettu tekijä vai tuore tuttavuus. Valmista ei kai juuri siksi, että kustantajan edustaja voi sanoa sanasensa. Jos homma miellyttää, työskentely etenee niin että siitä maksetaan sivu kerrallaan sitä mukaan kun valmistuvat. Sivupalkkio on sen tasoinen että se mahdollistaa työskentelyn. Tämän taas mahdollistavat suuremmat  markkinat. 

Suomessa yleensä vain hyväksytään tai hylätään valmiita töitä ilman palautetta.  ::) Ennakkoa voi kai jostain saada, mutta kokonaisuudessaan sarjakuva-albumista maksettava tekijänpalkkio on lähinnä muodollinen eikä missään suhteessa työn määrään. Tämä taas johtuu markkinoiden pienuudesta, sillä tilanne lienee aika lailla sama kirjallisuuspuolellakin. Tekijät rahoittavat työskentelynsä apurahoilla tai muilla töillä. Harva elää itse luovasta työstä. Oho, eksyin aiheesta. Sori. Aattelin vaan vastata ennen kuin kysytään. Kyllä ne suomalaisetkin kustantajat varmaan maksaisivat, jos varaa olisi.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #14 : 05.06.2006 klo 12:02:14 »
Ammattilaisuuden ensimmäinen merkki on se, että hyväksyy teostansa muokattavan. Kuten kirjailijoillakin.
Turhaa työtä on vääntää 50-sivuista albbaria valmiiksi ja mennä sitten sanomaan, tää on nyt tässä, tätä ei voi muuttaa mitenkään. Niin se ei mene, paitsi tietty omakustannetasolla.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama