Kirjoittaja Aihe: Hahmot/ Oma kuva sarjakuvassa  (Luettu 7455 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

katriv

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
Hahmot/ Oma kuva sarjakuvassa
« : 31.12.2003 klo 15:18:06 »
Olen pistänyt merkille sellaisen asian että monet omaelämäkerrallisia sarjakuvia tekevät parantelevat omaa ulkonäköään piirtäessään alter egojaan. Kiinnostaisipa sellainen asia että mitä ominaisuuksia tällä listalla olevat muuttavat itsessään piirtäessään omakuviaan? En nyt tarkoita mitään tyylittelyä ja ymmärrän tietenkin että suurin osa ei harrasta mitään fotorealismia, mutta persoonallisimmillakin tyyleillä piirtävät kommentoivat omakuvissaan omaa ulkonäköään. Yleensä parempaan suuntaan paitsi underground-tyypit jotka pyrkivät rumentamaan.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 12:54:44 kirjoittanut Reima Mäkinen »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Itse sarjakuvassa
« Vastaus #1 : 31.12.2003 klo 16:39:44 »
En ole pahemmin tehnyt omaelämäkerrallisia sarjakuvia (vaikka usein kuulenkin, että jotkut hahmoistani muistuttavat minua), mutta välillä olen piirtänyt itseni cameo -rooliin ja muutenkin olen omakuvia tehnyt (kuten avatarini).
Mutta itseäni piirtäessä en yritä muutella mitään, kun suuri työ on ylipäätään saada kuvasta itsensä näköistä. Usein en edes koita piirtää kuvasta näköistä ja esim. mainitsemani cameo -esiintymiset tiedän lähinnä vain minä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #2 : 31.12.2003 klo 16:58:50 »
mitä ominaisuuksia tällä listalla olevat muuttavat itsessään piirtäessään omakuviaan?

10 kiloa pois, ja parta paremmin rajattu. Vaatteetkin istuvat sarjakuvissa vähän paremmin, vaikka yleisesti ottaen olen tarpeettomankin julma omakuvilleni.

Ihan käytännön syistä värisarjakuvassa vaatteeni ovat muuta kuin mustia, toisin kuin todellisuudessa. Kokomustia hahmoja on ankea sijoittaa väreihin, niinpä pitää ottaa väriksi se "mustan väri" - musta kun hyvin harvoin on neutraalia, vaan yleensä aina joku väri kajastaa.

Koti on myös sarjakuvissa siistimpi, sellainen kuin se on oikeasti ehkä kahdesti vuodessa. Ja joitakin sisustuselementtejä, hauskoja pikkuesineitä, vaatteita tms. "sovitan" sarjakuvassa ennen kuin oikeasti päätän niiden hankkimisesta.

Itselleni hauskin todellisuusmodifikaatio löytynee Lasikuula-albumin sarjasta 'III luokan superinspiraatio'. Siinä silloinen asuinpaikkani, ankea lauttasaarelais-kerrostalon yläkerran olohuone+parveke muuttui palmuja kasvavaksi kattopuutarhaksi. Merinäköalakin tuli esiin aivan toisella tapaa kuin todellisuudessa, jossa mun ja rikkumattoman merenrannan välissä oli Maa ja Vesi Oy:n sateenläikittämä betoniseinä ja suoraan ikkunaan paistava valvontavalonheitin. Varsinainen Itä-Saksa, siis. Silloinen piirustuspöytäni "Godzilla" sen sijaan on oikealla paikallaan, sellaisena kuin se oli luonnostaankin. Paitsi, ettei se osaa puhua... tai ehkä osasikin, muistaakseni työpäivät olivat sen verran pitkiä, että esineet hyvinkin juttelivat mulle...
« Viimeksi muokattu: 31.12.2003 klo 17:03:38 kirjoittanut [kivi] »

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #3 : 03.01.2004 klo 19:06:45 »
mitä ominaisuuksia tällä listalla olevat muuttavat itsessään piirtäessään omakuviaan?

10 kiloa pois, ja parta paremmin rajattu. Vaatteetkin istuvat sarjakuvissa vähän paremmin, vaikka yleisesti ottaen olen tarpeettomankin julma omakuvilleni.

Kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa .
  Tuoreimmassa Suomen Kuvalehdessä  sivuilla 64 ja 65 voitte vertailla   herra Larmolan  reaali- ja ideaalipärstöjä.

Itse en omaelämänkertoja harrasta , mutta olin "Otto-Wille Kosolan"  mallina suressa konspiraatiossa:
http://www.kolumbus.fi/aquilon/konspiro.htm

- Luonnossa korppikotkankaulani ei kyllä ole ihan noin  suora ja lyhyt  ...
« Viimeksi muokattu: 03.01.2004 klo 19:07:55 kirjoittanut Jukka Koivusaari »
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #4 : 05.01.2004 klo 00:51:16 »
Tiedä moniko piirtää itseään esimerkiksi peilin tai valokuvan kanssa? Itsestä, niinkuin muistakin, meillä on myös jonkinlainen ideaalikuva mielessä. Silmät näyttää maailmasta mitä näyttää, vain yhden totuuden.
Ihan yleisesti piirroksista tulee varmaan helposti tehtyä tai yritettyä tehdä symmetrisiä. Todellisuudessahan kasvot on aina vähän vinkkelissä.

Vasta ilmestyneessä jutussani en paljon uhrannut asian miettimiseen, pyrin enemmän hahmon tunnistettavuuteen kuin näköisyyteen. Yritin välttää turhaa hinkkaamista (oli kyse sitten näköisyyden saavuttamisesta tai ulkonäön muokkaamisesta paremmaksi/huonommaksi).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Morph

• Jäsen
« Vastaus #5 : 11.01.2004 klo 15:51:24 »
Kyllähän sitä on tullut itse esiinnyttyä omissa sarjakuvissa. Joskus hahmossa on joitakin omia piirteitä, joskus taas ihan rehellisesti esiintyy omana itsenään. Mulle on jotenkin tyypillistä, että vähän kaikki kehittelemäni hahmot on jollain tapaa mun kaltaisia - kertooko tämä sitten suuresta itsekeskeisyydestäni vai mistä, mutta näin tuppaa olemaan. :)
Mangaa telkkariin!

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #6 : 29.02.2004 klo 00:01:21 »
Jos piirrän tarkoituksella itseni johonkin cameo-rooliin tai omakuvia piirtelen, niin yleensä tuppaan parodioimaan pärstääni. Eli mitään kauneusleikkauksia en tee. (Toivottavasti.)

Ja onhan tämä nykyinen avatarkin puoliksi Alfred E. Neumania ja puolet minua. (Vaikka olenkin ihan Alfredin näköinen noin muutenkin. En aivan yhtä kuvauksellinen tosin.) ;D

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #7 : 29.02.2004 klo 00:32:38 »
Tietoisesti en pahemmin parantele. Vaan en rumentelekkaan.
Omakuva tuossa vasemmalla ja valokuva tässä:
http://www.kolumbus.fi/jarmolaakso/stuff/pnaama.jpg

No... kaljua kohtaan en ole pahemmin piirtänyt, mutta ei kai se tuossa kuvassakaan silmille hyppää.

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #8 : 29.02.2004 klo 15:18:14 »
Sarjakuvaan en muista koskaan piirtäneeni itseäni, mutta haahuilen kyllä parissa isossa piirustuksessa väkijoukon mukana. En nyt juurikaan parannellut ulkoista olemustani, mitä nyt taisin pari kiloa karistaa  ;)

Hitchcockilla oli muistaakseni tapana vilahtaa itse jokaisessa elokuvassaan, vaikka edes sekunnin ajan taustalla jossakin väkijoukossa. Ainakin Linnuissa muistan bonganneeni herran  jossakin lintukaupassa tms.
Klik klik --> Sarjisblogini

Leo

• Jäsen
« Vastaus #9 : 29.02.2004 klo 17:37:08 »
En muista nimeä, mutta myös elokuvan "särkymätön" ohjaaja on aina elokuvassaan sivuroolissa. Puherooli on aina.

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #10 : 29.02.2004 klo 18:15:32 »
Tarantinollakin on rooli ainakin Pulp Fictionissa ja siinä neljän episodin hotelli-elokuvassa (en muista nimeä), jossa on neljän eri ohjaajan tekele saman aiheen ympäriltä.
Klik klik --> Sarjisblogini

Kitty Vane

• Pilvilinna arkkitehti
  • Jäsen
  • Batgirl is a geek
« Vastaus #11 : 02.03.2004 klo 22:21:06 »
Tarantinollakin on rooli ainakin Pulp Fictionissa ja siinä neljän episodin hotelli-elokuvassa (en muista nimeä), jossa on neljän eri ohjaajan tekele saman aiheen ympäriltä.

"Four Rooms"
Se on hauska leffa. :)

Ja pysyäkemme aiheessa, itse piirtelen itseäin Hitchcock-tyyliin taustalle aina välillä, tai lainaan luonteenpiirteitäni joillekkin hahmoille. Omakuvia piirtelen aina aika ajoin, kun joku kuviksen opettajistani sanoi joskus että on hyvä aina välillä tehdä omakuva, se kun kuulema auttaa piirrustustaidon ja itsetuntemuksen kehityksessä. Kieltämättä sama opettaja päästi suustaan sanat "Olkaa ameeboja!"...
Put on your big girl panties and deal with it!

Leo

• Jäsen
« Vastaus #12 : 03.03.2004 klo 21:12:31 »
Mä olen itse tossa avatarissa. Sarjakuvassa olen kyllä erilainen. Monesti teen parin, kolmen sivun sarjakuvia esim. päivällä tapahtuneesta hassusta tapahtumasta. Piirrostaito kehittyy ilman kummemman käsikirjoituksen tekemistä.

Taustalla en yleensä ole (joskus kyllä), mutta minulla on Rosaa matkien tapana piilottaa etunimeni jonnekkin sarjakuvan tietämättömiin. Myös nimikirjoitukseni saattaa löytyä esim. pöydänlaatikosta kurkistelemasta, kuten Rosallakin on tapana piilottaa se vaikkapa hiekkaan. Hahmoillani on kaikilla aika samanlainen ulkonäkö vaikeivat ne minua esitäkkään. Harvemmin kukaan sitä huomaa, mutta olinpahan aika imarreltu, kun joku "Näytetään lisää kynsiä" ketjussa mainitsi siitä. Samantapaisia hahmoja siis on tarkoitus tehdä.

Aikaisemmin kun tein Aku Ankka -tarinoita niin joissain niistä oli tapana kuljeskella oma hahmoni - Leo Ankka :-[
Jos siis joskus teen Ankka-tarinan niin sellaisen saatatte sivuhahmona bongata ;)

"Aitona" en itseäni piirtele, mutta varmasti joskus yritän. Ehkä sitten isompana kun olen taitavampi ja olen "vakiinnuttanut ulkomuotoni" jottei uutta tarbitse hommata joka vuosi. Welzulla on hieno omakuva ;)

Saittepahan taas vähän off topiccia kaupan päälle, mutta toivottavasti joku lukee... Axuzille tämä ei sentään vedä vertoja... Ei lähimaillakaan.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2004 klo 21:12:44 kirjoittanut Leo Lehtinen »

Jukka

• Jäsen

Esa

• Jäsen
« Vastaus #14 : 04.03.2004 klo 14:03:06 »
No, mun Kemin sarjakuvani, kertoo minusta, vaikkei nyt ihan suoranaisesti. Ulkonäössäkin on samaa, vaikken edes yrittänyt piirtää itseäni. Hienosti sanottuna, puran tunteitani sarjakuvan tekemisen avulla! :D