mitä ominaisuuksia tällä listalla olevat muuttavat itsessään piirtäessään omakuviaan?
10 kiloa pois, ja parta paremmin rajattu. Vaatteetkin istuvat sarjakuvissa vähän paremmin, vaikka yleisesti ottaen olen tarpeettomankin julma omakuvilleni.
Ihan käytännön syistä värisarjakuvassa vaatteeni ovat muuta kuin mustia, toisin kuin todellisuudessa. Kokomustia hahmoja on ankea sijoittaa väreihin, niinpä pitää ottaa väriksi se "mustan väri" - musta kun hyvin harvoin on neutraalia, vaan yleensä aina joku väri kajastaa.
Koti on myös sarjakuvissa siistimpi, sellainen kuin se on oikeasti ehkä kahdesti vuodessa. Ja joitakin sisustuselementtejä, hauskoja pikkuesineitä, vaatteita tms. "sovitan" sarjakuvassa ennen kuin oikeasti päätän niiden hankkimisesta.
Itselleni hauskin todellisuusmodifikaatio löytynee Lasikuula-albumin sarjasta 'III luokan superinspiraatio'. Siinä silloinen asuinpaikkani, ankea lauttasaarelais-kerrostalon yläkerran olohuone+parveke muuttui palmuja kasvavaksi kattopuutarhaksi. Merinäköalakin tuli esiin aivan toisella tapaa kuin todellisuudessa, jossa mun ja rikkumattoman merenrannan välissä oli Maa ja Vesi Oy:n sateenläikittämä betoniseinä ja suoraan ikkunaan paistava valvontavalonheitin. Varsinainen Itä-Saksa, siis. Silloinen piirustuspöytäni "Godzilla" sen sijaan on oikealla paikallaan, sellaisena kuin se oli luonnostaankin. Paitsi, ettei se osaa puhua... tai ehkä osasikin, muistaakseni työpäivät olivat sen verran pitkiä, että esineet hyvinkin juttelivat mulle...