Innostuin äsken kurkkimaan vanhoista linkeistä mitäkö löytyisi eri fontteja imuroitavaksi koneeseen kunhan ensin teen sille tarpeellisen kevätsiivon ..
Löyty mm. tää >>> Päivitän kyllä ohjelmia jne. silloin tällöin ja asensin Win 98se-n joulun alla uusiksi tarpeen tullen (eräät toiminnat kun oli mukamas häipyneet siperiaan .. ). Toimi suhteen moitteettomasti mutta on kerääntynyt uutta paskaa jotka haluan poistaa. Ja tutkiessani mitä kone on "syönyt" ilmeni tää ..
(Mulla on kaksi kovalevyä, molemmilla Win 98se mutta käytän vain yhtä, toisella (d) on kaikenlaista vanhaa kamaa jota en edes ole viitsinyt järjestellä, ja myös (ei-toimiva) Win 98se.)
Aloin pari viikkoa sitten etsiin sopivaa fonttia yhteen omaan tekstiin ja kuvitukseen .. ja meinasinkin pudota selälleni!!!
Mää oon vuosien mittaan imuroinut satoja eri fontteja ja ne oon aina kerännyt Win/fonts- kansioon, aina ne on toiminut ja oon ne siten unohtanut. Niitä oon käyttänyt mm. sarjiksieni tekstaukseen. Nyt olin kuin ällikällä lyöty, joku oli SYÖNYT multa KAIKKI mun ei-Win-standard-issue fontit. Ja ei vaan yhdeltä levyltä, MOLEMMILTA!!!! Sekä (c) että (d) oli tarkkaan siivottu ja jäljellä vaan .. perusasennetut.
Sinä päivänä ja sinä viikkona ei tullut kyllä mitään tehtyä ..
Mutta lopulta (olen utelias) yritin päätellä, mistä tämä johtuu ja miten se on tapahtunut. Ja löytyihän siihen johtolankaa, font-kansioon oli ilmaantunut viimeisen päivityksen aikana 7 uutta WST-nimekkeellä varustettua fonttia. Mitä hittoa ne on ?!?
No näitä >>> .. ulkomaankielisiä, mihkä niitä sitten tarvisin?
Samalla kun olin päivyttäessä ohjelmatoimintoja "antanut" luvan Microsoft corps.-ille tutkia mun konetta, "parantaa" ohjelmatoimintoja jne. ne olivat salakavalasti käyneet pyyhkimässä mun fonttikansion tyhjäksi, asensivat sinne uuden ns. päivitetyn, perusasenteen johka nää uudet 7 kuuluvat (jos niitä ei olisi ollut, olisin ihan ulalla tään homman kanssa, tuhotonttuja vai gremlinejäkö on mun koneessa, watt?!?) Fonts-kansiostani löytyy nyt VAAN nuo y.m. sivulla listatut kirjaimistot ..
Vi**U, vi**u, vi**u firma koko MicroFasistit .. nytkin rupee otsavaltimot paisuun kun tuota joutuu ajatteleen ...
No, vahingosta ehkä viisastun. Seuraavan päivytyksen alla poltan takuulla rompulle varmuuskopion FONTS-kansiosta sekä kaikista muista (EI-Windows) ohjelmista joita käytän ja tarvin. Ja ennen tätä pitäisi irroitaa d-kovalevy fyysisesti koneesta (=piuhat irti), ja asentaa se uusiksi päivytyksen jälkeen. Näin ehkä eliminoin suurimman osan mahdollisista vikailmiöistä ..
Tuota "dafont" sivustoa en ole kauheemmin vielä tutkinut mutta vaikuttaa tosi hyvältä. Hakutoimintaa voi listätä "skandit" (with accents) jolloin näyttöön tulee vaan ne joissa on åäö-kköset. Suurin osa on ilmaisia.
Ainoa haittapuoli voi olla että jos vie painatettavaksi jotakin ja on käyttänyt näitä fonteja ne tarvii muistaa laittaa mukana tiedostossa. Vaikka hyvä kai on sillä lailla tehdä aina, käyttää mitä fonttia tahansa ..
-- j --