Minä olin Angulissa festareilla vissiin pari vuotta sitten (siellä oli päänäyttelynä sarjakuvista koostettu mielikuvitusmuseo tai vastaava, taisi olla silloin myös jokin Tintti-juhlavuosi, Belgian prinssi ja prinsessakin olivatten paikalla).
Väkeä oli paljon, varsinkin lauantaina ja sunnuntaina festarilippujonossa oli noin sadan metrin jono (ainakin). Mutta arkipäivänä lipun osto sujui helpommin (itse olin akkreditoitunut aikaisemmin netitse).
Olin majoittuneena Cognacissa noin reilun puolen tunnin junamatkan päässä Angoulemestä, Hotel Francois 1er:ssä. Sieltä varmaan voisi vielä saada huoneita, ainakin minun ollessani siellä se ei ollut mitenkään täynnä.
Cognacissa asuminen hillitsee iltahillumista, sillä viimeinen juna lähtee noin 23 Angoulemestä kohti Cognacia.
Mäkin harkitsin, että menisin festareille tammikuussa, mutta päänäyttelynä on Wolinski. Hänen työnsä ovat hieman tylsiä, joten päätin odottaa, josko ensi vuonna esim. Hermann olisi festarien presidenttinä.
Mulla on käynyt parikin kommellusta matkalla Angoulemeen (olen käynyt kerran festareilla ja kaksi kertaa muuten vain).
Ensimmäisellä kerralla lentoemäntä sairastui ja odottelimme jossain saksalaisella lentokentällä noin kolme-neljä tuntia. tämän takia myöhästyin Angoulemen junasta, johon olin ostanut jo Suomesta liput. Minulla oli niukka matkakassa ja oli hirveä vääntö saada lippu ilmaiseksi johonkin toiseen junaan. No, loppujen lopuksi sain matkata vaunujen välikössä.
Toisella kerralla otin lennon Münchenin kautta Bordeauxiin, jossa oli hotellihuone odottamassa. No, Münchenissä oli hirveä lumipyry ja kone lähti Seutulasta kolme tuntia myöhässä. Myöhästyin jatkolennolta ja jouduin odottelemaan Münchenin lentokentällä kahdeksan tuntia Bordeauxiin menevää konetta. Pääsin hotelliin noin puolen yön aikaan ja lähdin juna-asemalle noin klo 7 aamulla. Mielikuvani Bordeauxista ovat aika pimeät.
Suosittelenkin matkalaisia lentämään Helsingistä Pariisiin ja olemaan yötä jossain Montparnassen aseman liepeillä olevassa hotellissa. Sitten seuraavana päivänä junalla kohti Angoulemeä! Näin aikataulussa on joustomahdollisuus yllättävien käänteiden varalle.