Kirjoittaja Aihe: Miksi et lue mangaa?  (Luettu 69971 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Miksi et lue mangaa?
« Vastaus #75 : 11.05.2006 klo 17:34:56 »
Jos joku kustantaja ottaa jonkun mangasarjan julkaistavaksi, onhan sen pakko viedä joltakin toiselta paikka. Todennäköisesti tosin toiselta japanilaistuotokselta, joten samapa se.
Ei välttämättä, koska eihän kustannusala ole mitenkään pakon sanelemaa, että jotakin on pakko julkaista. Vaikka uusi mangasarja ei siis välttämättä (eikä todennäköisestikään) syrjäytä jotakin toista projektia, vaan tuo jotakin lisää. Sama koskee vaikka uutta eurooppalaista albumisarjaa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #76 : 11.05.2006 klo 21:23:29 »
Useat hamot erottaa vain eri värien perusteella, mutta kun kaikki vedetäänkin rastereilla... En ole harjaantunut mangalukija, joten sillä on varmaankin osansa, mutta pitäisi sarjakuvan olla sen verran selkeää, ettei lukija ole täysin pulassa.
Päänmuotoja on paljon erilaisia, mutta yhdessä sarjassa (useissa, ei siis kaikissa!) ei paljoa vaihteluja näe.

No, piirtäjillä on usein (pahana) tapana piirtää samantapaisia hahmoja... Tämä pätee mangan lisäksi myös kaikkeen muuhunkin sarjakuvaan, myös eurooppalaiseen. Itse kukin huomaa helposti jämähtävänsä samoihin kaavoihin. Olen itsekin huomannut saman omissa töissäni.

Itselläni on hahmojentunnistusvaikeuksia ollut lähinnä muutamassa sarjassa, ja useat kasvoiltaan liiankin samankaltaiset hahmot tunnistaa kuitenkin toisistaan.

Ja pitää vielä muistaa, että olemme kaikki kasvaneet amerikkalaisen ja eurooppalaisen sarjakuvan parissa, joten siihen on kehittynyt tietty lukutaito. Jos mangaa on  alkuun hankala lukea, ei se tarkoita sitä että mangan kieli olisi automaattisesti se huonompi. Tämä ei ole mitään valitusta kellekään täällä, joskus on Kvaakin ulkopuolellakin mangan vastustajilta kuullut kommenttia että "onpas hassua kun mangassa on näin kun se on ihan eri tavalla kuin täällä" ja tuo erilainen tapa on sitten automaattisesti se huonompi. (Ei koskaan ole yhtä oikeaa tapaa... "Miks toi tekee noin kun minä teen näin, vähänks se on typerä.")

Mutta saatanhan minä olla väärässäkin...

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #77 : 11.05.2006 klo 21:40:29 »
On siinä silti perää: yksi mangan tylsimmistä piirteistä on että eri kasvo- tai ruumiinrakennemuunnelmia ei välitetä kehitellä.

Ei perkele semmosia piikkileukoja, palkoneniä ja ruohotukkia jaksa kun ne ei ole edes japanilaisen näköisiä. Kansakunta joka häpeää omaa kehotyyppiään! ;D

Joo joo, läntisemmässä sarjakuvassa samat synnit. On. Eri näköisiä vaan. Sori.

Mä en lue mangaa sen takia kun en näe. Niissä on järjestään kuvat ja tekstit pienempiä kuin Instrumentariumin klaseilla erottaa.

J. Suominen

• Jäsen
« Vastaus #78 : 12.05.2006 klo 10:38:00 »
Myös Urusei Yatsurassa  ja Maison Ikkokussa pyörii tolkuttomasti keskenään hyvin samannäköisiä tyyppejä (etenkin taustahahmojen joukossa). Ei mitenkään miellyttävä havainto.

Onkohan niin, että Takahashistakin kaikki japanialaiset ja kiinalialaiset näyttävät ihan samalta?

Toisaalta meikällä on vakavia ongelmia ihan oikeidenkin ihmisten kasvojen tunnistamisessa. Sukulaisetkin suuttuu, kun niitä ei tervehdi... Auralle terkkui!

J. Suominen

• Jäsen
« Vastaus #79 : 12.05.2006 klo 10:54:41 »
Jos joku kustantaja ottaa jonkun mangasarjan julkaistavaksi, onhan sen pakko viedä joltakin toiselta paikka. Todennäköisesti tosin toiselta japanilaistuotokselta, joten samapa se.

Ei kustantajilla oikeasti ole kiintiöitä täytettävinä. Sitä julkaistaan, mistä tulee hiukan voittoa ja mitä on kohtuullisen vaivatonta toteuttaa. Mangan kustantamista vieläpä enemmänkin jarrutellaan, kun ei niitä lukijoita nyt ihan niin miljuunasti ole... Eli ei manga todellakaan syö länsimaista perimää olevia julkaisuja.

Ja voin vaatimattomalla kokemuksella sanoa, että mangan tie sopimusneuvotteluista lehtipisteeseen ei ole punaisten mattojen peittämä. Sitten ne intohimoisimmat otakut vielä piilottelevat niitä pokkareita marketeissa, koska suomennettu manga on paholaisesta...

Lukeekohan ne mangaa välttelevät ihan kaikkea muuta sarjakuvaa? Notta kotiin tulee Bamse, Myrkky, Jysäys, Tex Willer ja kaikki Marvelit? Hyllystä löytyy Druunaa ja Tilsaa ja vino pino Mörköjä? Onneksi näitä keskusteluja on, niin kukaan ei voi olla rauhassa toista mieltä...

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #80 : 12.05.2006 klo 11:01:10 »
Toisaalta meikällä on vakavia ongelmia ihan oikeidenkin ihmisten kasvojen tunnistamisessa. Sukulaisetkin suuttuu, kun niitä ei tervehdi... Auralle terkkui!

Samoin! Oiskohan täällä vielä joku muukin, joka haluaisi liittyä iloiseen "Ongelmia tunnistaa kasvot"-klubiin? ;D

Takahashin töissä on kyllä harvinaisen samannäköisiä hahmoja... Mutta teineille suunnattu käyttösarjakuva... Ja ovathan Aku ja Iineskin loppujen lopuksi päänmuodoltaan samanlaisia, mutta jostain nekin kuitenkin tunnistaa. (Ja taas tuodaan Aku mangakeskusteluun.)

Naoki Urusawan tuotantoa suosittelisin niille, jotka haluavat nähdä jotain muuta kuin teini-isosilmä-kawaii-LOLLOL-juttuja, mutta eipä noita tunnu saavan mistään...

Sitten ne intohimoisimmat otakut vielä piilottelevat niitä pokkareita marketeissa, koska suomennettu manga on paholaisesta...

En niin voi käsittää noita "suomennokset pilaavat mangan"-meuhkaajia. Ehkä se johtuu siitä että olen jo vanha.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #81 : 12.05.2006 klo 12:33:05 »
En niin voi käsittää noita "suomennokset pilaavat mangan"-meuhkaajia. Ehkä se johtuu siitä että olen jo vanha.

Kieltäydyn uskomasta että yksikään suomalainen mangaharrastaja osaisi niin hyvin japania että voisi moittia suomennoksia.

Jotkut skidit luulevat osaavansa englantiakin hyvin, suomalaisessa kulttuurissa eläneenä. Höh! Eivät osaa vielä suomeakaan.

dErasmus

• Afrodude
  • Jäsen
  • KiKii!
« Vastaus #82 : 13.05.2006 klo 00:44:41 »
Omalla tavallaan ne ovat kamalan raskaita; monia albumeita sisältävät tarinat antavat mulle harmaita hiuksia jo ajattelusta (vaikka jokainen tähän asti suomeksi ilmestynyt Inuyasha ja One Piece koristavat hyllyäni). Ironista sinänsä, sillä Willerit, Blueberryt ynnä muut menevät yhdessä illassa mukisematta. Ehkä mangalta sittenkin odottaa enemmän selvää visuaalista tykitystä, kun taasen joltain romaanisarjakuvalta, jonka sitten myös LUKEE. Kai jotkut omat pahat kokemukset juuri estävät tarttumasta mangaan herkemmin, vaikka onhan noitakin ihan roppakaupalla jo tultu luettua.

Nämä actionmätöt on mukava lukea suomeksi, kun ei niin paljon keskitytä tuohon tekstilliseen ulkoasuun. Tosin kaikki tyttösöpistelyt ynnä muut ovat aina olleet inhokkilistalla, olivatpa sitten ranskaksi, suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

paavali-setä

• Vieras
« Vastaus #83 : 13.05.2006 klo 12:59:41 »
Takahashin kohdalla tämän hahmojen kaavamaisuuden huomasi törkeän selvästi. Aina välillä saattoi lukea jotain Rumic Theatrea tms. ja miettiä tyyliin "Onko tuo taustalla kuikuileva hahmo kenties Yotsuya, vai sittenkin ihan vaan tahattomasti Yotsuyan näköiseksi piirretty kaavamainen hahmo". Myös Urusei Yatsurassa  ja Maison Ikkokussa pyörii tolkuttomasti keskenään hyvin samannäköisiä tyyppejä (etenkin taustahahmojen joukossa). Ei mitenkään miellyttävä havainto.

Nyt minusta näyttää, että tässä sekoitetaan kaksi asiaa. Osa keskustelijoista tarkoittanee, että samassa sarjakuvassa hahmot on keskenään saman näköisiä. Toiset taas puhuvat saman tekijän eri sarjoista, joissa on saman näköisiä hahmoja.

Yksittäisessä Takahashin sarjassa ei voi sekoittaa henkilöitä keskenään, sen verran eri näköisiä kun ovat ( jopa kasvoiltaan, puhumattakaan vaatetuksesta ym ).

Aivan eri asia on sitten se, että esim. Theatressa, UY:ssa ja MI:ssä on keskenään aivan saman näköisiä hahmoja.  Se taitaa olla tahallista! Yksi Takahashin jippo nimittäin on juuri se, että eri sarjojen hahmot vilahtavat muissa sarjoissa. Joko eri henkilönä, joka on saman näköinen kuin toisessa sarjassa, tai sitten suoraan samana henkilönä! ( Vrt. kala-avaruusoliot, jotka putkahtelevat vanhemmissa sarjoissa milloin mistäkin. Myös anime-versioissa ).

Mutta huomaatteko, Inuskissa ei ole näitä yhtäläisyyksiä lainkaan. Missä Yotsuja ja Sakamoto ja Mendo?
Itsekin olen vasta hiljattain alkanut tajuamaan Inuskin erilaisuuden verrattuna edellisiin sarjoihin.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #84 : 13.05.2006 klo 13:21:19 »
Ehkä Inuyashassa Takahashi saa tyydytettyä himonsa tehdä samannäköisiä hahmoja piirtämällä Kagomen ja Kikyon, niin muut hahmot voivat olla eri pakasta.

Maison Ikkokussa mulla menee usein Godai ja Mitaka sekaisin.

Marsumestari

• Jäsen
« Vastaus #85 : 09.06.2006 klo 17:03:15 »
Nousevan auringon kansan kuvakerronta on ihmetyttänyt minua kummasti. Turhalta tuntuvat ruutusommitelmat ja ihmeelliset lähikuvat ja muut efektikikkailut häiritsevät minusta suuresti sen vähäisenkin tarinan seuraamista. Samalla se vie järjettömästi sivuja antamalla vastineeksi ei mitään.

Hauskasti tämä on yksi niistä syistä miksi pidän mangasta.  Dynaaminen ruutujako, kuvakulmien monipuolinen käyttö ja sopivasti käytetyt tehokeinot helpottavat sarjakuvan lukemista ja siihen samaistumista paremmin kuin ylipitkät sisäiset monologit ja selitysruudut, jotka hidastavat turhaan kerrontaa.

V1lle

• Jäsen
« Vastaus #86 : 09.06.2006 klo 20:10:41 »
En juurikaan lue mangaa mutta minulla ei ole periaattessa mitään sitä vastaan. Animesta olen pitänyt jo pienenä pojankoltiaisena vaikka nykyisin en enää liiemmin piirrettyjä seuraile. Mangan puolella taas pitäisin sen vähäiseen lukemiseen osittain syynä julkaisujen hyvin pientä määrää Suomessa. Manga ei ole täällä niin yleistä kuin mitä se on nousevan auringon maassa. Ahkerana kirjastossa kävijänä ja divareita ja kirppareita kiertävänäkin en ole kovinkaan usein törmännyt mangaan. Toki kaupoissa ja kioskeilla on jotain dragonballsia ja olenkin sitä hieman silmäillyt tuntematta kuitenkaan sitä itselleni omimmaksi sarjakuvaksi.
Aku Ankka kokoelma myytävänä: https://drive.google.com/file/d/0B8MdidwkyOGHd2RIU0tONEhVbEE/view?usp=sharing

"Aina kun elämässä täytyy tehdä tärkeä ratkaisu, höpsismi näyttää oikean tien"
(Kruunu vai klaava, AA 7-73 & AAP 11)

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
« Vastaus #87 : 10.06.2006 klo 09:19:48 »
en lue mangaa koska:
-useimmat mangafanit eivät lue kunnollista länsimaista sarjakuvaa.
-useimmat mangafanit haukkuvat ja kritisoivat kaiken aloittanutta sarjakuvaa. länsimaista siis.
-mangan "isot, ihqut, söpöt" silmät ärsyttävät minua.
-mangan juonikuviot ovat niin pitkiä.
-maailmassa on niin paljon mangafaneja.
-mangan takia kotimainen sarjakuva ei menesty.
-manganfanit katsovat nyrpeästi niiden pääle jotka eivät "ymmärrä" mangaa. (itse olet piirtänyt kauan, sitten tulee lapsi joka sanoo:"et osaa piirtää kun et kerran piirrä mangaa."
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #88 : 10.06.2006 klo 11:04:56 »
en lue mangaa koska:
-useimmat mangafanit eivät lue kunnollista länsimaista sarjakuvaa.
-useimmat mangafanit haukkuvat ja kritisoivat kaiken aloittanutta sarjakuvaa. länsimaista siis.
-mangan "isot, ihqut, söpöt" silmät ärsyttävät minua.
-mangan juonikuviot ovat niin pitkiä.
-maailmassa on niin paljon mangafaneja.
-mangan takia kotimainen sarjakuva ei menesty.
-manganfanit katsovat nyrpeästi niiden pääle jotka eivät "ymmärrä" mangaa. (itse olet piirtänyt kauan, sitten tulee lapsi joka sanoo:"et osaa piirtää kun et kerran piirrä mangaa."

tajuan vuodatuksesi, ongelman avain siinä että isoja silmiä lukuunottamatta sanan manga tilalle voisi laittaa supersankarisarjakuvan ja juonikuvioita ja fanien määrää lukuunottamatta nk.taidesarjakuvan.
länsimaisen sarjkuvan kohdalla kohtia on vain muokattava vähän.
tämä siis karkeina yleistyksinä.
harrastajan lempilause on "et vaan osaa" sille jota kiinnostaa ihan mikä tahansa muu.

minun täytyy lopettaa kommentointi näihin miksi et lue jotain/vihaat jotain....

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #89 : 12.06.2006 klo 19:18:44 »
Saa mangaa olla lukemattakin, yksi tykkää mummosta ja toinen puudelista, mutta asian voisi perustella totuudenmukaisesti.

Ei näitä: "en lue mangaa kun hahmoilla on liian isot silmät, mieluummin luen Aku Ankkaa", "en lue mangaa koska hahmoilla on niin pitkät jalat, mieluummin luen Corto Maltesea" tai "en lue mangaa koska kaikki hahmot on samannäköisiä, mieluummin luen Bilalia".

Hyviä perusteita ovat: "en lue mangaa koska haluan olla erilainen nuori" tai "en lue mangaa koska minulla on ennakkoluuloja kaikkea uutta kohtaan". Tämäkin käy: "ennen luin mangaa, mutta nykyisin pidän enemmän Hergestä".