Kirjoittaja Aihe: Aku Ankka -sarjakuvalehti  (Luettu 576817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Keuhko

• Jäsen
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1005 : 28.01.2012 klo 18:45:35 »
Tässä taloudessa Akkarin tilaus päättyy ensi maaliskuussa. 8] Pääseepähän paneutumaan kunnolla italialaiseen Disney-tuotantoon.

AnttiS

• Vieras
« Vastaus #1006 : 28.01.2012 klo 20:36:43 »
Tässä taloudessa Akkarin tilaus päättyy ensi maaliskuussa. 8] Pääseepähän paneutumaan kunnolla italialaiseen Disney-tuotantoon.

Minä ajattelin lopettaa tilaamisen kun tämä nykyinen loppuu vuoden loppuun. Ei tästä suosta pois päästä.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2012 klo 12:08:40 kirjoittanut AnttiS »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1007 : 28.01.2012 klo 20:58:37 »
Lopetimme jo kolmisen vuotta sitten lehden tilaamisen. Ei siitä lapsetkaan enää välittäneet. Jotenkin Akkari on enää varjo itsestään, semmoin venynyt ja vanunut pliisu lepare. Olematon.

Kujis

• Varastomies
  • Jäsen
  • Elämme kovia aikoja ystävä hyvä!
« Vastaus #1008 : 28.01.2012 klo 21:14:30 »
Mutta toisaalta. Parempi kuin ei mitään.  Kyllä nykyäänkin ihan positiivisia yllätyksiäkin löytyy.
 Jos joka viikko odottaa parempaa ja parempaa, niin mitä sitten loppujen lopuksi jää käteen? Eihän se Akkarin vika ole jos Egmontti tuottaa paskaa nykyään  ja kuluttajat haikailevat 50-80 luvuille >:D

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #1009 : 28.01.2012 klo 21:55:56 »
Mutta toisaalta. Parempi kuin ei mitään.  Kyllä nykyäänkin ihan positiivisia yllätyksiäkin löytyy.
 Jos joka viikko odottaa parempaa ja parempaa, niin mitä sitten loppujen lopuksi jää käteen? Eihän se Akkarin vika ole jos Egmontti tuottaa paskaa nykyään  ja kuluttajat haikailevat 50-80 luvuille >:D
Toi nykyinen meno akkarissa on mennyt ihan poskelleen. Mun mielestä liikaa nykyaikaan sitoutunut (kännykät, tietokoneet ja x-files hörhöily). Ennen tehtiin seikkailullisia pitkiä sarjakuvia. Nykyiset tarinat alkavat ihan hyvin, mutta kun pääsevät juuri vauhtiin, niin tulee joku ihan tökerö lopetus ja jää vain paha maku suuhun.
Ehkä pääsyy on, että piirtäjille annetaan rajattu sivumäärä ja siihen pitäisi mahtua tarina. Mun mielestä tarinan pitäisi antaa tulla luonnostaan ja vähät välittää pituudesta, kunhan juoni on hyvä.
Sit kaikki ihanat piirtäjä mestarit on kuolleet ja uudet vasta hakevat sitä tuntumaa. Tietysti joukossa on muutama helmi, mutta eihän ne jaksa kokoaikaa vääntää huipputarinaa.
Kyllä ne vanhat akkarit oli silloin aikoinaan niitä mitä luettiin...osan olen lukenut monta kertaa...näitä nykyisiä lukee kerran ja sitten ne unohtuu. Paitsi jos tulee joku tosi hyvä sarjis eteen...yleensä ne on niitä vanhoja tarinoita.
No en nyt ole vielä aikonut akkaria lopettaa, jos vaikka sattuis niin, että Sanomilla pomot vaihtuis ja tulisi joku Markku Kivekkään tapainen Disney-fani ja rupeaisi käärimään hihat ja tekisi Akkarista taas legendaarisen, niinkuin se oli ennen vanhaa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #1010 : 28.01.2012 klo 22:18:04 »
Taitaa sittenkin olla kyse siitä että Kööpenhaminasta sanellaan mitä julkaistaan. Erityisesti Suomea varten tehtyjä tarinoita on tietysti silloin tällöin harvakseltaan. Onneksi sentään karsitaan löysät pois. Naapurimaiden paksussa Akkiksessa on "toiveuusinta" joka numerossa.
Miksi Suomi ei saa ite päättää mitä lehteensä laittaa? Eri maissa on eri maku jopa sarjakuvien suhteen.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #1011 : 28.01.2012 klo 22:23:21 »
Miksi Suomi ei saa ite päättää mitä lehteensä laittaa? Eri maissa on eri maku jopa sarjakuvien suhteen.

Yhteispainattaminen on edukkaampaa ja bisnes on bisnestä.

kuiskaaja

• Jäsen
« Vastaus #1012 : 28.01.2012 klo 23:08:07 »
Nykyiset tarinat alkavat ihan hyvin, mutta kun pääsevät juuri vauhtiin, niin tulee joku ihan tökerö lopetus ja jää vain paha maku suuhun.
Ehkä pääsyy on, että piirtäjille annetaan rajattu sivumäärä ja siihen pitäisi mahtua tarina. Mun mielestä tarinan pitäisi antaa tulla luonnostaan ja vähät välittää pituudesta, kunhan juoni on hyvä.
Juurikin näin. Pitkiä seikkailusarjoja kaipaan minäkin ja mielestäni Egmont on itse alkanut kaivaa omaa kuoppaansa rajoittamalla sivumääriä ja täten tekijöiden luovuutta. Ilmeisesti johtosarjoissakin on nyt vakiintunut se kymmenen sivua, mikä tuntuu useimmissa tapauksissa ihan liian lyhyeltä ratkaisulta. Noita kyhäelmiä lukiessa sitä miettii, onko tarina nyt todella tehty tekemisen ilosta vaiko pelkästään kaavamaisesti pakon edessä. Barksin ja Rosan tarinoita lukiessa sentään huomaa sen vilpittömän intohimon tehtyyn työhön.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #1013 : 29.01.2012 klo 00:42:05 »
Kyllähän Suomen Akkari saa itse päättää mitä se lehteensä laittaa, eihän esmes Ruotsin ja Suomen lehdet ole olleet enää pitkään aikaan 1:1, kuten joskus ennen (Ruotsi, Norja ja Tanska ovat melkein identtiset). Mutta se mistä valita, ei ole kovin laaja valikoima. Egmontilla ollaan kovasti helisemässä kun levikit ovat tippuneet, raha vähenee, piirtäjiä ja käsikirjoittajia tarvitaan vähemmän.

Levikit ovat romahtaneet melkein kaikkialla.

Norja: 1986: 250 000 kpl -> 1997: 174 792 kpl -> 2010: 72 454 kpl
Tanska: 1972: 219.688 kpl -> 2004: 62.230 kpl -> 2010: 37.335 kpl
Ruotsi: 2004: 133 000 kpl -> 2010: 65 300 kpl
Saksa: 1992: lähes 800 000 kpl -> 2003: 450 000 kpl -> 2011: 171.503 kpl

Suomi ainoa poikkeus - yllätys yllätys, Hollannin ohella.
Suomi: 1999: 260 104 kpl -> 2005: 310 086 kpl -> 2008: 324 500 kpl
Hollanti: 1980: 460 000 kpl -> 2004: 327 933 kpl -> 2010: 317 342 kpl

Suomessa muutama viime vuosi on ollut pientä notkahdusta tuon vuoden 2008 ennätyksen jälkeen, 2010: 306 555 kpl.

Niin ja edit: täällä on jo aiemminkin mainittu, että muissa pohjoismaissa ja Saksassa lehdet myydään irtonumeroina eikä jatkosarjoista pidetä. Tulos on seikkailusarjan ahtaminen 14 sivun mittaan, ja eihän se toimi. Actionia halutaan, mutta eihän siinä rajatussa sivumäärässä ole kylliksi tilaa. Eikä lehteen ilmeisesti haluta myöskää yhtä pitkää juttua mikä olis seikkailutarinan kannalta hyvä, vaan usempia tarinoita.

Timo
« Viimeksi muokattu: 29.01.2012 klo 00:45:16 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #1014 : 29.01.2012 klo 05:58:23 »
Levikit ovat romahtaneet melkein kaikkialla.

Norja: 1986: 250 000 kpl -> 1997: 174 792 kpl -> 2010: 72 454 kpl
Tanska: 1972: 219.688 kpl -> 2004: 62.230 kpl -> 2010: 37.335 kpl
Ruotsi: 2004: 133 000 kpl -> 2010: 65 300 kpl
Saksa: 1992: lähes 800 000 kpl -> 2003: 450 000 kpl -> 2011: 171.503 kpl

Suomi ainoa poikkeus - yllätys yllätys, Hollannin ohella.
Suomi: 1999: 260 104 kpl -> 2005: 310 086 kpl -> 2008: 324 500 kpl
Hollanti: 1980: 460 000 kpl -> 2004: 327 933 kpl -> 2010: 317 342 kpl

Suomessa muutama viime vuosi on ollut pientä notkahdusta tuon vuoden 2008 ennätyksen jälkeen, 2010: 306 555 kpl.

Timo

No huh-huh! Karseesti laskenut muualla skandinaviaa.
Onkohan muissa maissa samantapaisia lehtiä kuin Kalle Ankka. Pistetään lehti muoviin ja jotain paskaa rihkamaa sekaan. Mun mielestä aika karseeta hapatusta toi rihkaman määrä Kallessa.
Olihan meillä jouluna Aku Ankan välissä joulukalenteri, mutta en suostutnut ottamaan käyttöön sitä vaan säästin sen, että lehti olisi täydellinen. Tommoisen ymmärrän ja sen, että sitä extra-kivaa on muutaman kerran vuodessa, mutta Kalle Ankan touhu on ihan älyvapaata. Ei ihme, etteivät osta kyseistä lehteä.
En kyllä hirveesti ole selaillut Kallea, kun ei sitä enää kirjastossakaan näy olevan ja lehtipisteissä ne on aina niissä "kortsuissa".
Aika outoa, ettei Suomessa ole lehden levikki tippunut, kun taso on mitä on ja 2000-luvulla kasvanut vain paitsi ihan viime aikoina. Ehkä se Aku Ankka kuuluu vähän niinkuin normaalikalustoon  tai on jonkinmoinen paha tapa. Itsekin lukeudun tähän porukkaan.
Mutta kyllä se keskiviikkona aina ekaks pitää lukea...on tää niin hämmentvää.

Mitenhän jenkeissä on levikki tippunut...meinaa viimeisten 30 vuoden aikana. Siellähän kyllä on nää Marvelit ja muut örkit ja supersankarit on suositumpia.
Olisi kiva tietää esim. kuinka moni osti nyt tän uuden Fantan Carl Barks librayn, josta tuli nyt ennen joulua eka osa.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #1015 : 29.01.2012 klo 09:54:05 »
Mun mielestä ankan taso on hintaan nähden riittävä. Tilaajallehan hinta on alle 2 euroa numero. Siis 2 euroa, eihän se ole juuri mitään. Osa lehdistä ja tarinoista on kuraa, mutta yleensä joka lehdessä on aina yksi sen pelastava tarina. Viime vuoden lopun juhlanumero oli kauttaaltaan loistava ja tämän vuoden aloitus on mun mielestä ollut hyvä ja lupaava.

Henkilökohtaisesti mua korpeaa kestotilaajien aliarvioiminen; ei mitään erikoislahjaa jonka saisi vain kestotilaajana. Uusia tilaajia houkutellaan todella halpojen tarjousten lisäksi hienoilla kirjoilla, viimeksi sai sen 59e (ovh) juhlakirjan muistaakseni 7kk tilauksesta, jonka hinta oli jotain alle euron per numero. Olen harkinnut pitkäaikaisen kestotilauksen lopettamista ja siirtymistä kikkailuun tämän takia.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2012 klo 09:57:30 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #1016 : 29.01.2012 klo 12:23:05 »
Henkilökohtaisesti mua korpeaa kestotilaajien aliarvioiminen; ei mitään erikoislahjaa jonka saisi vain kestotilaajana. Uusia tilaajia houkutellaan todella halpojen tarjousten lisäksi hienoilla kirjoilla, viimeksi sai sen 59e (ovh) juhlakirjan muistaakseni 7kk tilauksesta, jonka hinta oli jotain alle euron per numero. Olen harkinnut pitkäaikaisen kestotilauksen lopettamista ja siirtymistä kikkailuun tämän takia.

Sekä yhä vain pohjamutia kohti laskeva lehden yleinen taso että juuri tämä kestotilaajien suoranainen huiputtaminen saivat minut viime vuoden lopulla päättämään, että tilausjaksoni loppuessa (mikä tapahtuukin ihan lähiaikoina) tulen lopettamaan Akkarin tilaamisen (ensimmäistä kertaa elämässäni!). Vaadin lahjuksia, joita tarjousten perässä tilaavat saavat, mutta kaiken tämän hupailun mahdollistavat kestotilaajat eivät!

marko70

• Vieras
« Vastaus #1017 : 29.01.2012 klo 12:57:18 »
Pistin mailin viikolla että perun tilaukseni ja otan ylimenevänosan tililleni sekin kävi.
Tulevaisuudessa ostan ankan lehtipisteestä jos se on hankinnan arvoinen.
Tenavat ei enää lue ja itseä ei kaikki kiinnosta,extran voisin ottaa vielä vuodeksi eteenpäin.

Q=<>

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #1018 : 29.01.2012 klo 14:52:27 »
Kyllähän Suomen Akkari saa itse päättää mitä se lehteensä laittaa, eihän esmes Ruotsin ja Suomen lehdet ole olleet enää pitkään aikaan 1:1, kuten joskus ennen (Ruotsi, Norja ja Tanska ovat melkein identtiset). Mutta se mistä valita, ei ole kovin laaja valikoima. Egmontilla ollaan kovasti helisemässä kun levikit ovat tippuneet, raha vähenee, piirtäjiä ja käsikirjoittajia tarvitaan vähemmän.

Juurikin näin, paitsi että kyllähän tuota materiaalia löytyy vieläkin varsin runsaasti. Esimerkiksi Suomessa julkaisematonta Brancaa, Vicaria yms. pitäisi vielä löytyä. Mutta ne ovat sellaista materiaalia, mitkä pitää erikseen tilailla Egmontilta (tai näin oletan, mistä muualta ne muuten toimitukseen tupsahtaisi), joten niitä käytetään sitten ennemmin jossain vähän erikoisemmissa julkaisuissa. Tai ainakin siltä näyttää.

Mutta JOS ja KUN halutaan, että näitä vanhempia Suomessa julkaisemattomia tarinoita julkaistaan, on siitä kohtuullisen turhaa pyydellä täällä, Kvaakissa. Suoraan viestiä Ankan toimitukseen, se on ainoa mahdollisuus saada ääni kuuluviin. Olen ymmärtänyt, että pyyntöjä tulee melko vähän ja ne harvat ovat yleisesti ottaen pyyntöjä siitä, että jokin Barks/Rosa- tarina julkaistaisiin uudestaan. Itse pyysin aikoinaan, että Suomessa julkaistaisiin Cavazzanon tarinat "La strada" ja  myöhemmin näin kuvia Cavazzanon tarinasta "Legenda nimeltään 1900", jota myös pyysin julkaistavaksi, koska näytti niin huikealta. 1,5 vuotta myöhemmin tuli Elävän kuvan taika- kirja (jossa siis molemmat tarinat on). Haluaisin väittää, että kirja julkaistiin minun takia, mutta varmasti molemmat tarinat olivat toimitukselle tuttuja jo entuudestaan. Mutta käsittääkseni ainakin La Stradaa oltiin toivottu "paljon", joten sen julkaiseminen oli aikalailla vain ajan kysymys.

Mitä tästä opimme: lähettäkää suoraan toimitukseen viestejä!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #1019 : 29.01.2012 klo 15:23:10 »
La Stradaa olin toivonut minäkin.
Mulla on jostain napattu tieto että USA:n WDC&S ja U$ olisivat 1952-3 myyneet kolmatta miljoonaa kappaletta. Mutta jos USA:ssa myytäisiin jotain lehteä suhteessa asukaslukuun yhtä paljon kuin Aku Ankkaa, pitäisi levikin olla 17 miljoonaa! 17 000 000. Nyt noita USA:n ankkalehtiä, silloin kun niitä vielä tuli, meni ainakin Diamondin kautta  viitisen tuhatta kappaletta. Kokonaislukuja en tiedä.

Timo