Author Topic: Yritys sarjakuvakritiikiksi  (Read 6409 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Yritys sarjakuvakritiikiksi
« Reply #15 on: 02.09.2009 klo 17:23:16 »
Vaikka henkilökohtaisesti pidän lapsellisena sitä, että viihdettä / taidetta arvotellaan tai että sille annetaan kouluarvosanoja

Vaikka itse henkilökohtaisesti käytän kouluarvosanoja, olen kanssasi aikalailla samaa mieltä.

Minusta kaikkein tärkeintä on nimittäin kuitenkin itse teksti, koska se kertoo teoksesta enemmän.1 Parhaimmillaan se kertoo mahdollisimman puolueettomasti mitä teos sisältää. Kuitenkin niin, että arvostelu pysyy arvosteluna.

Tietysti myös joitakin enemmänkin ns. aftermath meiningillä toteutettuja arvosteluja on mukava lukea.
Lisäksi olisi tietenkin välttämättömän tärkeää, että teosta arvosteltaessa olisi mahdollisimman laajat tiedot julkaisusta. 2
Ehdottomana plussana olisi vielä se, että jos kriitikko mainitsisi joitakin teoksia, jotka ovat samankaltaisia.3

Nyt kun asiaa miettii, niin mitenkään mielistelemättä tms. Rautkorpen Teräsmies elää! blogin arvostelut vastaavat useimpia näistä ajatuksista kunnon arvosteluista. 4 Tuosta pitäisi ottaa suurempien medioidenkin mallia.

1Odottaen tietenkin että kyseinen teksti on monipuolinen.
2Puhumattakaan siitä, että olisi jonkinlaista sivumainintaa siitä, mikäli teosta varten kannattaisi lukea edellisiä tai muita teoksia, ymmärtääkseen kyseistä teosta.
3Arvostelut ovat nimittäin hyödyllisiä myös lukuvinkkeinä.
4Ja noista on ollut apua minulle, etenkin viimeaikoina, kun olen tutustunut Teräsmieheen "uudestaan". Mies vaan ei ole vähään aikaan julkaissut uutta tekstiä.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.