Author Topic: Jatkosarjakuvaa  (Read 22311 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sika

• Jäsen
Re: Jatkosarjakuvaa
« Reply #15 on: 21.04.2006 klo 12:12:07 »
Noin voisi tehdä, mutta kaikilla ei välttämättä ole ohjelmaa jolla avata psd tiedostoja.
Noh täyttäkääs ruutuja, näyttää anemiselta vielä.

ARock

• Ope, joka strippisarjistakin tuhertelee
  • Jäsen
  • Eipä mulla muuta.
« Reply #16 on: 21.04.2006 klo 12:17:19 »
Moro!
Piti pitää vähän taukoa töistä ja siinä sitten väsäillä uusi kuva... samoilla kommenteilla mennään edelleen, elikäs älkää turhaan keskittykö piirtämisen laatuun - sen sijaan voitte kaikin mokomin keskittyä aivan älyttömän nokkelaan tarinankehittelyyni :)

Yritin sitä psd-fileäkin liittää mutta sanoi, et on liian iso liitetiedosto... atk-taitoni loppuivat taasen siinä kohtaa :(

Jos toi kuvanlaatu on aivan kauheaa, niin ohittakaa vaan tää ruutu, pääasia et pääsi pvän piristykseksi vähän tuhrustamaan...

Lisäksi, en edelleenkään saanut (monista yrityksistä huolimatta) tota kuvaa tohon itse tekstin yhteyteen... sorry siitä... saisko vielä sellasen "DOS for dummies" -tyyppisen version tosta aiheesta miten kuva liitetään tekstiin... pitääkös kuva esim. olla jossakin verkossa, joka osoite sitten tagien väliin vai mitä ihmettä???

ezuli

• Guest
« Reply #17 on: 21.04.2006 klo 12:28:07 »
Laatu säilyisi, jos käyttäisi bmp:tä tai png:tä. Jos koko on liian iso (>150kt), niin kuvan voi laittaa vaikka imageshackiin.
http://imageshack.us/

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Reply #18 on: 21.04.2006 klo 12:45:55 »
Kuvanlaadun luulisi kestävän kuusi muokkausta giffinäkin tallennettuna, jos säilyttää riittävästi harmaasävyjä. Viimeisessä tallennuksessa mukaan on tullut ehkä 6-8 eri sävyä. Kuvan kokokaan ei kasva järjettömästi silti.
Korkearesoluutioinen kuva nettiversion lisäksi olisi kiva, mutta Kvaakin kokorajoitus on ongelma. Tietty voisi laittaa kuvan muuallekin, mutta se vaatisi enemmän työtä ja homman mukava keveys katoaisi.

ARock

• Ope, joka strippisarjistakin tuhertelee
  • Jäsen
  • Eipä mulla muuta.
« Reply #19 on: 21.04.2006 klo 13:13:19 »
Jep, ei liene mikään kovin laadukas tuo mun työn jälki... kuten sanottu, voitte ihan hyvin jatkaa siitä kuvasta nro. 2 eteenpäin, kun en usko, että saan tuota omaani ihan äkkiä parempilaatuiseksi muutettua ja kunhan vaan muutenkin tein pääasiassa omaksi ilokseni tuota 3. ruutua...

Jukka

• Jäsen
« Reply #20 on: 21.04.2006 klo 13:17:00 »

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Reply #21 on: 21.04.2006 klo 18:46:46 »
Joku (Sika?) osallistui edelliseen sarjikseen kahdesti, joten minäkin tyrkytän itseäni lisää. Samalla siistin edelliset ruudut, joten jälki ei ole ihan niin karmeaa.

Sika

• Jäsen
« Reply #22 on: 21.04.2006 klo 19:09:10 »
Kerkesin nyt tehä samaan aikaan joten tehdäänpä nyt vaihtoehtoinen jatkumo.

Esa

• Jäsen
« Reply #23 on: 21.04.2006 klo 19:44:42 »
Hoi!

Tässä tämän Ramin viitosruudun pohjalta valmis sarjakuva.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Reply #24 on: 21.04.2006 klo 21:30:21 »
Tämähän on mukavaa. Pitää tosin kehittää ideaa eteenpäin, koska kuvanlaatu heikkenee niin pahasti loppuun mennessä, ettei ensimmäisestä ruudusta - jos muistakaan - saa selvää.
Ensimmäinen vaihtoehto olisi kaksi versiota. Verkkoversio, joka näkyisi viestissä ja sitten korkearesoluutioinen, jonka voi ladata erikseen, jos haluaa jatkaa. Kvaakin kokorajoitus liitetiedostolle on kuitenkin 150kt. Se ei riitä millään. Kuvan voisi ladata muualle ja linkittää tänne, mutta se on liian työlästä. En minä ainkaan jaksaisi ja sillä välin joku on kumminkin jo piirtänyt saman ruudun ja laittanut näytille.
Toisena vaihtoehtona kukin piirtää ruutunsa (tai useammakin, jos innostuu), eikä liittäisi sitä edellisiin. Kukin pystyy hallitsemaan kuvanlaatunsa omissa ruuduissaan, eikä tarvitse laittaa suuria kuvatiedostoja minnekään. Pelkkä verkkoversio riittäisi. Sarjiksen loputtua vaikka minä voin kasata ruudut yhteen ja laittaa valmiin sarjiksen esille.
Miltä kuulostaa?

Esa

• Jäsen
« Reply #25 on: 21.04.2006 klo 22:12:40 »
Toisena vaihtoehtona kukin piirtää ruutunsa (tai useammakin, jos innostuu), eikä liittäisi sitä edellisiin. Kukin pystyy hallitsemaan kuvanlaatunsa omissa ruuduissaan, eikä tarvitse laittaa suuria kuvatiedostoja minnekään. Pelkkä verkkoversio riittäisi. Sarjiksen loputtua vaikka minä voin kasata ruudut yhteen ja laittaa valmiin sarjiksen esille.
Miltä kuulostaa?

Minulle ainakin on tuottanut suurta tuskaa tuo ruutujen lisääminen edellisten joukkoon. Oma ruutuni kadottaa tekstinsä ja kuvan laatu heikkenee kuten edellistenkin ruutujen kuvat. Tosin tietokoneen käyttötaitoni ei varmasti ole paras mahdollinen.
Tässä Ramin ehdottamassa tekotavassa helpointa olisi varmasti jos kaikki piirtäisivät samankokoiselle ruudulle. Tämän ongelman ratkaisuun ehdottaisin, että kaikki tekevät samankokoiset ruudut kuin noissa kahdessa edellisessä sarjakuvassa oli.  (yhden ruudun leveys n. 173 pikseliä ja korkeus n. 179 pikseliä)

Sika

• Jäsen
« Reply #26 on: 21.04.2006 klo 22:24:46 »
Sopiihan tämmöinen menettely. Tällä tavalla saa sarjakuvastakin pitemmän. Vai tuleeko sarjakuvasta sitten loppumaton tarina?
Näissä edellisissä mitä tehtiin, on täytynyt viimeisen ruudun tekijän yrittää lopettaa tarina järkevästi.
Miten vain tehdäänkin, olen pitänyt näistä kovasti, tulee piirrettyä semmoisia skenarioita mitä yleensä ei tule piirrettyä. Lisää vain porukkaa osallistumaan!

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Reply #27 on: 21.04.2006 klo 22:33:42 »
Sopiihan tämmöinen menettely. Tällä tavalla saa sarjakuvastakin pitemmän. Vai tuleeko sarjakuvasta sitten loppumaton tarina?
Näissä edellisissä mitä tehtiin, on täytynyt viimeisen ruudun tekijän yrittää lopettaa tarina järkevästi.
Miten vain tehdäänkin, olen pitänyt näistä kovasti, tulee piirrettyä semmoisia skenarioita mitä yleensä ei tule piirrettyä. Lisää vain porukkaa osallistumaan!

Ensimmäisen ruudun piirtäjä voi halutessaan asettaa maksimimäärän ruuduille. Muissa tapauksissa sarjis päättyy, kun joku niin päättää.
Osoitteessa http://www.ramiselin.com/kvaak/ruutupohja.tif on ruutupohja TIFF-muodossa. Tarkkuus on 300, jotta piirtäminen ei ole karmeaa nysväystä. Kvaakkiin tuleva versio kannattaa pienetää 72:een.
« Last Edit: 21.04.2006 klo 22:40:09 by Rami Selin »

Sika

• Jäsen
« Reply #28 on: 21.04.2006 klo 23:46:04 »
Tässäpä uuden sarjiksen aloitus.
Tuli heti panostettua enemmän kun oli isompi reso. Liekkö hyvä vai huono.
Hahmon naama tuli alitajuntaisesti tämän foorumin nettisarjakuva taksikuskilta. Kaikki tsekkaamaan se.
Tämmöisessä ruutu kerrallaan laittamisessa ei oikein saa käsitettä sarjakuvan kokonaisuudesta.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Reply #29 on: 22.04.2006 klo 18:59:28 »