Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvista arjen kielenkäyttöön  (Luettu 34971 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Gothicus

• Jäsen
Vs: Sarjakuvista arjen kielenkäyttöön
« Vastaus #30 : 16.08.2010 klo 14:04:30 »
Hulluja nuo ruotsalaiset/venäläiset/saksalaiset/savolaiset/hämäläiset/hesalaiset... ja tietysti roomalaiset. Edelleen Asterixia mukaillen, kalkkunat ovat tietysti klukluja.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Olli T

• Omat säännöt
  • Jäsen
« Vastaus #31 : 16.08.2010 klo 14:35:51 »
Hulluja nuo ruotsalaiset/venäläiset/saksalaiset/savolaiset/hämäläiset/hesalaiset... ja tietysti roomalaiset. Edelleen Asterixia mukaillen, kalkkunat ovat tietysti klukluja.
Tismalleen! Syleillään!

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #32 : 16.08.2010 klo 14:43:59 »
Hohoo, unohtui muuten mainita tuo "syleillään".
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #33 : 16.08.2010 klo 14:51:18 »
Ihan pakko laittaa tähän 'Amaootta'. Sitä tuli viljeltyä aikanaan kavereiden kanssa paljon. Huvitti kun eräällä tanskalais-jenkkipiirtäjällä oli Köpiksen festareilla Amaot!-paita päällään ja hän arvuutteli että mitä se tarkoittaa. Kun vastasin että 'Idiot', niin ei ollut uskoa jotta toimii suomeksikin. Vaan toimii!

Rauta

• Cheap plastic imitation of Orson Welles
  • Jäsen
  • Voi millaista höpinää!
« Vastaus #34 : 17.08.2010 klo 13:25:40 »
Ole keltti ja anna suolaa.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #35 : 17.08.2010 klo 13:39:06 »
Asiahan ei tietenkään minulle kuulu, mutta...

(No joo, hyvä on, elokuvan kautta sarjakuvasta, jossa Pätkä ei tainnut koskaan näin sanoa).

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #36 : 17.08.2010 klo 14:18:16 »
'Veneen tuhtoa peräämään.' Tuhatkauno kuulee väärin.

'Miten joku voi olla henkseleistä väsynyt?' Obelixin ihmettely kun joku sanoo olevansa henkisesti väsynyt.

'Tivo Turunmaa.' Obelix Divorumista.

Nämä kaikki ikivihreitä.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #37 : 17.08.2010 klo 14:51:37 »
Asterix, Tintti ja Lucky Luke ovat näemmä innoittaneet valtaenemmistöä, enkä itse poikkea muotista.

"Ihrratynnyri!" (Olemattomia ylipaino-ongelmiaan tuskailleelle kaverille).
"Hyvin sievä nenä." (Tyttöystävälle, joka ei ole tuulenhalkojaansa tyytyväinen).
"Onko sinulla huulivihreää? Minä haluaisin vähän rumistautua." (Halloween-juhliin valmistautuessa).

Aiemmin tässä ketjussa mainittu termi "mikkihiiri" viittaa minusta olemukseltaan (yli)kunnolliseen ideanikkariin ja jokapaikanhöylään, usein nuorehkoon mieheen, joka jostain syystä ärsyttää termin käyttäjää. Sanoja "partiopoika" tai "kolkkapoika" käytetään joskus samassa yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2010 klo 15:11:54 kirjoittanut Darzee »

Divine

• Sykkivä
  • Jäsen
  • Rega flexis mur!
« Vastaus #38 : 17.08.2010 klo 16:02:35 »
Minulle 'mikkihiiri' edustaa kyllä sanonnan oletko mies vai mikkihiiri -tapaista miestyyppiä.

Nämä eivät ole tietääkseni niinkään yleisesti suomeen juurtuneita onelinereita, mutta perhepiirissä näitä käytetään silloin tällöin.

Ihrratynnyri on omassakin kielenkäytössäni.

Ei ei, kun pieni punainen nappi, Tuhatkaunon kommentti, jolle meillä on löytynyt arkikäyttöä.

Erittäin hyödyllinen repliikki: Kakku auttaisi taas tulee Minä Aku Ankan alussa esitellystä ikivanhasta Aku-sarjiksesta (saattaa olla Ankka-Lampisena joskus julkaistu, en nyt tähän hätään pääse tarkistamaan).

Pim! Olet hypnotisoitu!

Ota rahat!

Vessaan jonottaessa, tai esim. kädet kantamuksia täynnä ollessa voi pyytää: Pieni tovi, auki ovi! myös Aku-tarinasta peräisin.

Jotkut muutkin Aku-peräiset runot pulpahtelevat silloin tällöin arkipuheessa esiin:
- Lyhyestä virsi kaunis, silti en oo teille aulis.
- Ällös pysy kiinni, jos avaudut, oot fiini.
- Pantiin purkkiin kesäkeitto, tehtiin hellasta virkaheitto.
- Kesäkeittoa maittavaa, ihan kuin äidin laittamaa.
- keitto peitto, soppa koppa
- Suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren.

(Olisi muuten eri vänkää nähdä uudelleen nuo loputkin Roopen rahasäiliön ovenaukaisutarinan runot, vain nuo muutama ylläoleva on syöpynyt muistiin...)
« Viimeksi muokattu: 17.08.2010 klo 16:10:06 kirjoittanut Divine »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #39 : 17.08.2010 klo 20:00:04 »
Oon kai joskus koittanut pummata tai lainata rahaa lauseella "Asia on näet niin, että suuresta omaisuudestani huolimatta tarvitsen kipeästi käteistä rahaa". Ei liene kuitenkaan levinnyt laajemmalle arjen kielenkäyttöön. Laitan tänne kymmenen pistettä, jos joku muistaa - tietää mistä oli.  ;D

Timo

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #40 : 17.08.2010 klo 20:13:18 »
Oon kai joskus koittanut pummata tai lainata rahaa lauseella "Asia on näet niin, että suuresta omaisuudestani huolimatta tarvitsen kipeästi käteistä rahaa". Ei liene kuitenkaan levinnyt laajemmalle arjen kielenkäyttöön. Laitan tänne kymmenen pistettä, jos joku muistaa - tietää mistä oli.  ;D

Timo
Liekö Vihtori ja Klaara -stribeistä tuo.

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #41 : 17.08.2010 klo 20:32:45 »
(Olisi muuten eri vänkää nähdä uudelleen nuo loputkin Roopen rahasäiliön ovenaukaisutarinan runot, vain nuo muutama ylläoleva on syöpynyt muistiin...)

"Kun mä lausun sanat nää, saa rosvot nuolla näppejään."

Urgh, Akua en ole lukenut viimeiseen viiteentoista vuoteen, mutta nuo rahasäiliön tunnussanat toivat heti muistot mieleen. 

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #42 : 17.08.2010 klo 20:48:21 »

Vanhan linnan salaisuus, tuolla selitti Roope tarvetta aarteenetsintään.

Tunnustaudun "kääk"in käyttäjäksi. Pari kertaa on tullut myös käytettyä "saksin matolla tilkkuu, työn painoa talo ilkkuu" kun tekemisiä on kyselty enkä ole mitään sen kummempaa puuhaillut.
"Hulluja nuo..." rakennetta käyttää toki moni.

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #43 : 17.08.2010 klo 20:54:54 »
'Ilmaa mulle!' on Kippari Kalle -klassikko. Siinä K K on piilottanut rääväsuisen papukaijan lakkiinsa Olgalta piiloon, ja lintu huutelee sieltä että 'Ilmaa mulle!'
No, Olga läimii Kallea päin pläsiä kun tietenkin luulee ja kuulee sen Kallen sanomaksi.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #44 : 17.08.2010 klo 21:58:26 »
Vanhan linnan salaisuus, tuolla selitti Roope tarvetta aarteenetsintään.

..........  ;D Jep!

Timo