Poll

Äänestä vuoden 2011 paras Tex-tarina!

Tulikoe   (Ruju-Seijas)
1 (4.8%)
Capitan Blanco   (Nizzi-Sommer&Leomacs)
0 (0%)
Pohjoisen susipaholaiset   (Boselli-Ticci)
7 (33.3%)
Vegasin lainvalvojat   (Boselli-Mastantuono)
1 (4.8%)
Nahkakasvot   (Boselli-Torricelli)
0 (0%)
Aavikon laki   (Boselli-Font)
1 (4.8%)
Sierra Vistan salaisuus   (Nizzi-Venturi)
1 (4.8%)
Postivaunujen ryöstö   (Nizzi-Rossi)
1 (4.8%)
Helvetillinen jahti   (Boselli-Ginosatis)
2 (9.5%)
Mescalero Station   (Nizzi-Ortiz)
4 (19%)
Likaiset univormut   (Manfredi-Ticci)
2 (9.5%)
Karavaani Oregoniin   (Manfredi-Gomez, suuralbumi)
0 (0%)
Karibian verikoirat   (Faraci-Diso, Maxi Tex)
1 (4.8%)
Vuoren vartija   (Bonelli-Galep&Gamba&Muzzi, Maxi Tex)
0 (0%)

Total Members Voted: 20

Voting closed: 04.01.2013 klo 14:24:16

Author Topic: Vuoden 2011 parhaat willerit  (Read 38784 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VilleM

• Jäsen
Re: 2006 vuoden Texeistä
« Reply #45 on: 31.12.2006 klo 11:10:33 »
Kokonaisuutena tämä vuosi oli tasoltaan Tex Willerissä jokseenkin keskinkertainen. Cochisen kultakanjoni jäi mieleen harvinaisen hyvänä teoksena, mutta mielestäni normisarjan puolella ei nähty sittenkään elämää suurempia Tex-tarinoita. Mutta se mikä on minulle aika yllättävää tätä vuotta tarkastellessani, niin juuri Bosellin hyvät esitykset tarinaniskijänä. Parhaat tarinat tulivat tällä kertaa hänen kynästään. Nizzin padassa puolestaan porisivat aika laimeat keitokset tänä vuonna (poislukien tuo suuralbumi). Bosellin stooreista Juonia Klondikessa oli tasaisen hyvä ja Repettoa on aina mukava katsella. Colorado Bellessä minua vaivasi ainoastaan tuo 'haamu', vaikka käyttihän Bonellikin aikoinaan vaikka mitä yliluonnollisia juttuja tarinoissaan. Ääneni menee kuitenkin ehdottomasti Boselli-Sommer yhdistelmän Viimeisille postivaunuille. Sommerin taide oli harvinaisen nautinnollista ja juonikin veti mukaansa.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #46 on: 31.12.2006 klo 15:51:27 »
Minulla postivaunujen arvostusta laski juuri Sommerin taide. Keskinkertertainen piirros. Pain vuoden kuluttua en luultavasti muista tarinasta mitään. Colorado Bellen juonikuviot ovat puolestaan edelleen kirkkaana mielessä. Mutta samaa mieltä siitä, että Boselli oli vedossa. Nizzi puolestaan alitti odotukset Ortizin ja Ticcin töiden kohdalla.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Pat

• Jäsen
« Reply #47 on: 31.12.2006 klo 17:36:41 »
Ja kun taas mun mielestä juuri Sommerin hyvin onnistunut kuvitus nosti postivaunujen arvosanaa.. Mua ei häirinnyt Sommerin taiteessa muu kuin päähenkilöiden kasvot, eivätkä nekään olleet huonoimmasta päästä.
Näin ne mielipiteet vaihtelee..
« Last Edit: 31.12.2006 klo 17:38:15 by Pat »

Mr. Font

• Jäsen
« Reply #48 on: 02.01.2007 klo 20:28:18 »
Minua taas postivaunuissa ärsytti Sommerin tyylissä 1873 Winkut joiden liipaisinkaaret oli piirretty pauhian eteen. Oikeasti ne tulee perätukin alkukohtaan, niin Sommer piirsi ne jo metalliin kiinni. No... kaikkia tämä ei varmasti ärsytä, mutta ase-harrastajia ehkä.

VilleM

• Jäsen
« Reply #49 on: 05.01.2007 klo 10:21:59 »
Kuvituksensa puolesta viime vuonna miellyttivät kaikkein eniten Sommer ja Repetto. Repetton taiteen korkeaan laatuun on jo tottunut viime vuosina, mutta Sommer tuli täydellisesti puun takaa ja yllätti minut iloisesti kuin halolla olisi päähän lyöty. Vahvan tunnelman hän onnistui luomaan Viimeisiin postivaunuihin. Sitä tunnelmaa eivät edes vinksahtaneet Winkut pilanneet.

Dakota

• Tutkija (Pohjois-Amerikan intiaanihistoria)
  • Jäsen
« Reply #50 on: 07.01.2007 klo 11:03:06 »
Muuten taitava Sommer ilmeisesti koettaa vältellä hevosten piirtämistä ja ehkä syytä onkin. Hevoset ovat kaksi numeroa liian pieniä ihmisiin nähden. Varmasti ongelma on korjattavissa. Apacheista ylimääräistiä kehuja. Hyvä piirtäjä!

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #51 on: 07.01.2007 klo 11:15:46 »
Sommerilla mittasuhteet heittävät muissakin kohdissa. Joskus ihmisillä on kohtuuttoman suuret päät.
"Tex-tieteen yli-morisco"

pasoleati

• Jäsen
« Reply #52 on: 07.01.2007 klo 12:52:30 »
Hehheh! Kyllä Sommerin ongelmat mittasuhteissa ovat pieniä verrattuna rappio-Galepiin. Mutta näköjään kovin harva uskaltaa arvostella Paskepia samoilla säännöillä kuin muita >:(

Sika

• Jäsen
« Reply #53 on: 07.01.2007 klo 16:03:56 »
En muista enää minkälaista sommerin jälki on, mutta kyllä kyseinen postivaunu tarina löytyy hyllystä. Itse tarinan muistan vielä mielessäni kohtalaisen selvästi. Tarina oli siis hyvä.

Dakota

• Tutkija (Pohjois-Amerikan intiaanihistoria)
  • Jäsen
« Reply #54 on: 07.01.2007 klo 16:55:35 »
Hehheh! Kyllä Sommerin ongelmat mittasuhteissa ovat pieniä verrattuna rappio-Galepiin. Mutta näköjään kovin harva uskaltaa arvostella Paskepia samoilla säännöillä kuin muita >:(

Sommer sattuu vain olemaan ajankohtaisempi kuin Galep. Viimemainittu makaa haudassa eikä ole enää korjaamassa mittasuhteitaan,joissa kieltämättä olisi ollut paranneltavaa. Mutta Sommerillakin taitaa olla ikää yli 70 vuotta,joten ei kyllä häneltäkään taida enää helpolla onnistua nuorena omaksuttujen mittasuhdevirheitten korjaaminen. Hän on ehkä piirtänyt pääosan elämästään jotakin muuta kuin lännentarinoita.

Jos olen väärässä,niin varmaan joku oikaisee.
« Last Edit: 07.01.2007 klo 16:58:14 by Dakota »

Mr. Font

• Jäsen
« Reply #55 on: 07.01.2007 klo 17:08:09 »
Et taida olla väärässä. Mutta kyllä minusta Sommer on aika huono. Tarinassa (muistaakseni Bosellia) ei ollut mitään vikaa, vaan Sommer sen pilasi. Aseet, horset, kasvot, mittasuhteet... pielessä. Viiva oli tosin sopivan karheaa, mutta ei minua Sommer kunnolla miellytä, ei ei ei ollenkaan. Alfonson & Bosellin stoorit ovat tähän asti olleet hyviä ja niin oli myös Colorado Belle. Font saa aikaan hienon, ainutlaatuisen tunnelman ja Bosellilla stoorit ovat sattuneet ihan hyviä olemaan Fontin kohdalla (vert. Lyijytuuli tai verisillä jäljillä). Haamu oli mielestäni hyvä lisä tarinaan. Etenkin kun kaikki, kokoajan,(myös lukija) luuli Alicea (Olikos se nimi Alice?) oikeaksi, eläväksi.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Reply #56 on: 07.01.2007 klo 17:11:09 »

Typerä, itse itseään kiihottava "arvostelu" ja jankuttava pilkkanimittely ei vaadi erityistä uskallusta.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

pasoleati

• Jäsen
« Reply #57 on: 07.01.2007 klo 19:53:11 »
Siis pitääkö tiettyä piirtäjää arvostella eri asteikolla kun kaikkia muita?

Wade

• Jäsen
« Reply #58 on: 07.01.2007 klo 20:00:17 »
Pasoleati: Nyt seuraa virallinen varoitus. Hienoja on nuo sanamuutokset (surkello, pöselli jne.) mutta raja tulee jossain vastaan. En tarkoita, että olisin itse suuri Galep-fani, mutta ketään ei noin räikeästi nimitellä, oli elossa tai ei
Wade Koivurinne

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Reply #59 on: 07.01.2007 klo 20:13:53 »
Siis pitääkö tiettyä piirtäjää arvostella eri asteikolla kun kaikkia muita?

Ei.
Enkä ole sellaista huomannutkaan.
En mitään "asteikkoja", en kahlitsevaa samanmielisyyttä.
Enkä mitään tolkullista syytä kaunaiseen tauhkaamiseen ja vainajien solvaamiseen.

Omituisia johtopäätöksiä ja jyrkkiä tunnetiloja yksinkertaisesta asiasta.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela