Kirjoittaja Aihe: Tulevat Marvel-filmatisoinnit  (Luettu 540676 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Tulevat Marvel-filmatisoinnit
« Vastaus #1920 : 30.10.2014 klo 08:45:28 »
Eikö ihmisillä ole oikeus iloita siitä että näkevät lapsuutensa sankarit hyvin toteutettuina elokuvina? Tai hahmoja tuntemattomilla oikeutta nauttia katsoessaan hauskaa avaruus-oopperaa jossa on puhuva asehullu pesukarhu? Dämmit, olet yhtä piristävä kuin avatarisi..

Jep, mene toki lukemaan psykologiaa, vaikka neljäksi vuodeksi, sitten pari-kolme vuotta markkinointia päälle, ja kirjoita väikkäri aiheesta. Sen voi sitten lukea ne joita kiinnostaa pätkääkään.

ei tmielosella on ihan pointtiakin, tuo ei ollut yksinomaan "te oikeasti katsotte leffoja joissa niillä on kalsarit vaatteiden päällä?"
sitäkin toki kvaakistakin löytyy viljalti elä sure.

Mutta edelleenkin ihmettelen miten ihmiset päätyvät tällaiseen massahysteriaan? Tai eihän noissakaan videoissa montaa tyyppiä näkynyt, joten hysteerinen massa voi olla loppujen lopuksi melko pieni ja suurin osa katsojista käy leffassa vain sen takia, kun juttu on pinnalla eikä teatterissa ole muutakaan tarjolla. Netissä pienikin äänekäs porukka vaikuttaa isolta. Myönnän, että onhan tämä tietysti huomattavasti parempi vaihtoehto hullaantumiselle kuin vaikkapa joku karismaattinen guru, mutta silti ihmettelen mikä saa ihmiset käyttäytymään näin ja onko tällainen käytös lisääntymässä? Pitänee lueskella hieman psykologiaa, ehkä sieltä löytyy apuja asian ymmärtämiseen. Olisihan se hienoa, jos tällaista ihmisten innostumista voitaisiin käyttää johonkin ylevämpäänkin kuin pelkän rahan tekemiseen.   

ei ole lisääntymässä eikä varsinaisesti ole edes pieni porukka se ihmismäärä on valtava.
Se ei aina täällä näy. Perspektiivierona SDCC ja NYCC ja Angouleme ovat niitä stadionkeikkoja ja Helsingin sarjisfestarit se lähibaarin intiimi pikkukeikka.
monille se on todiste että tässä on huolestumisen paikka, kulttuurisen rappion merkki yms

Tämä nimittäin on jo
Huiikeaa ajatella, että sarjakuvahyllyjen strategia siirrettäisiin elokuvamaailmaan: vuokraamon uutuushyllyt tursuaisivat supersankareita.

Superit ovat jo vähintään oma alagenrensä. Eivät supersankarit ole valkokankailla enää mikään uusi juttu, mutta on se vanhan harrastajan vaikea tajuta, että miten iso juttu ne nyt oikein ovat.

ei se ole vaikeaa tajuta, hyväksyä ehkä muttei tajuta.
Siitä on kyse että kun vuosikymmeniä puuhastelu oli pientä niin Bladesta eteenpäin tämä Marvelin puoli heräsi henkiin ja nousi laajempaan tietoisuuteen, pois kesäteatteritasolta. DCllä ne olivat se ensimmäinen Teräsmies ja Burtonin eka Batman joiden jälkeen studioiltakin meni vuosia ymmärtää mikä kokonaisuudessa oli se toimiva juttu, ei neonvärit.

Muu kulttuuri on sen verran tyhjää että sarjakuvafilmatisoinneilla on sarjakuvan ja elokuvan alusta saakka ollut tilauksensa. Ja vasta nyt sitä kyetään täyttämään.
ja muu kenttä on sekin laadullisesti tyhjää, eivät kaikki ei-genre-elokuvat ole 12 years a slave, grand budapest Hoteleja tai indieklassikoita Sturgeonin laki niihinkin pätee.

Ihmiset ovat sosiaalinen laji, kaipaamme laumaa ja heimoa. Viime kädessä ollaan yksin kuitenkin.Osa kokee politiikan ja uskonnon omaksi  asiakseen ja liittyy niihin. Onnea matkaan.
Itse olen mielluummin rock ja metalllikeikoilla, leffafestareilla, bibliofiilien tai sarjisväen parissa.
aste-eroja.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1921 : 30.10.2014 klo 09:09:49 »
-- markkinointikoneisto, joka osaa toimia sosiaalisessa mediassa, niin menestyksen palikat on melko hyvin hallussa.
-- fanit analysoivat jokaisen detaljin näistä. Mutta tämä ei vielä riitä vaan lisäksi tarjotaan huhuja, "vuotoja" ja "salaa" kuvattuja videoita.
--Netissä pienikin äänekäs porukka vaikuttaa isolta.
--hienoa, jos tällaista ihmisten innostumista voitaisiin käyttää johonkin ylevämpäänkin kuin pelkän rahan tekemiseen.   

Hyviä huomioita. Totta kai kyse on markkinoinnista.

Toivottavasti supersankarisarjakuvaelokuvat jossakin vaiheessa alkavat tuottaa elokuvataiteen mestariteoksia eikä vain "happeningeja".

Tuottajaporras haluaa miljardeja, se asettaa tiettyjä vaatimuksia riskien suhteen. Olisin halunnut nähdä Edgar Wrightin ja Joe Cornishin Ant-Manin. En sitä näe. Taiteellinen näkemys kun on riski rahanteolle.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #1922 : 30.10.2014 klo 11:56:05 »
Minua ei Wrightin poistuminen juuri haittaa, World's End oli syvä pettymys. Sitäpaitsi GOTG todisti että kyllä Marvelin tuottajaporras antaa niin paljon löysää että siihen voisi hirttäytyä.
t.Q

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1923 : 30.10.2014 klo 12:14:38 »
Minua ei Wrightin poistuminen juuri haittaa, World's End oli syvä pettymys.

Niin - eri - mieltä.

Harva, jos yksikään, supersankaritrilogia vetää vertoja kolmikolle Shaun of the Dead, Hot Fuzz ja The World's End.

Maisteri Outo

• Jäsen
  • (Ei tekstiä)
« Vastaus #1924 : 30.10.2014 klo 12:15:23 »
Hyvä kirjoitus, tmielone. Puit sanoiksi sen mitä itsekin olen monesti ajatellut. Marvel todella osaa markkinoinnin.

Toki itsekin pidän näistä elokuvista ja odotan uusia aina mielenkiinnolla, mutta kyllä sen verran pitää osata ottaa etäisyyttä haipista ja häppeningeistä, että näkee mistä tässä oikeasti on kysymys. Elokuvabisneksestä jonka tarkoitus on tuottaa rahaa ja kansaa viihdyttäviä leffoja.

Minua ei Wrightin poistuminen juuri haittaa, World's End oli syvä pettymys. Sitäpaitsi GOTG todisti että kyllä Marvelin tuottajaporras antaa niin paljon löysää että siihen voisi hirttäytyä.

Tai vaihtoehtoisesti Marvelin tuottajaporras pitää liekaa sen verta kireällä ettei kovin suuria poikkeamia sallita. Esim. Winter Soldierin, niin hyvä elokuva kuin onkin, olisi Russon veljesten sijasta voinut ohjata kuka tahansa peruspätevä elokuvaohjaaja. Persoonallinen ohjaajan kädenjälki ei hevin Marvel Studiosin leffoissa näy, käsikirjoittajilla ja tuottajilla on enemmän sananvaltaa.

(Joo, tiedän, Joss Whedonilla ja James Gunnilla tuntuu olevan hieman enemmän sananvaltaa sen suhteen millaisia heidän elokuvistaan tulee. Ehkäpä juuri siksi, koska molemmat käsikirjoittavat omat elokuvansa, sekä siksi, että heidän elokuvansa ja näkemyksensä Marvelin elokuvatyylistä on aikalailla yks yhteen sitä mitä Feige ja muut tuottajat haluavat.)
« Viimeksi muokattu: 30.10.2014 klo 12:17:08 kirjoittanut Maisteri Outo »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1925 : 30.10.2014 klo 12:21:25 »
Tai vaihtoehtoisesti Marvelin tuottajaporras pitää liekaa sen verta kireällä ettei kovin suuria poikkeamia sallita.

Nämä elokuvat ovat sijoituksia, joilta odotetaan hyvää tuottoa.

Sekä Rautamies että Kapteeni Amerikka ovat ehdottomasti silti sieltä paremmasta päästä, nautittavia elokuva.

Hulk sai oudon kehnon käsittelyn, vaikka on Marvelin isoimpia "tähtiä", samaten Wolverine.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #1926 : 30.10.2014 klo 12:22:57 »
Niin - eri - mieltä.

Harva, jos yksikään, supersankaritrilogia vetää vertoja kolmikolle Shaun of the Dead, Hot Fuzz ja The World's End.

Pitää paikkansa, mutta se kertoo enemmän supersankari-trilogioista kuin Cornetto-trilogiasta - varsinkaan viimeisestä osasta joka oli käytännössä sama kuin eka.
t.Q

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1927 : 30.10.2014 klo 12:29:30 »
Pitää paikkansa, mutta se kertoo enemmän supersankari-trilogioista kuin Cornetto-trilogiasta - varsinkaan viimeisestä osasta joka oli käytännössä sama kuin eka.

Olihan Hot Fuzz sekin saman teeman muunnelma, kylä josta paljastuu salaisuus - niin no, leffasarjan katsoneet tietävät. Sehän se juuri tämän trilogian idea oli. Viimeisessä sitten vietiin teema niin pitkälle kuin kehdattiin...

Wrightin vino huumori olisi sopinut Ant-Maniin.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #1928 : 30.10.2014 klo 12:35:26 »
Hulk sai oudon kehnon käsittelyn, vaikka on Marvelin isoimpia "tähtiä", samaten Wolverine.

Minusta on sääli että Incredible Hulk sai huonon vastaanoton. Leffa on hyvä, ja minusta Norton on kiljoona kertaa uskottavampi Banner kuin Raffeli ja Bana yhteensä, ja CGI-Hulk on paljon parempi kuin tämä Avengersista tuttu gorilla. Jos se olisi julkaistu Thorin ja Kapu1:n välissä se olisi varmasti tuottanut paljon paremmin.

Wrightin vino huumori olisi sopinut Ant-Maniin.

Kuuleman mukaan siinä on vinoa huumoria yhä riittämiin. Ei vaan haluttu että Ant-Man paljastaa kylän salaisuutta.  :P
t.Q

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #1929 : 30.10.2014 klo 13:21:53 »
Pahoittelut, sillä otan nyt pari askelta taaksepäin keskustelussa. Olen vain hidas kirjoittaja (ja yritän tehdä töitä tässä samalla).

Eikö ihmisillä ole oikeus iloita siitä että näkevät lapsuutensa sankarit hyvin toteutettuina elokuvina? Tai hahmoja tuntemattomilla oikeutta nauttia katsoessaan hauskaa avaruus-oopperaa jossa on puhuva asehullu pesukarhu?

Ilman muuta kaikilla on oikeus iloita mieleisestään viihteestä eikä se ole minulta mitenkään pois. Kyse oli nyt siitä miten väki on jo nyt pähkinöinä vaikka leffoja ei ole vielä edes tehty. Olen sillä tavalla vanhanaikainen, että olen tottunut jauhamaan leffoista vasta nähtyäni ne. Sen vuoksi olen yllättynyt, että markkinamiehet ovat osanneet kääntää tilanteen ympäri ja nykyisin porukka jauhaa leffoista, joita vasta suunnitellaan.

Eikä minulla ole mitään kalsasankareiden leffoja vastaan, katsohan niitä itsekin. En vain suhtaudu niihin niin intohimoisesti.

ei ole lisääntymässä eikä varsinaisesti ole edes pieni porukka se ihmismäärä on valtava.
Se ei aina täällä näy. Perspektiivierona SDCC ja NYCC ja Angouleme ovat niitä stadionkeikkoja ja Helsingin sarjisfestarit se lähibaarin intiimi pikkukeikka.
monille se on todiste että tässä on huolestumisen paikka, kulttuurisen rappion merkki yms

Minäkin olen käsittänyt, että porukkaa on masinoitu liikkeelle ihan reilusti. Näin nettiaikana ei vain voi aina uskoa mitä näkee/lukee, sillä aina on mahdollista, että äänekäs porukka saa jonkun asian tuntumaan isommalta kuin se onkaan. Toisaalta näiden Marvel-leffojen menestys lippukassoilla puhuu sen puolesta, että monet niistä pitävät.

Ei minua kulttuurinen rappio huolestuta vaan leffojen juoniaihiot. Tuntuu, että nykyisin turhan iso osa leffoista perustuu kirjoihin, sarjakuviin, näytelmiin tai muihin lähteisiin. Missä ovat leffantekijöiden omat originellit ideat? En nyt sano, että lainaideat olisivat huonompia kuin omat (usein se on toisin päin, sillä lainaidea on jo havaittu toimivaksi), mutta omien tarinoiden kertominen toisi vaihtelua eikä tuntuisi siltä, että samaa tavaraa tulee joka tuutista.

Toivottavasti supersankarisarjakuvaelokuvat jossakin vaiheessa alkavat tuottaa elokuvataiteen mestariteoksia eikä vain "happeningeja".

Tuottajaporras haluaa miljardeja, se asettaa tiettyjä vaatimuksia riskien suhteen.

Tässä olen kyllä täysin Lurkerin kanssa samoilla linjoilla. Loppujen lopuksi minulle on ihan sama mistä leffa kertoo tai mihin se perustuu, kunhan se vain on hyvä. Rahaa tehdessä pyritään menemään kultaista keskitietä tuottojen maksimoimiseksi, mutta sillä tyylillä syntyy harvoin mestariteoksia ja klassikoita. Mestariteoksissa on se huono puoli, että ne jakavat mielipiteitä, mikä käytännössä tarkoittaa huonompaa tuottoa.  

Toki itsekin pidän näistä elokuvista ja odotan uusia aina mielenkiinnolla, mutta kyllä sen verran pitää osata ottaa etäisyyttä haipista ja häppeningeistä, että näkee mistä tässä oikeasti on kysymys. Elokuvabisneksestä jonka tarkoitus on tuottaa rahaa ja kansaa viihdyttäviä leffoja.

Summasit mainiosti omat mietteeni.

Nämä elokuvat ovat sijoituksia, joilta odotetaan hyvää tuottoa.

Tämä on tosiaan hyvä pitää mielessä. Ei näitä leffoja huvikseen tehdä. Sarjakuvilla on se hyvä puoli, että niitä voidaan tehdä pienemmällä taloudellisella riskillä, mikä mahdollistaa suurempien riskien ottamisen ja laajemman valikoiman hyvissä tarinoissa. Ehkäpä juuri sen vuoksi niin monet leffat pohjautuvat nykyisin sarjakuviin.

Nyt jäin vain miettimään, että miten sarjakuville saisi luotua vastaavaa hypeä myyntiä edistämään? Perkeroksen kohdalla oltiin täällä kvaakissa melko innoissaan ja siihen riitti muutama upea näytesivu. Näkymättömät kädet sai hyvin huomiota myös muissa medioissa varmaankin aiheensa ja tekijänsä ansiosta. Molemmat teokset taisivat myydä hyvin, mutta näkisin että siihen vaikutti mainostamisen lisäksi myös teosten korkea laatu.

"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #1930 : 30.10.2014 klo 14:05:26 »
Meikäläistä vähän pelottaa semmoinen asia, että näitä sarjakuvasupersankari-elokuvia tehdään vähän liian tiuhaan tahtiin ja meno vain kiihtyy.

Yleensä liika tarjonta jossain vaiheessa kolahtaa omaan nilkkaan ja leffat alkavat näyttämään toistensa kopioilta. Kun tarjontaa on liikaa, niin joka leffa ei voi saada mahdollisemman suurta katsojamäärää.

Itse en katsoisi hypettäväni näitä leffoja, vaikka haluan kyllä katsoa ne kaikki. Tässä Avengers Infinity War leffoissa minua kiehtoo vain se, että se pohjautuu Infinity Gauntlet sarjakuvaan, joka oli yksi hienoimmista Marvelin tekemistä pitkistä sarjakuvista. Haluan vain kokea tuon sarjakuvan myös elokuvallisena ja nähdä kuinka hienoja erikoisefektejä siihen saadaan mahtumaan. Nehän ovat näiden elokuvien pääpaino...ei niinkään tarinallinen puoli.
Silloin aikanaan tuota sarjakuvaa lukiessani, en voinut uneksiakaan, että jonain päivänä elokuva-studioiden erikoisefektit olisivat sillä tasolla, että tämmöisetkin elokuvat pystyttäisiin tekemään. Siihen aikaan supersankarileffat (ne muutama harva) olivat lähinnä huvittavia, kökköjä, tehosteettomia, mutta kyllä niitä katsoi, kun ei muutakaan ollut tarjolla.

En usko, että näitä supersankarileffoja kauan tehdään...ihmisten mieli muuttuu ja 2020-luvulla keksitään jotain muuta kuin sarjakuviin pohjautuvat elokuvat. Nautitaan nyt näistä leffoista, kun niitä tulee ja surraan myöhemmin mitä on tullut katsottua. Itse aion yrittää katsoa nämä kaikki...voi jäädä yhteen kertaan, jos leffa on surkea, tai siitä on tehtyä liian monta uusintaa, näyttelijät surkeita tai meikäläisen inhokkeja, liikaa lapsille suunnattuja tai muuten vaan paskaa ja unettavaa sontaa.

Onneksi olen kaikkiruokainen elokuvien suhteen. Minulle menee kaikki genret. Ei maailmani kaatuisi vaikka näitä sarjakuvaleffoja ei olisikaan. Kunnollinen nyyhkyleffa kolahtaa ihan samalla lailla.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1931 : 30.10.2014 klo 14:10:15 »
Meikäläistä vähän pelottaa semmoinen asia, että näitä sarjakuvasupersankari-elokuvia tehdään vähän liian tiuhaan tahtiin ja meno vain kiihtyy.

Ehkä kyse on samanlaisesta ilmiöstä kuin westernit aikoinaan.

Mutta miksi sinua pelottaa? Mitä sen on väliä, vaikka ne kaikki eivät menestyisi...? Ei niitä kaikkia tartte kattoa.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #1932 : 30.10.2014 klo 14:20:25 »
Ehkä kyse on samanlaisesta ilmiöstä kuin westernit aikoinaan.

Mutta miksi sinua pelottaa? Mitä sen on väliä, vaikka ne kaikki eivät menestyisi...? Ei niitä kaikkia tartte kattoa.
Joo ei kaikkien tarvitse menestyäkään. Esimerkiksi "The Amazing Spiderman" on ihan kamala...lopettaisivat sen eikä suunnittelis yhtään lisää. Ehkä suurin huoli on näissä leffoissa, jossa ensin esitellään monena leffana kaikki sankarit ja sitten vasta lopussa mätetään kaikki sankarit yhteen tai kahteen leffaan.  Tommoinen on aina oma riskinsä, jos väki kaikkoaa ennekuin itse pääleffa esitetään. Tämmöiset pitkät suunnitelmat mitä Disneylläkin on, niin saattavat epäonnistua. No näillä näkymillä siitä ei näy olevan pelkoa, kun hypetys on sen verran suurta.

Itse en haluaisi, että supersankarileffat loppuisivat ihan kokonaan. Edes yksi semmoinen tulisi kerran vuodessa, mutta en masentuisi kokonaan vaikka se yksikin jäis tulematta.  Jos väki kyllästyisi näihin liian suuren tarjonnan takia, niin silloinhan ne loppuisi kokonaan. Noi leffat maksavat meinaa maltaita, kun niissä on paljon sitä erikoisefektiä ja muuta teknistä. Ei näitä tehdä, jos ei ole tarpeeksi katsojia.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2014 klo 14:36:01 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #1933 : 30.10.2014 klo 15:22:38 »
Kyse oli nyt siitä miten väki on jo nyt pähkinöinä vaikka leffoja ei ole vielä edes tehty. Olen sillä tavalla vanhanaikainen, että olen tottunut jauhamaan leffoista vasta nähtyäni ne. Sen vuoksi olen yllättynyt, että markkinamiehet ovat osanneet kääntää tilanteen ympäri ja nykyisin porukka jauhaa leffoista, joita vasta suunnitellaan.

On siihen tarvittu muutakin kuin markkinointia. Siihen on tarvittu kymmenen hyvää tai huonoimmillaankin keskinkertaista leffaa. Vastaavista DC-leffoista ei kohtista läheskään yhtä paljon koska heillä ei ole muuta näyttöä kuin vaihtelevan vastaanoton saanut Man Of Steel, eikä juuri kukaan jaksa välittää Foxin Ihmenelosista tai Sonyn Hämmästyttävän Huonosta Hämähäkkimiehestä.
t.Q

Lakia

• Jäsen
« Vastaus #1934 : 30.10.2014 klo 15:32:16 »
Aikamoinen Herkkuviikko kyllä takana Marvelilta. Tässähän on vieläkin vähän nuppi ilosta sekasin. Nyt pitäisi taas vaan malttaa mielensä ja toivoa, että tulevatkin leffat ovat kaikki laadukkaita. Kassahan nyt on kunnossa, joten rahalla saa edelleen ne hyvät ohjaajat ja näyttelijät messiin. Vauhti vain kiihtyy, mutta toisaalta tonne 2019 asti on piiitkä aika... ei vaan tunnu nykyään enää siltä.

Dr Strangen rooli vielä julki, niin voi alkaa sitäkin kunnolla odotteleen. Marvelilla on kyllä nyt tuhannen taalan paikka laittaa Tohtori Oudolla ja Thor Ragnarokilla pakka kunnolla sekaisin sarjakuvasankarileffojen maailmassa. Toivottavasti tämän uskaltavat toteuttaa.

Feige ainakin lupaili ihan jotain uutta levelliä Thorille, joten tuskinpa Surturistakaan lammasta tekevät. Pudottaisivat nyt sitten vihdoin ton human-elementin (Darcy ja kumppanit) pois ja antais meidän UkkosJumalan seikkailla ja ottaa roolia ympäri 9. Piiriä ;)