Mielenkiintoista kuulla, mitä sanovat.
Tässä olisi. Eipä noita montaa kertynyt...
Laskin muuten kuluvan kuun Previewsistä manga-apparien ja -lehtien määrät. Mangaa/mahwaa oli
110 alpparia ja lehtiä
4. painotus on aika selvä. Lehdet olivat: Blade of Immortal #120, Ghost in the Shell 1,5: Human Error Processor #3, Shojo Beat vol.3 #2, Shonen Jump #50.
Shojo Beat taitaa ilmestyä joka toinen kuukausi ja Ghost in the Shelliä julkaistaan kaiketi vaan ensin lehtimuodossa koska aiemmatkin osat ovat ilmestyneet niin tai sitten Dark Horsella tiedetään että näin saadaan jonkinmoiselta joukolta vanhemman kaartin harrastajia hieman enempi hynaa.
Tuo toissaviestissäni ollut lainaus Buzz Dixonilta oli siis vastaus eilisiltaiseen kysymykseeni asiasta (minäkin siis kyselin siitä). Buzz on sarjakuvakäsikirjoittaja (mm. G.I. Joe) ja toimittaja ja sitä kautta varmasti tietää asiasta aika hyvin.
Buzz on viime vuodet tehtaillut (kristillistä) amerimangaa, joten varmaan yleisemminkin mangan tilanne Jenkeissä on sille tuttua.
Selkeästi siis alan keskeisiä tyyppejä

Joo, varmasti hänellä vähän samaan tapaan lienee homma hallussa kun vaikkapa jollain omakustantajalla suomessa on selkeä käsitys mitä Södikalla, Jalavalla tai Banskulla homma hoidetaan. Mielipiteitä on kaikilla, tietoa liikkuu vähempi.
Mutta jatketaan samalla linjalla, ohessa parin toisen kaverin mielipide. Tuskin yhtään sen enemmän tai vähemmän paikkansapitäviä kuin Buzzinkaan. Alalla ovat molemmat, mutta jälleenmyyjinä.
Shonen Jump and Shojo Beat are available via subsrciption for about 1/3 of what it costs to buy them new, so I suspect that's where the majority of their print runs are going these days.
The VAST majority of manag in the USA is sold in the big box bookstores, particularly Barnes & Noble. It isn't really present in any kind of serious way in the Wal-Marts or Targets over here. The Publishers' Weekly listings of top 'graphic novel' sales #s in the USA are about 80% manga at this point, which is pretty much the exact opposite of the specialty comic book stores, where a few manga titles are big sellers, but their bread and butter is Western genre stuff, esp. superheroes. It is solidly, squarely, a mass-market *bookstore* phenomenon in the USA.
ICv2 addresses these sorts of questions regularly, so you should definitely be looking at it if you're not.
Jim Crocker
Modern Myths
Northampton
Comic books, graphic novels and gamesICv2 -linkki:
http://www.icv2.com/index.htmlja tässä esim kohtalaisen uusi suora linkki manga/animejuttuun:
http://www.icv2.com/articles/news/9478.htmlja toinen heebo komppaa Jimiä ja tukee Surfin Joen mielipidettä Aasialaisista(kin) erikoiskaupoista:
Word up on what Jim said,
To take it a little more regional, which I think matters a lot in a product like this..you can't throw a rock and not hit a shop that carries Manga in the SF Bay Area. With a high population of target customers, we have a bunch of stores catering specifically to 1) Anime Books/Toys, 2) Asian Books, and 3) A butt-load of really good (and a couple national known) comic book stores.
We also have a couple large Colleges, with a number of shops near them who also sell Manga. I am guessing the larger density of population brings in more Manga...in our case we also have a high density of Asian kids/college students who enjoy the genre.
Hope that helps
Chris Hanrahan
Marketing/Events Coordinator, EndGame
OaklandSitten vähän varsinaisen asian vierestä Jimin kommentteja Buzzin väittämään Shonen Jumpin myynneistä, levikistä ja minkä myynteihin sitä voisi verrata:
"SHONEN JUMP and SHOJO BEAT outsell 90% of all comics."
I actually don't doubt that this is true, assuming we keep two things in mind: the top 10% of comics almost certainly add up way to more than half of the total volume of comics shipped in any given month. Take a look at the ICv2 lists sometime... the Top 50 QTYs drop off pretty precipitously once you get past the Civil Wars and JLAs. You don't need to ship a lot of copies to make that brag.
The other thing to keep in mind is that SJ distributes almost exclusively through newsstand these days, which means that the number they ship out and the number that actually SELL are completely different things. Because newsstand books like SJ are generally either there to a) sell advertising, or b) point people at direct sales outlets, they can get 2/3 of their print run stipped and returned for credit and still make money. It's in their best interest to infalte those circulation numbers as much as they can, because then they can charge more for advertising. I don't think that comparing SJ to anything in American comics besides maybe Wizard is apples to apples.
-Jim C.Lisään vielä tähän loppuun yhden viimehetken kommentin kenties hieman asioista enempi perillä olevalta taholta:
Hi, I just saw this thread and thought I'd jump in.
Yes, it is true that Shonen Jump outsells almost all American comics on both a piece and dollar basis, every month.
The largest single retailer of manga in the U.S. is Borders Group (Borders and Waldenbooks). Barnes and Noble is probably #2. Manga sales are probably 80% bookstore, 20% other channels, including comic stores. Other than Shonen Jump, there are very limited manga sales through mass merchants such as Wal-Mart and Target, but that's true of all comics, not just Shonen Jump.
Milton Griepp
President
http://www.ICv2.comOmia mielikuvia tukemaan löytynee kummallekin osapuolelle tukea jos vain jaksaa ja viitsii etsiä. Absoluuttista totuutta tuskin löydetään koskaan vaikka kaikilla on selkeä ja ennen kaikkea juuri oikeassa oleva mielipide siitä miten asia on.