Kirjoittaja Aihe: Valon puutteessa  (Luettu 4339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
Valon puutteessa
« : 17.12.2003 klo 14:03:58 »
Talvella on kivaa, koska on pimeää,tunnelmallista ja pimeää. Pienestä naperosta asti olen tykännyt talven synkkyydestä ja pimeydestä. Nyt olen kuitenkin havainnut, että pimeydelläkin on... varjopuolensa.

Olen nimittäin aina tottunut piirtämään luonnonvalossa, ja nyt en ole koskaan kotona, kun tuota valoa olisi tarjolla. En ole siksi piirtänyt moneen viikkoon. Huoneessani on kaksi lukuvaloa ja kattolamppu, mutta kaikki onnettoman hämyisiä. Pitäisikö odotella päivien pidentymistä, lopettaa työt (no ne kyllä pian loppuvatkin... toistaiseksi) vai hommata kunnon lamppu? Kellertävän hehkulampun valossa piirtäminen on jotenkin vaikeaa. Erityisesti harmaiden varjojen tuhertaminen on jotenkin hankalan oloista. Ja oman pään, käden tms. vankka varjo on aina tiellä.

Valaiskaa minua valoasiassa.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

thepanu

• Jäsen
Re:Valon puutteessa
« Vastaus #1 : 17.12.2003 klo 14:08:53 »
Luonnonvaloa antavaan lamppuun investointi? Eivät käsittääkseni maksa maltaita.
huuto.net kohteeni

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #2 : 17.12.2003 klo 17:02:39 »
Tai:
-Osta valkoinen lamppu (niitäkin myydään). Varsinkin värien parissa askarteleville melko ehdoton vaatimus.
-Pistä lukulamppu piirustuskättäsi vastapäätä sivulle noin pään kohdalle, niin ei tule varjoa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #3 : 17.12.2003 klo 19:53:55 »
jos tommosta oikeasti pohdiskelee niin on ehkä parempi jättää piirtämispuuhat suosiolla muille. jotain rotia nyt touhuun. säähän piirrät vaikka pilkkopimeessä mikäli sä haluut piirtää. >:(

Zabbo

• Jäsen
« Vastaus #4 : 17.12.2003 klo 20:06:04 »
Jos omistat valopöydän, niin laita se työskentelypaikan viereen, nojalleen seinää vasten siten, että osa valosta loistaa kattoon. Se antaa lisää yleisvalaistusta huoneeseen aivan kuten auringonvalokin. Vielä kun hommaa ns. päivänvalo-loisteputket laitteen sisälle niin johan kirkastuu huone sekä mieli. Tosin toimii vain ns. matkamallin valopöytien kanssa. Haittapuolena tietysti lisääntynyt sähkönkulutus.

Minulla on tällainen järjestely ollut käytössä syksystä lähtien ja hyvin toimii. Ei pääse kaamosmasennus iskemään kovin helposti.
- Jokainen eilinen on uusi huominen -

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #5 : 18.12.2003 klo 07:54:46 »
jos tommosta oikeasti pohdiskelee niin on ehkä parempi jättää piirtämispuuhat suosiolla muille.

Mikäs mörrimöykky sieltä hyppäsi?

Lainaus
säähän piirrät vaikka pilkkopimeessä mikäli sä haluut piirtää. >:(

Jos tekisin tätä uusinta teosta vain omaksi ilokseni, niin varmaan piirtäisinkin, mutta kun yritän tälläkertaa tehdä julkaisukelpoista materialia, ja pilkkopimeässä ei oikein saa hyvää jälkeä aikaiseksi.

Ajattelin vain kysäistä, että onko täällä väkeä, joilla olisi jotain nerokkaita kikkoja, joilla huone saataisiin valaistua siten, että se muistuttaisi mahdollisimman paljon päivän valoa... ja onneksi muutama hyvä jippo onkin jo tullut vataa. Kiitokset niistä.

« Viimeksi muokattu: 18.12.2003 klo 07:55:08 kirjoittanut Wilpuri »
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #6 : 18.12.2003 klo 10:24:33 »
Mikäs mörrimöykky sieltä hyppäsi?
Lainaus
säähän piirrät vaikka pilkkopimeessä mikäli sä haluut piirtää. >:(

Joulumieltä, pojat! Vaikka tähän tyyliin:

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #7 : 18.12.2003 klo 13:24:09 »

<--- määhän oon erittäin joulusella mielellä. kalja vois kyllä maistua.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #8 : 18.12.2003 klo 13:24:51 »
Jos tekisin tätä uusinta teosta vain omaksi ilokseni, niin varmaan piirtäisinkin, mutta kun yritän tälläkertaa tehdä julkaisukelpoista materialia, ja pilkkopimeässä ei oikein saa hyvää jälkeä aikaiseksi.

Ajattelin vain kysäistä, että onko täällä väkeä, joilla olisi jotain nerokkaita kikkoja

Wilpuri hyvä, sussa nyt vain on jotain joka saa ihmiset tiuskimaan sulle turhankin äkäisesti. Kaltsunkin, joka sentään on yleensä aika kiltti ja luttana kaveri.
:-)

Mutta nyt se vinkki: jos olet oikeakätinen, valon pitää tulla vasemmalta puoleltasi, mielellään etuvasemmalta. Selän takaa tai piirustuskäden kämmenselän puolelta ei pidä tulla valoa, ei mielellään edes lisävaloa. Vasenkätisillä tietty toisinpäin.

Tämä vaatii useimmiten pöydän siirtelyä ja lamppujen lisäilyä ja siirtämistä, mutta kun tämän valonsuunnan tiedostaa, alkaa jatkossa laittaa huonekaluja vaistomaisesti hyville paikoille. Aina sen joutuu kumminkin uudessa työpisteessä miettimään.

Ja hei - piirrät edelleen omaksi iloksesi. Sulla ei oo leipä siitä kiinni.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #9 : 18.12.2003 klo 13:35:19 »
Lukuvalo eli ns. koululaisvalohan kuuluu olennaisena osana kirjoitus/piirustuspöytään. Mulla on tommonen loisteputkilukulamppu. Ei ole kalliita. Valokin on kirkkaampi ja valkoisempi kuin hehkulampussa. Ihan tavallinen joka kaupasta löydettävä lamppu se on.

Timo

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #10 : 18.12.2003 klo 14:00:37 »
Lukuvalo eli ns. koululaisvalohan kuuluu olennaisena osana kirjoitus/piirustuspöytään.

Niin kuuluu. Minä vain en piirrä pöydän äärellä, vaan nurkassa olevalla nojatuolilla siten, että toinen jalka on toisen päällä ja siinä sitten piirustuslevy sopivan kaltevasti päällä. Pitäisi ehkä pultata siihen seinään joku lamppu kiinni...

Ja myönnän kyllä, että tämä ei välttämättä ollut täysin tarpeellinen ketju, mutta tällaisissa pikkuasioissakin on joskus hyvä kysäistä ammattilaisten neuvoa. Kyllähän kaiken googlettamalla ja aivoja käyttämällä selville saa, mutta joltakin kysyminen on silti ihan kivaa. Vaikka näin netinkin kautta.

Ja tokihan minä edelleen piirrän omaksi ilokseni, mutta aikaisemmin olen piirtänyt vain pöytälaatikkoon piiloon, nyt yritän tehdä sellaista jälkeä, jota kehtaa näyttää ihmisille.

(pitäisi varmaan vaihtaa tuo avatari, kun ihmiset ilmeisesti luulevat, että olen oikeasti tuollainen tympeä ilme naamalla koko ajan  :P )

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #11 : 20.12.2003 klo 00:01:10 »
Hehhee, minä teen luonnokset ja tussauksen yleensä sängyssä(!).  :D Noh, minä käytän kyniä, tussipullo olisikin jo huono idea sängyllä...

Mutta valaistus on syytä olla kunnossa, muuten tulee päänsärky ja väsymys. ;)

« Viimeksi muokattu: 20.12.2003 klo 00:01:51 kirjoittanut Markku Myllymaki »
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

paddy

• AD
  • Jäsen
Re: Valon puutteessa
« Vastaus #12 : 11.03.2005 klo 11:28:03 »
5000kelvinin lamppu.
Graafinensuunnittelija/kuvittaja/muotoilija.
Teen kuvituksia, mainontaa, nettisivuja, 3D-töitä. Oma toimisto. Toimeksiannot pääasiassa ulkomailta. Harrasteena kitarat, akvarellit, puuveneet. Alalla 1976 lähtien. Koulutus: AtlanticCollege, Cambridge, MIT, Raivaajasuk.koulu. Merisotak.