Kirjoittaja Aihe: PÄHKINÄ: amerikkalainen väripaletti  (Luettu 5017 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

masipi

• Vieras
PÄHKINÄ: amerikkalainen väripaletti
« : 12.03.2006 klo 17:44:47 »
Heippa kaikille,

olen uusi täällä, mutta avun tarpeessa. Teen lopputyötä sarjakuvasta ja yllätysyllätys viittaan välillä Scott McCloudin "Näkymättömään taiteeseen". Olen jumittunut työssäni uskomattoman tyhmään kohtaan, mutta en vaan pääse eteenpäin, ellen saa ongelmaa ratkaistua.

Kirjassaan McCloud mainitsee alkuaikojen amer. sarjakuvan väripaletin arvot: C:100, 50 ja 20, M:100, 50 ja 20, Y:100, 50 ja 20 ja musta ääriviivoille (s.187). Olen yrittänyt tämän pohjalta laatia amerikkalaisen sarjakuvan väripaletin sävykarttaa, mutten ole varma, olenko varmasti tavoittanut kaikki yhdistelmät.

Kysynkin: onko siellä joku matemaattisesti lahjakas, joka kykenisi vaivattomasti esim. laatimaan yhtälön, jolla voisi laskea värisävyjen lukumäärän? Jos alkaa käymään pääväri pääväriltä prosenttiarvoja läpi, huomaa nopeasti, että yhdistelmistä syntyy useasti sama väri. Lisäksi jokainen väri voi olla myös arvoltaan 0%, joten nämä asiat pitäisi ottaa yhtälössä huomioon.

Mulla on nyt kasassa 66 erilaista värisävyä + valkoinen. Yksi on kolmivärimusta, eli puhdasta K:ta ei ole mukana (mutta nehän voi vaihtaa paletissa päikseen, ymmärrätte varmaan). Mulla ei ole matikkapäätä enkä ole varma, voiko mun analogiset paperilista-yliviivaustarkistusmetodit olla kuinka tarkkoja. Jos joku pääsee samaan lopputulokseen kanssani, pidän sitä jonkinmoisena onnistumisen merkkinä. Olen yrittänyt pähkäillä tätä jo hermoraunioksi saakka, mutta jos siellä on joku viisas ja avulias, kiitän miljoonasti! Ja jos saan homman vedenpitäväksi, amerikkalainen sarjispaletti on downloadattavissa.

Älkääkä vaan joku nyt sanoko, että voit ladata sen valmiina netistä tuolta jostain. Haluaisin ratkaista tämän itse (tai jonkun avulla).

Suuret kiitokset,
-markku
PS. Tässä tod.näk. on joku HYVIN simppeli juttu, enkä sen kuultuani enää tohdi näyttää kasvojani täällä portaalissa.

sipi

• Uusi jäsen
Re: PÄHKINÄ: amerikkalainen väripaletti
« Vastaus #1 : 12.03.2006 klo 18:11:04 »
Jep,

rekisteröidyin juuri. Saahan tuota ongelmaa tietysti ratkoa ilman matematiikkaakin jos haluaa. On vaan aikamoinen urakka...

Kiitos vielä mahdollisille vastaajille,
-masipi --> nyk. sipi

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2 : 12.03.2006 klo 18:19:10 »
Jossain päin nettiä oli vanhanajan sarjakuvalehtien (ennen tietokoneita) värittämisestä historiaa, mutta olikohan se tämä vai ei, en muista:
http://www.comicartistsdirect.com/articles/coloring.html
Vanha tekniikka oli jonkilainen leikkaa-liimaa fotomekaaninen systeemi. (siitä on täällä Kvaakissakin jossain päin juttua).
Laskea osaan varmaan huonommin kuin sinä, joten en osaa pähkäillä tuosta kaikkia yhdistelmiä.  :-[

Timo

sipi

• Uusi jäsen
« Vastaus #3 : 12.03.2006 klo 19:05:47 »
Jossain päin nettiä oli vanhanajan sarjakuvalehtien (ennen tietokoneita) värittämisestä historiaa, mutta olikohan se tämä vai ei, en muista:
http://www.comicartistsdirect.com/articles/coloring.html
...
Timo

OK, kiitos Timo. Tsekkasin linkin, muttei ollut aivan sitä, mitä etsin. Kivaa infoa siinä kyllä oli. Yritän tässä vielä tarkistella omia papereita. Haluaisin ihan piruuttaan vaan laatia sen rajatun väripaletin ja testata itse, miten se pelittää. (Luulen, että varsin hyvin, koska nykyään tietokoneilla väreissä iskee runsaudenpula. Sitä hukkuu vaihtoehtoihin.)
-sipi

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #4 : 12.03.2006 klo 21:00:34 »
Mulla on nyt kasassa 66 erilaista värisävyä + valkoinen.

The DC Comics Guide to COLORING and LETTERING Comics (puuh) sanoo, että "alunperin" värittäjä valitsi värit 63:n värin paletista. Sitten 1970-luvulla paletti laajennettiin 124:ään väriin.

Opuksessa ei näytetä 63-palettia. 124-paletti siinä on. Siinä ei ole mustaa (eikä valkoista), vain RBY-värien yhdistelmiä.

(Heh heh, ei ollut värittäjän homma sooloilla mustan kanssa, kunhan vaan väritti kiltisti viivojen sisälle.)

RBY-speksatusta mallista sitten tehtiin käsin CMYK:kiä painoa varten.

Yllättävän luettava kirja toi DC:n opus.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 12.03.2006 klo 21:20:53 »
Mulla on nyt kasassa 66 erilaista värisävyä + valkoinen. Yksi on kolmivärimusta, eli puhdasta K:ta ei ole mukana (mutta nehän voi vaihtaa paletissa päikseen, ymmärrätte varmaan).

Siinä taitaa olla pari väriä liikaa. Kolme kanavaa (CMY/RBY), neljä eri tasoa (100,50,20,0) -> 4*4*4 = 64. Yksi on valkoinen, yksi kolmivärimusta.

Opuksessa ei näytetä 63-palettia. 124-paletti siinä on. Siinä ei ole mustaa (eikä valkoista), vain RBY-värien yhdistelmiä.

Kolmivärimusta ei välttämättä näytä kovin mustalta, vai mitä? 124 + valkoinen = 125 = 5*5*5 eli kolme kanavaa ja viisi tasoa. 100, 75, 50, 25, 0 ?
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

sipi

• Uusi jäsen
« Vastaus #6 : 13.03.2006 klo 15:03:04 »
Siinä taitaa olla pari väriä liikaa. Kolme kanavaa (CMY/RBY), neljä eri tasoa (100,50,20,0) -> 4*4*4 = 64. Yksi on valkoinen, yksi kolmivärimusta.

Moi - jep, nyt sain 64 väriä, mutta siihen päälle tulis valkoinen. Mukana on kolmivärimusta, joka on haalea, juu. Sen voi/pitää korvata puhtaalla K:lla. Mutta näin ollen paletin sävykartta kattaisi 65 värisävyä. Haluaako joku tarkistaa paletin? ;)
-sipi

sipi

• Uusi jäsen
« Vastaus #7 : 13.03.2006 klo 15:06:49 »
The DC Comics Guide to COLORING and LETTERING Comics (puuh) sanoo, että "alunperin" värittäjä valitsi värit 63:n värin paletista. Sitten 1970-luvulla paletti laajennettiin 124:ään väriin.

(Heh heh, ei ollut värittäjän homma sooloilla mustan kanssa, kunhan vaan väritti kiltisti viivojen sisälle.)

RBY-speksatusta mallista sitten tehtiin käsin CMYK:kiä painoa varten.

Yllättävän luettava kirja toi DC:n opus.

Kiitos Pekka, täytyy tutustua opukseen.  :o

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #8 : 13.03.2006 klo 15:28:57 »
The DC Comics Guide to COLORING and LETTERING Comics (puuh)

Onko tuo hyvä opus? En oikein välittänyt saman sarjan piirros- ja tussausosista, joten kannattaako tohon tutustua? Tai löytyykö parempia lonkalta?

Olen miltei kaiken osaamani tiezikkavärittämisestä oppinut eräältä pahansisuiselta tuurijuopolta keski-ikäiseltä amerikkalaiselta eukolta ja eräältä miespuoliselta anarkisti-intiaanilta, joka kieltäytyi käyttämästä muuta kuin yksiosaista nimeä... (Renderosity University  ;D) Jotta petrata ehkä voisi. Jos olis kunnon materiaalia.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 13.03.2006 klo 17:49:30 »
Moi - jep, nyt sain 64 väriä, mutta siihen päälle tulis valkoinen.

Sitten siellä on vielä yksi väri tuplana, nimittäin valkoisen pitäisi olla yksi niistä 64:stä.

Haluaako joku tarkistaa paletin? ;)

Voisinhan minä sen tarkistaa. Sähköpostiosoitteeni pitäisi näkyä profiilissani.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #10 : 14.03.2006 klo 21:10:33 »
Sitten siellä on vielä yksi väri tuplana, nimittäin valkoisen pitäisi olla yksi niistä 64:stä.

Valkoinen ei ole prosessiväri. Sitä ei tarvitse painaa.

Timo

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 14.03.2006 klo 21:51:52 »
Valkoinen ei ole prosessiväri. Sitä ei tarvitse painaa.

Mutta se on yksi niistä 64 yhdistelmästä, jotka saadaan kolmella kanavalla ja neljällä tasolla. Eli prosessiväripaletissa pitäisi olla vain 63 väriä, kuten pekak jo mainitsikin. Pahoittelen, että ensimmäisessä viestissäni luki "pari väriä liikaa" -- käytän sanaa "pari" hieman epästandardisti.

sipi

• Uusi jäsen
« Vastaus #12 : 17.03.2006 klo 08:37:15 »
Mutta se on yksi niistä 64 yhdistelmästä, jotka saadaan kolmella kanavalla ja neljällä tasolla. Eli prosessiväripaletissa pitäisi olla vain 63 väriä, kuten pekak jo mainitsikin.

Jep, nyt on 63 väriä (sis. kolmivärimustan) + valkoinen = 64. Mutta kuten Timo sanoi, valkoista ei tartte painaa, joten amerikkalaiselle sarjakuvantekijälle (tai värittäjälle) noilla arvoilla jäi käytettäväksi 62 värisävyä + 100% musta ääriviivoille. Siinäpä se! Kiitos kaikille  :)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #13 : 20.03.2006 klo 18:08:22 »
Yronwode väittää että että se vaalein sävy olis 25%. Tämä mainospölinä on Eclipsen "Destroyer Duck" lehdestä (vol1. n:o3, june 1983)

« Viimeksi muokattu: 20.03.2006 klo 18:09:57 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson