Heippa kaikille,
olen uusi täällä, mutta avun tarpeessa. Teen lopputyötä sarjakuvasta ja yllätysyllätys viittaan välillä Scott McCloudin "Näkymättömään taiteeseen". Olen jumittunut työssäni uskomattoman tyhmään kohtaan, mutta en vaan pääse eteenpäin, ellen saa ongelmaa ratkaistua.
Kirjassaan McCloud mainitsee alkuaikojen amer. sarjakuvan väripaletin arvot: C:100, 50 ja 20, M:100, 50 ja 20, Y:100, 50 ja 20 ja musta ääriviivoille (s.187). Olen yrittänyt tämän pohjalta laatia amerikkalaisen sarjakuvan väripaletin sävykarttaa, mutten ole varma, olenko varmasti tavoittanut kaikki yhdistelmät.
Kysynkin: onko siellä joku matemaattisesti lahjakas, joka kykenisi vaivattomasti esim. laatimaan yhtälön, jolla voisi laskea värisävyjen lukumäärän? Jos alkaa käymään pääväri pääväriltä prosenttiarvoja läpi, huomaa nopeasti, että yhdistelmistä syntyy useasti sama väri. Lisäksi jokainen väri voi olla myös arvoltaan 0%, joten nämä asiat pitäisi ottaa yhtälössä huomioon.
Mulla on nyt kasassa 66 erilaista värisävyä + valkoinen. Yksi on kolmivärimusta, eli puhdasta K:ta ei ole mukana (mutta nehän voi vaihtaa paletissa päikseen, ymmärrätte varmaan). Mulla ei ole matikkapäätä enkä ole varma, voiko mun analogiset paperilista-yliviivaustarkistusmetodit olla kuinka tarkkoja. Jos joku pääsee samaan lopputulokseen kanssani, pidän sitä jonkinmoisena onnistumisen merkkinä. Olen yrittänyt pähkäillä tätä jo hermoraunioksi saakka, mutta jos siellä on joku viisas ja avulias, kiitän miljoonasti! Ja jos saan homman vedenpitäväksi, amerikkalainen sarjispaletti on downloadattavissa.
Älkääkä vaan joku nyt sanoko, että voit ladata sen valmiina netistä tuolta jostain. Haluaisin ratkaista tämän itse (tai jonkun avulla).
Suuret kiitokset,
-markku
PS. Tässä tod.näk. on joku HYVIN simppeli juttu, enkä sen kuultuani enää tohdi näyttää kasvojani täällä portaalissa.