Kirkon ja valtion erottaminen on hyvä keino lisätä privaattia uskonnonharjoittamista, joka on poissa valtion valvonnasta. Siksi kai se on libertaristien (käytän termiä huolimattomasti, mitä pahoittelen) lempilapsia. --- Vapaa-ajattelijahan sysäisi tämänkin toiminnan kodin seinien sisäpuolelle, toisin sanoen pakistanilaiseen koraanikouluun.
Minä olen toivoton kotiteologi, jos edes sitä. Tuli mieleeni kysyä, mitenkäs sitten Martti Luther? Tämä tyyppi, joka sai päähänsä ajatella, että onhan se nyt tolkutonta jos kansa ei saa kuulla Jumalan sanaa kielellä, jota se ymmärtää. Tuliko Lutherille koskaan mieleen, että kun vapaus on päästetty kerran irti pullosta, kun kansalle on kerran annettu valtaa, kun ihmiset ovat ryöstäneet itselleen luvan ajatella itse, niin tuloksena on paitsi demokratiaa, ja sananvapautta, niin vääjäämättä myös pakistanilaisia koraanikouluja?
Taidan tavallaan tietääkin vastauksen. Sitä varten kirjoitettiin Katekismus, jotta kansa saisi valmiita vastauksia kysymykseen "mitä se on".
Jos eteneminen tapahtuu siten, että ensimmäisessä vaiheessa pyhät kirjoitukset ovat vain pappien hallussa ja vain papit saavat niitä tulkita, toisessa vaiheessa pyhät kirjoitukset ovat kaikkien luettavilla mutta vain papit saavat tulkita niitä, niin on täysin loogista että kolmannessa vaiheessa pyhät kirjoitukset ovat kaikkien ulottuvilla ja kuka tahansa voi niitä tulkita.
Olen pidempään pyöritellyt mielessäni sellaista ilkeyttä, että jos ja kun uskonnolle sallitaan enemmän oikeuksia kuin muulle toiminnalle, ja se nauttii suurempaa suojaa kuin muut asiat taivaan alla, niin tehdäänpä siten, että jokainen ilmaisumuoto julistetaan uskonnoksi. Ilmoitetaan rekisteriin Sarjakuvan ja Animaation kirkkokunta. Oppi: Jokainen teos on luojansa manifestoituma, kuten ihminen on Jumalan manifestoituma. Kuten elämä on epäreilua mutta Jumala on hyvä, ovat teoksetkin ylhäisiä ja alhaisia, mutta silti luojansa töitä. Jos niissä on pilkkaa, se tarkoittaa, että pilkka on omassa silmässäsi. Miten te voisitte loukkaantua, jos ette aistisi itsessänne että loukkauksessa on perää? Miten voisitte olla kateellisia, jos olisitte kykenemättömiä näkemään mitään kadehdittavaa? Kuinka voisitte suuttua, jos sydämessänne ei olisi vihaa? Sillä totisesti, minä sanon teille, kaiken tämän tarkoitus on saada teidät tutkiskelemaan sisintänne, kuten jokaisen teoksen luominen on saanut luojansa omaa sisintään tutkiskelemaan.
Ja jos toimenpiteiden aika koittaa, laissa on runsaasti uskonnonharjoittamista koskevia kohtia, jotka tarjoavat ilmeisesti tukevampaa ja parempaa suojaa kuin perustuslain takaama oletettu oikeus lukea haluamaansa kirjallisuutta, jota siellä ei missään kohdassa selvin sanoin ole kirjoitettuna.