Kirjoittaja Aihe: DROLICA 1 ja 2  (Luettu 20049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pertti jarla

• Jäsen
Re: DROLICA – Sielunvaellus
« Vastaus #15 : 06.04.2005 klo 14:46:13 »
Lukaiskaapa huviksenne myöskin vastakommentti "Ramin oivaan arvioon"!

No luinpa. Olin Ramin arvostelun kanssa aika samaa mieltä - en kyllä ois ihan noin kriittinen - vastakommentti oli jo vähän ihmeellistä hehkutusta. Drolica on musta jees ja varsin kehityskelpoinen, en varmasti osaisi tehdä vastaavaa, mutta tuskin siellä USA:ssa nyt ihan yöunia sen takia menetetään. Pelkään että Dark Horselle ja muille tarjotaan tuollaista joka viikko.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2005 klo 14:51:12 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #16 : 06.04.2005 klo 14:58:55 »
Joo. Jos kaikkien aikojen parhaisiin sarjakuvataideteoksiin vertaa, niin kuvitus oli huono. Jos vertaa kaikkien aikojen parhaisiin romaaneihin, tarinakin oli huono. Jee jee.  ::)

Ottakaas nyt äijät nippu omakustanteita, nippu keskivertosarjakuvaa ulkomaisen kaupallisen puolelta ja sitten nämä huippusarjakuvat.

Mihin nippuun Drolican heittäisitte?    ???

Kyllä minä epäilen että tässä olisi enemmänkin innostukseen aihetta. Mielestäni kritiikki on ollut vähän raskasta huomioiden sen että tämä on tavallaan tiimin päänavaus...

Minä oli enemmän vakuuttunut Drolicasta kuin yhdestä Sandman-alpparista jonka luin samoihin aikoihin.  ;D
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Matti Veekamo

• Laiskapaska
  • Jäsen
  • Sarjismiäs
« Vastaus #17 : 06.04.2005 klo 15:26:49 »
Myllymäki, tokihan tämä oli erittäin onnistunut omakustanteeksi ja juuri mainitsemaksesi päänavaukseksi. Kuitenkin kritiikki kuuluu asiaan. Juoni ei toiminut sen kurkottaessa korkeammalle kuin rahkeet riittivät. Olisivat suosiolla aluksi lähteneet ihan ruohonjuurelta liikenteeseen yksinkertaisella mutta nasevalla juonella.

Mutta hemmetti, oli tämä hieno kyllä. Ensimmäiset sivut varsinkin saivat ihailemaan kuvituksen tasoa. Positiiviset kommentit unohtuvat tosiaan helposti. Missään nimessä teos ei ollut mikään pettymys.
__
Matti Veekamo
Veksu

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 06.04.2005 klo 15:32:10 »
Drolica tuli hankittua ja mielestäni kaikki mitä minulla olisi ollut tästä sanottavaa on jo sanonut joko Rami tai Petteri. No sen verran voisi omia mietteitä ko julkaisusta paperille laittaa että mielestäni teos oli varsin laadukas. Kerronta toimi. Kuvitus toimi. Tarina ei minua säväyttänyt tai tarjonnut mitään uutta mutta oli kuitenkin ihan toimivaa viihdettä. Itse olen vain vastaavaa nähnyt liikaa mutta se ei ole Drolican vika. Ei tämä mielestäni ole mitään ihmeellisen mullistavaa suomalaisella omakustanne taivaalla mitä nyt kansi on "kaupallisempi" ja tyylikkäämpi ja ainakin minut se houkutteli ostamaan teoksen.

Jostain mystisestä syystä se rakastelukohtaus on noussut kovasti esille. Minusta tuntui siltä että se nyt oli jotain jota piirtäjä halusi piirtää tarinan ollessa enemmän kohtalossa ja valinnassa. Jos tämä ei olisi yksinäinen tarina vaan alku pidemälle tarinalle niin aloituksena tuo olisi ihan mainio alustus näille teemoille. Yksittäisenä tarinana materiaalia oli ehkä liikaa eikä sitä pystytty oikein käsittelemään näin lyhyen tarinan puitteissa kuin pintapuolisesti.

Mutta kiitos tekijöille tätäkin kautta nautittavasta lukukokemuksesta. Seuraavaa julkaisua jään odottamaan.

Matti Veekamon kanssa oli eri mieltä siitä mistä kannattaa lähteä liikkeelle. Minusta on parempi kurkottaa tähtiä ja tippua kunnolla kuin kävellä lähikauppaan ja juuri ja juuri onnistua siinä. Ehkä tarina oli isompi mihin rahkeet (ja tila) riittivät mutta ainakin yritettiin.

Matti Veekamo

• Laiskapaska
  • Jäsen
  • Sarjismiäs
« Vastaus #19 : 06.04.2005 klo 15:44:25 »
Matti Veekamon kanssa oli eri mieltä siitä mistä kannattaa lähteä liikkeelle. Minusta on parempi kurkottaa tähtiä ja tippua kunnolla kuin kävellä lähikauppaan ja juuri ja juuri onnistua siinä. Ehkä tarina oli isompi mihin rahkeet (ja tila) riittivät mutta ainakin yritettiin.

Niin, makuasioitahan nämä tietysti. Se on vain niin että toimivilla ja kenties simppeleilläkin käsikirjoitusten poikasilla opetellaan tuota kirjoittamisen jaloa taitoa. Pikkuhiljaa lähestytään niitä tähtiä lopulta siinä onnistuen. Ei heti sen suurimman palan kimppuun. Mutta niin, makuasioita.
__
Matti Veekamo
Veksu

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #20 : 06.04.2005 klo 17:23:52 »
No sanonpa nyt sitten minäkin mielipiteeni Drolicasta, nyt kun sen ostamisesta ja lukemisesta on jo noin viikko aikaa ja ajatukset ovat ehtineet muotoutua.

En osaa vertailla Drolicaa muuhun suomalaiseen omakustannesarjakuvaan, koska en ole lukenut kuin vähän suomalaista omakustannesarjakuvaa. Siihen nähden, että tekijät ilmeisesti ovat nuoria, niin arvioisin kokonaisuuden kehityskelpoiseksi -- kunhan vaan sitä kehitystä myös tapahtuu.

Piirrosjäljessä voisi kiinnittää huomiota anatomian lisäksi vaatteisiin. Erityisesti Drolican yllä olevat rievut kummastuttivat -- muovipussin paloistako ne oli tehty? Tussauksessakin pyrittiin kai aika klassiseen sivellintyyliin, ja hieman hukassa oli se, miten valon suunta, etäisyydet ja tussauksen kohde (yksityiskohta vs. ääriviiva) vaikuttavat viivan paksuuteen.

Tarinapuolella yritettiin myös minun mielestäni juosta ennen kuin osataan kävellä. Itse tarina jäi tekosyvällisen sielun sfäärien luotauksen varjoon ja jopa suorastaan puuttumaan. Miten tämä suuri seksikohtaus esimerkiksi tarinallisesti perusteltiin? Sivua kääntäessä luulin, että minulta oli jäänyt jotain väliin ja yritin tapailla peukalolla paperin syrjästä puuttuvaa aukeamaa.

Pieni määrä itseironiaa olisi pelastanut paljon. Nyt paistoi läpi se, miten hirmuisella vakavuudella juttua pakerrettiin eteenpäin. Se loi sarjakuvaan paikoitellen tahatonta koomisuutta.

Vaikka tämä nyt kuulostaa ehkä aika ikävältä, niin sanon lopuksi vielä, että onpa tuota pahempaakin nähty. Ja Drolica edustaa tavallaan kuitenkin sellaista suuntausta, mikä kiinnostaa itseäni enemmän kuin suurin osa artsy schmartsy -taidesarjakuvaa. Jännä nähdä, mitä tekijöiltä jatkossa syntyy.

comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #21 : 06.04.2005 klo 18:31:15 »
Drolica nyt on sitä tasoa, että sitä voi jo ihan tosissaan arvostella. Eivätköhän kaikki tiedä yritelmiä, joista ei voi sanoa mitään muuta kuin että "kiva, tuosta on hyvä jatkaa". Vähän sääli, että tästäkin kritiikistä on pahastuttu (tiedä sitten ovatko tekijät pahastuneet yhtään). En usko että ikinä nähdään niitä kaivattuja mainstream-helmiä, jos yleisön pitää vaan kohteliaast taputella ja pitää negatiiviset palautteet omana tietonaan.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #22 : 07.04.2005 klo 10:15:40 »
Drolica nyt on sitä tasoa, että sitä voi jo ihan tosissaan arvostella. Eivätköhän kaikki tiedä yritelmiä, joista ei voi sanoa mitään muuta kuin että "kiva, tuosta on hyvä jatkaa".

Erittäin hyvin sanottu, olen täysin samaa mieltä. Jos jostakin ei ole mitään rakentavaa sanottavaa, niin on sama pitää päänsä kiinni -- tämähän on meihin suomalaisiin hyvin iskostettu. Siksi yleensä juuri hiljaisuus onkin ainakin tämän piirtäjän mielestä kaikkein pelottavin reaktio omiin sieluntuotoksiin.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

JuissiT

• Uusi jäsen
« Vastaus #23 : 08.04.2005 klo 13:13:51 »
Kävimpä tuossa juuri lounaalla, D:n käsikirjoittaja tarjosi. Ei ollut hääviä ruokaa, jotain porsasta ja ranskalaisia. Kahvit juotiin päälle ja poltettiin tupakat, vaikka taisin olla ainoa joka poltti.

Luen sarjakuvina lähinnä Hesarin viivit ja vagnerit, empä tämmöisiä korkeakulttuurisarjiksia juksa luea. Silti olenkohan ainoa Drolican kestotilaaja....

Kake

• Jäsen
  • "Sweet Spirit, comfort me!"
« Vastaus #24 : 13.04.2005 klo 15:39:58 »
Olin yllättynyt erikoisesta sekoituksesta. Aika painajaismaista hyppelyä.
Minun mielest huumori taas ei vaikuttanut tahattomalta.  :o

dbc

• Jäsen
« Vastaus #25 : 21.04.2005 klo 15:01:46 »
Drolica on tällä hetkellä loppuun myyty!
Sitä voi olla vielä saatavilla muutamista liikkeistä. Lista liikkeistä löytyy kotisivuilta.

DBC kiittää mittavista palautteista ;D

Kiitos!

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #26 : 21.04.2005 klo 15:36:18 »
Kumminki ootte pakannu 50 exemplaaria muoviiin ja myytte sarjisfestareilla tiskin alta 15 eurolla...

Joo mutta, onhan Drolica aika pakkaus kaikkinensa. Justiinsa ostin Vigil&co:n Faust 1-6 -koosteet (yhteensä 3,80 e Fantasiapelien alen loppurysäyksestä) ja toki Drolicaa mieluummin lukee.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #27 : 23.04.2005 klo 19:29:30 »
Turun Akateemisessa oli vielä eilen kolme kappaletta Drolicaa.

dbc

• Jäsen
« Vastaus #28 : 23.04.2005 klo 23:11:28 »
Aivan, Akateeminen kirjakauppa laajensi Drolica-tarjontaansa myös muihin kuin Helsingin toimipisteeseen. Ja tietenkin sieltä niiden sivuilta sitä saa myös tilattua.  ;D

jari

• Vieras
« Vastaus #29 : 19.05.2005 klo 14:36:21 »
Siis jos lähdetään siitä, että drolica antoi hieman enemmän kysymyksiä, kuin vastauksia ensimmäisessä hienossa avausjaksossa, niin en malta odottaa jo seuraavaa lehteä.

mainiota pojat, oon teidän fani :)