Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvalehden taittaminen  (Luettu 19357 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
Re: Sarjakuvalehden taittaminen
« Vastaus #30 : 26.12.2006 klo 22:39:44 »
Minä olen aina vain lätkäissyt valkoisen suorakulmion päälle. Nopeampaa ja helpompaa kuin masterien vekslaaminen.

InDesign CS2 ei taida löytyä DC:stä? Ihan vain mielenkiinnosta ja saamattomasta kitsaudesta kysyn...

Jokin aika sitten tuli "hankittua" Adoben Creative Suite 2 -paketti. Puolessatoista gigassa tuli mukana tuli kaikki ohjelmat Photoshopista InDesigniin. Kyllä niitä löytyy kun etsii.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #31 : 28.12.2006 klo 11:26:26 »
Semmoista ihmettelen, että mites kannesta ja kannen takaosasta saa sivunumeron pois?
Joko tekee uuden, sivunumerottoman masterin tai sitten esim. InDesignissä on mahdollisuus ottaa masteri kokonaan pois päältä. Lappu sivunumeron päällä toimii myös, mutta ei ole yhtä varma keino.

Lainaus
Jaluaisin siis, että kansi on sivu numero yksi, mutta sivunumerot olisivat näkyvissä vain sivulta kolme lähtien. Ja takakannessa ei myöskään tietenkään numerointia.
Paras vaihtoehto on tosiaan erilliset masterit ja sivunumerollisiin tietenkin pistetään automaattinen sivunumerointi, jolloin se laskee sivunumerot joko julkaisun alusta tai sitten siitä numerosta alkaen, minkä itse haluaa (eli jos vaikka kannet on omassa tiedostossaan, niin sivunumerot voi laittaa alkamaan vaikka siitä kolmosesta).

Lainaus
Jaksaisko Veli täydentää aloittamaansa tutoriaalia. Olisi mahtavaa, jos täällä olisi sarjakuvalehdenteko-opas.   :D
Kyllä jaksaa ja kunhan tässä taas päästään ajan tasalle muissa jutuissa, niin sitten tulee lisää.

Minä olen aina vain lätkäissyt valkoisen suorakulmion päälle. Nopeampaa ja helpompaa kuin masterien vekslaaminen.
Ehkä vähän makuasia, mutta kyllä se mun mielestä on helpompaa tehdä erillinen masteri. Ja kuten sanoin, masterin voi ottaa pois päältä, jolloin erillisen masterin tekemisestä aiheutuvaa vaivaakaan ei tule.

Lainaus
Jokin aika sitten tuli "hankittua" Adoben Creative Suite 2 -paketti. Puolessatoista gigassa tuli mukana tuli kaikki ohjelmat Photoshopista InDesigniin. Kyllä niitä löytyy kun etsii.
Joo, tommonen CS-paketti on hankkimisen arvoinen. Ensi vuonna tulee CS3-paketti, joten kannattanee odottaa sitä (vaikka ei sitä ostaisikaan, niin CS2:n voi saada sen jälkeen halvemmalla). Standart paketin hinta on siinä 1200 euron tienoilla (+-200 euroa) ja sillä saa Photarin lisäksi InDesignin ja Illustratorin, kun esim. Photari yksinään maksaa jo lähes tonnin.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2006 klo 11:29:39 kirjoittanut Veli Loponen »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JussiP

• Jäsen
  • Muutoksen tuulipuvut
« Vastaus #32 : 29.12.2006 klo 14:00:23 »
Jokin aika sitten tuli "hankittua" Adoben Creative Suite 2 -paketti.

Mainittakoon nyt täälläkin Scribus. Se on täysin ilmainen, laillinen ja laadukas taitto-ohjelma. Lisäbonuksena ei tarvitse kuunnella omantunnon koputtelua lehteä taittaessa. Ohjelma on saatavilla kaikille käyttöjärjestelmille, eikä laadussakaan ole valittamista.

Taitoin oman sarjakuvakirjani (lisätietoa) Scribuksella ja se meni aivan nappiin. Käyttöliittymän pitäisi olla tuttu kaikille vähänkin taitto-ohjelmia käyttäneelle.
Jos haluat masentua tai vahingoniloistua, lue Ilman naista.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #33 : 15.01.2007 klo 11:54:19 »
Huomenna pitäisi alkaa opettamaan ammattikoululaisille Page makerin tyylejä ja tein sitä varten pdf:n harjoitustehtäväksi, jossa on myös tyylien teko-ohjeet. Ajattelinpa, että pistän sen tähänkin.
Eli liitteenä oleva pdf sisältää monisanaisesti (+kuvia) ohjeet kappaletyylien ja sivupohjien tekemiseen Page maker -ohjelmassa (versio 7, mutta vanhemmissakin toiminee noin).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva