Kirjoittaja Aihe: Skannerit  (Luettu 44487 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Holle

• Jäsen
Skannerit
« : 08.02.2006 klo 10:31:08 »
 Tilan säästämiseksi ja johtojen vähentämiseksi harkitsen monitoimilaitteen hommaamiseksi. Onko skannereiden taso parantunut, kannattaako minun korvata entinen viisi vuotta vanha CanoScan N 650U jollain monitoimikoneella. Esim. Epson Stylus DX 4850 (tm-testivoittaja) jossa pitäisi olla (MB-testi) kohtuullinen skanneri tai Canon Pixma MP 450. (mb-testivoittaja ,nopeampi). Onko ko. koneiden käyttäjiä? Tuolla Canonilla olen hoidellut työhommatkin.
Samalla jäisi eläkkeelle myös HP:n mustesyöppö tulostin.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2006 klo 15:54:54 kirjoittanut Veli Loponen »
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Doc Lomapäivä

• Jäsen
Re: Skanneri
« Vastaus #1 : 08.02.2006 klo 11:14:47 »
Epson Stylus DX 4850 (tm-testivoittaja)

Hankin juuri kyseisen laitteen. En osaa sanoa skannerin skannaustasosta (ei juuri ole kokemusta muista), mutta sen käyttöohjelma on tyhmä kuin saapas. Perussoftaa, ei toimivia hienosäätömahdollisuuksia. Saattaa kyllä olla etten osaa vielä käyttää sitä kunnolla.

Tulostuksessa taas laite nykäisee paperin sisään niin nopeasti syöttölaitteesta, että joskus paperi menee vinoon. En oo vielä tutkinu voiko sitä säätää, mutta jos ei, niin eihän sellaisella tulostimella tee mitään.

Laiteen kopiokone on yllättävän hyvä! Äärimmäisen pientä sahalaitaa tekee, mutta niin vähäistä ettei se näy lehtimateriaalin painojäljessä.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 08.02.2006 klo 11:16:10 »
Epson Stylus DX 4850 (tm-testivoittaja) jossa pitäisi olla (MB-testi) kohtuullinen skanneri tai Canon Pixma MP 450. (mb-testivoittaja ,nopeampi). Onko ko. koneiden käyttäjiä?

Ostin tollasen Epsonin pari viikkoa sitten. Hyvin toimii, paitsi tuli mukana Wintoosan asennuslevyt eikä mäcin. Imailin ajurit sitten netistä kun en jaksanut toista metromatkaa lähiöön (kehällä on halpaa nääs). En ole vielä valokuvapaprulle tulostanut mutta tavis on ainakin riittävän hyvää laatua mulle. Plussaa siitä että väripatruunat voi vaihtaa erikseen. Tosin mulla oli niin pasat laitteet aiemmin että mikä vaan on parannusta.

Mutta Photoshopin twaini ei ole tuota vielä löytänyt, vaikka poistin muiden laitteiden ohjelmatkin. Ehdottaa aina vaan vanhaa hp:tä. Any advice?

Ehkä se jotenkin johtuu siitä että käyttis on Epsonia vanhempi. Aina sieltä joku koodinpätkä puuttuu. Oma vika kun en hakenut cd:tä. Vaikka kai ne kaikki samat saa verkosta, ainakin latasin kaiken.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 08.02.2006 klo 11:19:38 »
Hankin juuri kyseisen laitteen. En osaa sanoa skannerin skannaustasosta (ei juuri ole kokemusta muista), mutta sen käyttöohjelma on tyhmä kuin saapas. Perussoftaa, ei toimivia hienosäätömahdollisuuksia. Saattaa kyllä olla etten osaa vielä käyttää sitä kunnolla.

Meidän koulun kuvankäs.maikka kehotti hankkimaan erikseen freeware/shareware-skannaussoftia. Toimivat kaikkien masiinoiden kanssa ilman ylimääräistä kakkaa (mitä tossa Epsoninkin ohjelmassa kyllä riittää). Jospa se auttais mun twainiongelmiinkin. Eipä vaan oo tässä se lappu mihin kirjasin mitä ohjelmaa se suositteli. No, ehkä tucowssiin voi luottaa tässä asiassa.

Tulostuksessa taas laite nykäisee paperin sisään niin nopeasti syöttölaitteesta, että joskus paperi menee vinoon. En oo vielä tutkinu voiko sitä säätää, mutta jos ei, niin eihän sellaisella tulostimella tee mitään.
Mä laitoin ne paperinohjaimet kohileen niin a vot!

Holle

• Jäsen
« Vastaus #4 : 08.02.2006 klo 11:34:08 »
Itse skannaan suoraan Elementsiin import-komennolla ja Canonin plugin on oma kirjasto-application support- adobe-kansiossa. Onnistuneeko tuolla lailla?
Sarjakuvat ja kuvitus

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 08.02.2006 klo 20:24:58 »
Minulla on Epson Stylus CX5400, ja se on aivan mainio. Todettakoon, että ensimmäisen kasetinvaihdon jälkeen muste lakkasi virtaamasta, mutta huolto toimi ripeästi ja sen jälkeen ei ole ongelmia ollut. Softa on mielestäni erinomainen, ja TWAIN toimii Paint Shop Prossa. Photari-ongelmien kanssa en osaa auttaa, Macistä puhumattakaan.

Mutta olen utelias, minkälaisia ominaisuuksia Doc kaipaa, mitä Epsonin softasta ei löydy? Minun softani näyttää tältä: http://koti.mbnet.fi/ramir/epson.gif
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 09.02.2006 klo 10:53:16 »
Joo Docci, näpsäytä päälle se Professional-skannausmode niin pääset säätämään

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #7 : 09.02.2006 klo 11:43:37 »
Mä haluan kääntää kuvaa skannaamisen jälkeen millin, en 90 astetta, perkele!

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #8 : 09.02.2006 klo 11:47:04 »
Mä haluan kääntää kuvaa skannaamisen jälkeen millin, en 90 astetta, perkele!

Tuo vaatii raskaampaa kuvankäsittelyä (90 astetta on vaan kopiontia, mutta pieni käännös vaatii laskentaa). Ja jälki on yleensä kuitenkin huono. Helpompi on kääntää originaalia skannerissa. Lopputuloskin lienee parempi.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #9 : 09.02.2006 klo 15:21:55 »
Minulla on Epsonin CX3650, joka on edellistä mallisarjaa. Semmoisia rimpuloita kotilaitteitahan nuo ovat, mutta kaikki omat skannaustarpeeni tuo on täyttänyt, ja Epsonin skannaussofta on riittävän monipuolinen. Epsonin varsinaista skannerimallistoa on yleensä kehuttu, enkä usko että noiden budjettiluokan monitoimikoneidenkaan skannerikoneistot ihan surkeita ovat.

Tuukka Saturi

• Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • "That's a fact Jack!"
« Vastaus #10 : 17.02.2006 klo 14:53:20 »
Minulta puuttuu skanneri kokonaan, nytkin nuo 20 strippiä jotka on tarkoitus lähettää eteenpäin (jahka saan koneella tuunattua) joudun skannamaan kopiointifirmassa ja saan todennäköisesti maksaa itseni kipeäksi. :( Kirjastossa toki voisi käyttää skanneria ilmaiseksikin, mutta kun ei ole kuin A4 koon mokomia.

On tullut harkittua jos saisi käytetyn jostain ostettua, mutta ei kuitenkaan mitään ritsaa halua. Ja yli 100 euroa ei voi ylittää. Ehkä 50 euroa olisi maksimihinta. Toivotonta? Sitten on ongelmana vielä sijoituspaikka... Pöydälle ei mahdu ja lattialle ei raaski jättää. Elämä on niin vaikeaa. :P

Holle

• Jäsen
« Vastaus #11 : 17.02.2006 klo 15:15:54 »
Huutonetissä tuollaisen Canonin (CanoScan 650U) jota olen vaihtamassa hinta on ollut parinkympin huiteilla ja sillä olen tähän asti kuvani skannannut ja ovat eteenpäin kelvanneet. Joten ei kauhea hinta. Omani olen jo luvannut eteenpäin.
Sarjakuvat ja kuvitus

Tuukka Saturi

• Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • "That's a fact Jack!"
« Vastaus #12 : 17.02.2006 klo 16:43:27 »
Huutonetissä tuollaisen Canonin (CanoScan 650U) jota olen vaihtamassa hinta on ollut parinkympin huiteilla ja sillä olen tähän asti kuvani skannannut ja ovat eteenpäin kelvanneet. Joten ei kauhea hinta. Omani olen jo luvannut eteenpäin.

Ja tukee A3:sia?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #13 : 17.02.2006 klo 17:09:13 »
Ja tukee A3:sia?

Sarjakuvan voi helposti skannata paloissa ja yhdistää vaikka photarissa. Mulla on 50 euron CanoScan ja on riittänyt. Nykyisin skannailen pelkät luonnokset sisään ja "tussaan" koneella. Ainoa originaali on siis sinipunakynynillä tehty luonnostuhru.

Timo

Tuukka Saturi

• Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • "That's a fact Jack!"
« Vastaus #14 : 18.02.2006 klo 15:03:36 »
Sarjakuvan voi helposti skannata paloissa ja yhdistää vaikka photarissa. Mulla on 50 euron CanoScan ja on riittänyt. Nykyisin skannailen pelkät luonnokset sisään ja "tussaan" koneella. Ainoa originaali on siis sinipunakynynillä tehty luonnostuhru.

Timo

Olisihan tuokin vaihtoehto. Ei ole oikein minkäänlaista kokemusta kuvankäsittelyohjelmista, mutta kyllä cut+paste aina onnistuu. Ainoa mutta on se, että en halua pilkkoa originaalejani. Työni on tehty pääosin valmiiksi jo paperille tussattuna, ja koneella on tarkoitus vain viimeistellä ja siistiä työt. :/
Mutta olen vasta aloitteleva amatööri, huomioin kaikki työtavat, ei sitä koskaan tiedä mihin työtapaan sitä joskus päätyy.

EDIT: Nythän sen hokasin, että eihän sitä tarvinekkaan saksilla katkoa, vaan voihan tunkea A3:n toisen pään ensin sisään ja sitten toisen. Kun kuvaohjelmassa kumminkin joutuu c+p:ttämään, samapa se miten päin ne alunperin kuvatiedostona olisivat. Yhden rivin sanomalehtistrippejä kun pääosin teen, niin ei pitäisi tulla ongelmia reunan yli menemisessä. Kiitti Timo.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2006 klo 15:07:03 kirjoittanut Tuukka Saturi »