Itse ilahduin syksyllä havainnosta, että Brother on tuonut markkinoille uusia kohtuuhintaisia A3-skannereita. Ovat noita "monitoimilaitteita", mutta koska tuo iso skanneri on niistä se harvinaisin osio, pidän sitä niiden merkittävimpänä sisältönä. Joulun jälkeisissä alennusmyynneissä on saatavilla useampi malli n. kolmella sadalla eurolla:
http://www.enestam.fi/tuotteet.html?id=9/Hain itselleni laitteen viime viikolla. En ole vielä testannut "oikeassa" työkäytössä, olen vain kokeillut erilaisia juttuja. Minun piirroskäytössäni tärkein juttu, eli mustavalkoisen viivapiirroksen bitmap-skannaus, sujuu aivan moitteettomasti - ja myös huomattavan paljon nopeammin kuin minun vanhalla HP:n A4-versiolla.
(Näiden skannailu on ollut minulle se suurin turhautumisen aihe: määrättömästi olen kuluttanut hermoja raastavaa aikaa piirrosten skannailuun osissa ja sitten väkertämisessä yhteen fotarissa. Odotan tästä nyt merkittävää stressitasojen liennytystä tuolla saralla).
Värikuvan skannaaminen voi sitten olla vähän heikompi juttu: testaamissani kuvissa jälki näytti järjestään liian sinertävältä ja laitteen mukana tuleva skannausohjelma on niin palikka amatööriversio, että siinä väriasetuksia ei pystynyt säätämään, automatiikka ei anna myöten. Täytyy testata tätä nyt vielä lisää, mutta hiukan huolestuttavasti näytti siltä, että tämä aiheutuisi sillä, että skanneri todella jättää kuvan keltaista päätä täysin pois: sellaisia värisävyjä on kokonaan kadonnut. (Tähän on ehkä laitettu sen tapaista automatiikkaa, että kellertävän sävyinen paperikin automaattisesti luetaan valkoiseksi). Täytyy nyt katsoa, jos tuohon löytyy joku ratkaisu... mutta tällä hetkellä tuntuu, että kun eivät ne sävyt niin täysin nappiin sillä vanhallakaan toosalla menneet (heittivät vaan sitten johonkin toiseen suuntaan), niin ehkä tähän nyt sitten täytyy vuorostaan tyytyä, kun ainakin noitten mustavalkoisten kanssa pärjää ihan moitteetta.
Mutta siis tärkein sanoma tässä on se, että Mustekin lisäksi markkinoille on nyt sitten tullut toinenkin kohtuuhintainen A3-skanneri.