Kirjoittaja Aihe: Skannerit  (Luettu 44504 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Vs: Skannerit
« Vastaus #120 : 19.12.2009 klo 12:38:08 »
Puolisen vuotta ehti mulla olla.  :(
Eli takuu ainakin siis voimassa.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #121 : 19.12.2009 klo 12:52:49 »
Eli takuu ainakin siis voimassa.

Eip, ostin sen melkein uutena käytettynä. Ei silti, kyllä se sen 35 euron väärti oli minkä maksoin.

Sika

• Jäsen
« Vastaus #122 : 15.01.2010 klo 19:26:38 »
Ruvennut tässä epäilyttämään, että tulostin\skanneri\kopiokoneeni skanneri on aika huono. Ei vain ole kokemusta muista skannereista.

Tässäpä näyte.
Paperi skannattu 600 resoluutiolla color modella. Kuvassa on sinikynää, mikä täytyy häivyttää. Katsokaapa ojentuvaa jalkaa, housun lahje on paperilla täyttä mustaa, ruudun viivakin on täyttä mustaa, enkä huomaa paljaalla silmällä mitään pisteitä paperilla. Täytyy varmaan yrittää skannata jossain muualla, että voisi vertailla.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #123 : 15.01.2010 klo 19:37:09 »
Eikös tuossa skannerin valo heijastu kiiltävästä tussista?

Muoks, kokeilin ite.

Kohdissa missä brushpen-tussi (joka ei ole kiiltävää) on päällekkäisinä vetoina, halvan vihon paperi on kostunut ja pinta muhkuroituntut että kaikkea se skannaus paljastaa.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2010 klo 19:43:34 kirjoittanut keijoahlqvist »

Sika

• Jäsen
« Vastaus #124 : 15.01.2010 klo 19:41:52 »
Voipi olla mahdollista, kyllähän tuo vähän kiiltää, olen siis käyttänyt pentel brushpeniä. Jos se on syynä, niin eihän tuolle asialle sitten mahda mitään.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #125 : 15.01.2010 klo 19:44:11 »
Niin, sehän katoaa käsittelyssä.

Sika

• Jäsen
« Vastaus #126 : 15.01.2010 klo 19:49:36 »
 :)
No sitten joku saa antaa minulle oppitunnin, kuinka käsitellään mustavalkoinen kuva teräväksi.
Itse omistan photoshop essentialin ja yleensä levelsillä käännän harmaata ja valkoista riittävästi, kunnes tuhru viivat häviää, mutta esimerkiksi nuo valkoiset pisteet jäävät edelleen paikoilleen. Yleensä olen tehnyt piirroksia vain nettiin, niin mustan terävyydellä ei ole niin väliä, mutta en tiedä miten paperilla näkyy sitten.

ps. Nyt kun katsoin sarjakuvani aiempia sivuja, jotka on piirretty sileämmälle paperille huomasin:  Valkoisia pisteitä on paljon vähemmän. Täytyy siis kiinnittää huomiota myös paperiin. Näkyy olevan skannatessa eroja.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2010 klo 19:55:21 kirjoittanut Sika »

Pulikka

• Jäsen
« Vastaus #127 : 15.01.2010 klo 20:17:51 »
Skannaa kuva bitmap -muodossa (black & white). Tulee taatusti tasalaatuista mustaa. Skannauksen jälkeen voit sitten muuttaa tarvittaessa kuvan värilliseksi.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #128 : 15.01.2010 klo 20:25:04 »
Noin minäki tapaan tehä.

Ja harvoin niin kiiltävälle pinnalle painetaan etteikö painoväri leviäis niitten valkosten pisteitten verran.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #129 : 17.01.2010 klo 17:59:39 »

Paperi skannattu 600 resoluutiolla color modella. Kuvassa on sinikynää, mikä täytyy häivyttää.

Sinikynän häivyttämiseen ei tarvita värikuvaa, vaan idea on nimenomaan se, että sininen katoaa 1-bittistäkin kuvaa skannattaessa, kunhan threshold on säädetty oikein.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #130 : 17.01.2010 klo 19:17:08 »

Itse ilahduin syksyllä havainnosta, että Brother on tuonut markkinoille uusia kohtuuhintaisia A3-skannereita. Ovat noita "monitoimilaitteita", mutta koska tuo iso skanneri on niistä se harvinaisin osio, pidän sitä niiden merkittävimpänä sisältönä. Joulun jälkeisissä alennusmyynneissä on saatavilla useampi malli n. kolmella sadalla eurolla:

http://www.enestam.fi/tuotteet.html?id=9/

Hain itselleni laitteen viime viikolla. En ole vielä testannut "oikeassa" työkäytössä, olen vain kokeillut erilaisia juttuja. Minun piirroskäytössäni tärkein juttu, eli mustavalkoisen viivapiirroksen bitmap-skannaus, sujuu aivan moitteettomasti - ja myös huomattavan paljon nopeammin kuin minun vanhalla HP:n A4-versiolla.
(Näiden skannailu on ollut minulle se suurin turhautumisen aihe: määrättömästi olen kuluttanut hermoja raastavaa aikaa piirrosten skannailuun osissa ja sitten väkertämisessä yhteen fotarissa. Odotan tästä nyt merkittävää stressitasojen liennytystä tuolla saralla).
Värikuvan skannaaminen voi sitten olla vähän heikompi juttu: testaamissani kuvissa jälki näytti järjestään liian sinertävältä ja laitteen mukana tuleva skannausohjelma on niin palikka amatööriversio, että siinä väriasetuksia ei pystynyt säätämään, automatiikka ei anna myöten. Täytyy testata tätä nyt vielä lisää, mutta hiukan huolestuttavasti näytti siltä, että tämä aiheutuisi sillä, että skanneri todella jättää kuvan keltaista päätä täysin pois: sellaisia värisävyjä on kokonaan kadonnut. (Tähän on ehkä laitettu sen tapaista automatiikkaa, että kellertävän sävyinen paperikin automaattisesti luetaan valkoiseksi). Täytyy nyt katsoa, jos tuohon löytyy joku ratkaisu... mutta tällä hetkellä tuntuu, että kun eivät ne sävyt niin täysin nappiin sillä vanhallakaan toosalla menneet (heittivät vaan sitten johonkin toiseen suuntaan), niin ehkä tähän nyt sitten täytyy vuorostaan tyytyä, kun ainakin noitten mustavalkoisten kanssa pärjää ihan moitteetta.

Mutta siis tärkein sanoma tässä on se, että Mustekin lisäksi markkinoille on nyt sitten tullut toinenkin kohtuuhintainen A3-skanneri.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #131 : 17.01.2010 klo 22:16:11 »
Mutta siis tärkein sanoma tässä on se, että Mustekin lisäksi markkinoille on nyt sitten tullut toinenkin kohtuuhintainen A3-skanneri.

Loistava uutinen! Pitääpä kuulostella ja kahtoa, jos itsekin vihdoin hommais.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #132 : 17.01.2010 klo 22:35:57 »
Toivottavasti tuo väriongelma ratkeaa. Mustavalkoisten yhdistelemisessä ei ole koskaan ollut ongelmaa mutta kupruinen vesiväriarkki vaatii aakolmosskannerin tai aufwiedersehen.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #133 : 17.01.2010 klo 23:19:34 »
Auts, nyt kyllä himottais hommata mokoma. Etenkin, tuota, mikä tulostaa a3-koolla vieläpä!

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #134 : 18.01.2010 klo 13:19:45 »
Itse ilahduin syksyllä havainnosta, että Brother on tuonut markkinoille uusia kohtuuhintaisia A3-skannereita. Ovat noita "monitoimilaitteita", mutta koska tuo iso skanneri on niistä se harvinaisin osio, pidän sitä niiden merkittävimpänä sisältönä. Joulun jälkeisissä alennusmyynneissä on saatavilla useampi malli n. kolmella sadalla eurolla:

http://www.enestam.fi/tuotteet.html?id=9/

Oletko vielä ehtinyt tulostamaan laitteella?
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi