Vaikka tällä keskustelupalstalla on enemmän kirkonmiehiä kuin Suomen Kuvalehden toimituskunnassa, sanon silti että perr**le! Nimittäin tuota noin, ei oo kivaa.
Ostin aikoinaan HP Scanjet 4P SCSI-skannerin joka palvelikin mua uskollisesti näihin päiviin asti. Se oli suhteellisen kallis peli, vaihdoin sen päittäin mulle tarpeettomaksi käyneeseen mattamustaan Suzuki Carry -pienoispakettiautoon, joten ainakin tuhannesta markasta puhutaan. Se oli nopea, ja pystyi aitoon 600x800 -jälkeen mistä sai laskennallisesti ihan toimivaa 1200dpi-lopputulosta. Skannausala toki oli hiukan liian pieni, mutta laitettuani lasiin millimetripaperin kanssa rajaimet, totuin tekemään originaalini tarkalleen lasin kokoisiksi.
Nyt kuitenkin vuosi sitten kävi ilmi, että edes toissa vuoden mallisissa tietokoneissa ei enää oo korttipaikkoja tuon SCSI-kortille, ja muutenkin laite alkaa olla tiensä päässä. No hyvä. Menin paikalliseen Staples-konttorikoneliikkeeseen ja ostin ihan kivan näköisen HP Scanjet G4010 USB2-skannerin joka osoittautui täydeksi pas*aksi. Toki se pystyy korkeaan resoluutioon, mutta se on hidas kuin etana, käyttöjärjestelmä on susi, kuva-ala sopiva enintään postimerkeille ja kuva kiero kuin kolmen markan kolikko. Ositettu skannaus ei oo kivaa jos linssin approksimaatio tai mikähäntä onkaan on pielessä, ja työtä hidastaa kun ohjelmisto on suunniteltu periaatteella "kyllä minä tiedän mitä sinä haluat, sinä haluat kuvia nettisivuillesi".
Eli tämän johdannon jälkeen: tars kunnollisen A3-skannerin. Pitää olla 1bit 1200dpi / 8bit 300dpi niin greyscale kuin 16 miljoonaa -tilassa, USB2, ja mielellään nopea. Oma muistikaan ei oo pahitteeksi. Käyttiksen pitää olla sellainen ettei se ala leperrellä, vaan hyväksyy prosentit prosentteina, tarjoaa kunnolliset säätömahdollisuudet ilman mitään automatiikkaa ja pitää asetukset muistissa edes viimeisen skannauksen osalta.
Onko kukaan nähnyt tällaista ihmettä? Ei jaksais enää yhtään sivua kikkailla sisään tuolla 4010:lla.
Auttakaa, toverit,
Kivi