Kirjoittaja Aihe: Ulkomaiset mangaoppaat  (Luettu 5935 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JadeNinja

• Uusi jäsen
  • Ninjat ovat parhaita!
Ulkomaiset mangaoppaat
« : 28.02.2006 klo 09:15:34 »
Terveeks pitkästä aikaa.

Tuli tässä käytyä Kuopiossa ja huomasin divarin hyllyllä ulkomaisia mangaoppaita. Kurkistelin muutaman sivun ja ajattelin että nämä ostetaan ja heti. Suomessa ilmestyneet mangaoppaat eivät ole lähimainkaan sitä tasoa, mitä esim. How To Draw Manga-sarja. Compling Characters ja Illustrating Battles-kirjat irtosivat molemmat 10 €, kun taas netistä tilattuna maksaisivat 23 €. Oletteko lukenut kyseistä sarjaa ja kertoisitteko oman mielipitenne niistä? Itse yllätyin TODELLA positiivisesti  ;D

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
Re: Ulkomaiset mangaoppaat
« Vastaus #1 : 28.02.2006 klo 18:18:47 »
How to draw mangat ovat kyllä ulkomaisten piirto-oppaiden parhaimmistoa. Rahaahan niihin saa uppoamaan vaikka miten, kun suurin piirtein jokaisesta kuvakerronnan osa-alueesta on oma osansa: miten piirretään miehiä, naisia, pariskuntia, käytetään kuvakulmia ja perspektiivejä, miten piirretään aseita ja tekniikkaa, miten piirretään sisäkköjä ja alttarineitoja, jne, jne, jne.

Mutta, kuten piirustusoppaista yleensä, niistä oppii vain mangassa yleisiä tekniikoita. Sarjakuvanteon joutuu opettelemaan toisaalta, kuten vaikkapa Toriayaman oppaasta.

wenkku

• Uusi jäsen
« Vastaus #2 : 06.04.2006 klo 21:01:16 »
Mitä tohon How to draw manga sarjaan kuuluu???
Miten paljon yks maksais??
Saaks ton How to draw more manga-jutun r-kioskist vai mistä?????? Auttakaa oon uus manga harrastelija * ^.^ *

=) :) :P :o :( ;D

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 06.04.2006 klo 21:42:06 »
Itse ostin kolme ensimmäistä osaa silloin kun sarja oli vielä uusi, noista "peruskirjoista" on tainnut tulla jo uudet painokset vai miten...? Noissa oli todella hyödyllinen rautalankamalli ja muutenkin hyviä ohjeita. Limingassa pääsin kurkkaamaan muutaman uudemma kirjan sisälle, näin piirretään söpöjä tyttöjä ja sitä rataa, mutta ne tuntuivat jo vähän rahastukselta....

Eläimiä oppii paremmin piirtämään eläinkirjoista ja "perinteisistä" piirustusoppaista, mangaeläimet ovat usein lievästi sanottuna tönkköjä. How to Draw Manga-sarjan Dress your character in casual wear (tai vastaavaa) olisi voinut olla parempi... Kuvat olivat hiukan epäselviä...

Manga Pose Resource Book on sitten taas hyödyllinen tapaus. Löysin sen käydessäni Temperassa. Mitenkään erityisen "mangaa" tuo opashan ei ole, mutta on syytä hakea oppia myös realistisesta tyylistä..

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #4 : 06.04.2006 klo 22:26:45 »
Osta 34 kerralla:
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=29660407
Hintaa toki on yli 17 per kpl mutta osto sujuisi melko vaivattomasti.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #5 : 19.04.2006 klo 16:04:44 »
Suomalainen kirjakauppa oikein panostaa ulkomaisiin mangaoppaisiin.
Joskin tämä tänää näkemäni tuttavuus oli tiputtaa istumaan.
eli Clip Art Manga.
Kannessa kellotti komea CD-rom josta saattoi nakella valmiita hahmoja, mechoja, taustoja yms. omiin töihinsä. Taisi olla photari CSn trialiakin.
Hintakin vain 25€.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2006 klo 01:03:42 kirjoittanut Curtvile »

KeBa

• Jäsen
  • --> Angel Sanctyary <--
« Vastaus #6 : 27.04.2006 klo 19:02:12 »
How to draw manga  sarjaa voi lainata myös kirjastosta, mikäli asustelee pääkaupunkiseudun tuntumassa. Tulee paljon halvemmaksi.  Ku itelläni ei oo moiseen varoi, nii oon lainannu kirjastosta ja TODELLA suosittelen kaikille!! Hienoja neuvoja ja kaikke muuta hyödyllistä.
Käykää kaikki kattomassa DeviantArtissa piirrustuksiani:
http://kebappi.deviantart.com/gallery/

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #7 : 27.04.2006 klo 21:36:24 »
How to Draw Manga -kirjat, joita olen Limingassa lukenut, ovat todella ahdistavia. Lukijalle näytetään, kuinka kaikki tehdään KAAVOILLA! piirtäminen näiden kirjojen mukaan on kaavojen noudattamista saamarin pienillä kynillä.
Onko muuten edes olemassa mitään How to Write Manga. Kaikki kirjat tuntuvat käsittelevän kuinka mangaa piirretään. Manga on sarjakuvaa ja sarjakuva tarvitsee juonen.
Osaat siis näiden kirjojen avulla "piirtää. Olisi vielä hienoa, jos nämä ylisöpöt hahmot vielä osaisivat tehdä muutakin kuin keikistellä.
Ranskalainen AtelierBD julkaisee omaa sarjaansa, josta olen lukenut ensimmäisen osan Le Roughin. Suosittelen lukemaan sen. Sarjakuvaa bande dessinéekin on siinä kuin manga.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 27.04.2006 klo 23:16:11 »
How to Draw Manga -kirjat, joita olen Limingassa lukenut, ovat todella ahdistavia. Lukijalle näytetään, kuinka kaikki tehdään KAAVOILLA!

En ole montaa How to draw manga -kirjaa nähnyt, mutta ainakin niissä kolmessa ensimmäisessä olleet "rautalankamallit" ovat varsin hyödyllisiä. Anatomian opiskeluahan se ei poista, mutta auttaa saamaan hahmot pidettyä suunnilleen kuosissa. (Toisessa kirjasarjassa, How to draw game and anime characters, vai mikä-se-nyt-oli, rautalankamalli oli taas harvinaisen kömpelö ja siitä tuntui olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.)

En tosin ole ihan satavarma, mitä tarkoitat "kaavoilla"... monen kirjan vika on se, että niissä opetetaan vaihe vaiheelta piirtämään mangasilmä sen sijaan, että annettaisiin eväät joita lähteä soveltamaan. Tosin onhan kaikki oppiminen aluksi kopioimista, ja sitä rataa... Ei voi kirjoittaa romaania ennen kuin oppii lukemaan.

Mitä tuohon tarinapuoleen tulee, tämä länsimainen rintama on liian jumiutunut mangamaiseen piirrostyyliin. Ensimmäisessä How to draw manga-kirjassa taisi olla käsikirjoittamista käsittelevä luku, mutta se jäi hieman suppeaksi. Aloittelijalle se toki antoi jonkinlaista osviittaa siitä miten lähteä liikkeelle.

Sarjakuvaa, oli se sitten "mangaa" tai ei, kannattaa opetella muualtakin kuin mangaoppaista. ;)

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #9 : 28.04.2006 klo 03:39:13 »
En ole montaa How to draw manga -kirjaa nähnyt, mutta ainakin niissä kolmessa ensimmäisessä olleet "rautalankamallit" ovat varsin hyödyllisiä.
En ole täysin varma, millaisista rautalangoista puhut, mutta omasta mielestäni ne, jotka tiedän, vain tekevät piirustuksesta tönkön.

Lainaus
Toisessa kirjasarjassa, How to draw game and anime characters, vai mikä-se-nyt-oli, rautalankamalli oli taas harvinaisen kömpelö ja siitä tuntui olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.)
Se on ihan järkyttävä. Minun pitää vielä ennen lukuvuoden loppua polttaa se kirja, etteivät syksyllä aloittavat mangakat vain pääse kosketukseen sen kanssa.

Lainaus
En tosin ole ihan satavarma, mitä tarkoitat "kaavoilla"... monen kirjan vika on se, että niissä opetetaan vaihe vaiheelta piirtämään mangasilmä sen sijaan, että annettaisiin eväät joita lähteä soveltamaan.

Tuota juuri tarkoitan. Sarjakuvantekijälle ei edes anneta sellaista vaihtoehtoa, että hän saisi itse tutkia terän tai siveltimen (en suosi näitä 0.01 Microneita vai mitä ne nyt ovatkaan) kanssa paperilla, kuinka kuva syntyy.

Lainaus
Tosin onhan kaikki oppiminen aluksi kopioimista, ja sitä rataa... Ei voi kirjoittaa romaania ennen kuin oppii lukemaan.
Lähtökohta on oltava. On helppoa lähteä piirtämällä toisen tekemiä piirustuksia. Tästä turvallisuuden tunteesta on kuitenkin piakkoin päästettävä irti, tai päätyy vain kopioimaan ikuisuuksia yhtä samaa hahmoa samassa asennossa samasta kuvakulmassa ilman taustaa.

Lainaus
Mitä tuohon tarinapuoleen tulee... Aloittelijalle se toki antoi jonkinlaista osviittaa siitä miten lähteä liikkeelle.
Tuo kuulostaa minun korvaani mielekkäältä. Aloittelijoille annettiin suuntaohjeita ja sitten onkin jo aika selvitä itse. Tosin monetkaan eivät lähteneetkään aloituspaikasta ja jäivät kuuntelemaan ohjaajien neuvoja piirtämisestä.

Lainaus
Sarjakuvaa, oli se sitten "mangaa" tai ei, kannattaa opetella muualtakin kuin mangaoppaista. ;)
Kuten AtelierDB:stä.
Français,
Merveilleux!

Jee. Ranksa. Jihuu.

Hyvä on.

Lopetan.

Vielä kerran. Ranska.

Olette te japanihullut outoja ;)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #10 : 28.04.2006 klo 10:05:34 »
oman kommenttini ironia tuolla ylempänä katkoi petäjiä mennessään...
hieman pidempi ajattelutovi kypsytti hyväksymään ajatuksen siitä että joku ei piirrä rautalangoista tai muutenkaan itse kunhan tiputtelee valmiita kuvia.
Sillä vaikka sarjakuvassa oli se sitten eurooppalainen, japanilainen tai näiden molempien ansiotta vihaama amerikkalainen sarjakuva, tärkein sisältö tulee tarinasta, ei muodosta.
Jos Clip art mangan avulla piirroskyvytön ihminen saa tehdyksi hyvää sarjakuvaa, hyvä sama pätee myös muihin mangaoppaisiin tai liminkalaisille tuttuun piirrä sarjakuvaa opukseen.
Nyt en ollut ilkeä tai ironinen.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 28.04.2006 klo 10:30:30 »
En ole täysin varma, millaisista rautalangoista puhut, mutta omasta mielestäni ne, jotka tiedän, vain tekevät piirustuksesta tönkön.

Luulen, että rautalankamalliakin voi helposti oppia käyttämään "väärällä tavalla". Tärkeää on muistaa pitää se joustavana, esim lisätä malliin joustava keskiviiva, joka auttaa jo paljon. Mutta tuon tyyppiselle, oikean tai lähes oikean ihmisen piirtämiseen tarkoitetulle luurangolle ei tietenkään ole tarvetta ellei piirrä suunnilleen anatomisesti korrekteja ihmisiä... leppoisalle ja venyvälle tai ei-realistiselle tyylille siitä voi todella olla vain haittaa.

Lisäksi kannattaa muistaa, että rautalankamalli on tarkoitettu vain avuksi, ei ehdottomaksi totuudeksi. Sitä voi muokata oman tarpeen mukaan, eikä mikään rautalankamalli poista sitä tosiasiaa että pitää opetella piirtämään. ;)

Lainaus
Olette te japanihullut outoja ;)

Niin ollaan. ;) Siksi olen fanaattisten teinivuosien jälkeen päätynyt hakemaan vaikutteita ja lukemista runsaasti mangan ulkopuolelta. Vanhemmiten sitä tulee kriittisemmäksi sekä suvaitsemammaksi.... (Vaan mitä hyötyä siitä on, jos on tyylissä 0,5% "mangaa" on leimautunut mangapiirtäjäksi... joopa joo.)

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #12 : 28.04.2006 klo 11:27:54 »
Ne on ne isot silmät.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #13 : 28.04.2006 klo 12:04:21 »

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 28.04.2006 klo 13:41:32 »
Akulla?

On muutkin Disney-hahmot mangatyyliä. Katsokaa vaan miten isot kauriinsilmät niillä prinsessoilla on... ;)

Suurella osalla mangahahmoista ei ole isoja silmiä.

EDIT: Ja olihan joku ehtinyt Jysäys-ketjussa kutsumaan Sillageakin mangatyyliseksi.