Laaja teos on siis vaikeampi saada julkaistua kuin tiivis.
Koska sarjakuva on rahallisesti nappikauppaa Suomessa, kenelläkään ei ole näin pienillä myyntiluvuilla varaa aloittaa pitkää sarjaa.
Toinen syy on se, että mitä pidempi sarja on kyseessä, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä se ei koskaan valmistu. Lyhyen tarinan (vielä albuminkin) saa suht lyhyessä ajassa kasaan, mutta pidempää eeposta joutuukin sitten kehittelemään melko tovin.
...jolloin rahoitusongelmat tulevat tässäkin vastaan. Jos pitkän tarinan kirjoittaminen, piirtäminen yms. vie vuosia, kuka maksaa elannon tekijöille?
Yksi syy miksi nipponilaiset kenties tehtailevat pidempiä sarjakuvia enemmän, voinee olla heidän suorastaan demoninen itsekuri.
Demoninen itsekuri ja isot hyvin rahoitetut tekijätiimit, eikö niin? Olen ollut ymmärtävinäni että niin ranskalaisessa kuin japanilaisessakin sarjakuvassa on kokonainen studio työssä yhden sarjakuvan takana, hahmot ja taustat piirtävät eri henkilöt jne.
Isossa maailmassa tämä on teollisuudenala, Suomessa taas pienen piirin puuhastelua. Suomalainen pätevä tekijä voisi teoriassa päästä isoille kansainvälisille markkinoille, mutta sen oman tuotoksen myynti noihin sarjakuvan unelmamaihin on täältä kaukaisesta pohjolasta kovin vaikeaa.
Onneksi muutamat ovat jo päätä avanneet.