Kirjoittaja Aihe: Kopiostoapurahat  (Luettu 3455 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
Kopiostoapurahat
« : 20.02.2006 klo 20:09:10 »
Sattuipa silmiini kiintoisa uutinen, joka koskettaa sarjakuvantekijöitä ja kuvittajia suoraan:

http://www.kuvittajat.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=19

Tämän jälkeen pitää enää tietää rekisteröityä omana yksilönään. Joku kollega tätä vaihtoehtoa kyllä jo mainosti aikaisemmin, ja nyt huomaan miksi.

Omat liittomme ovat tainneet olla tässä asiassa aika hiljaa? Kannanottoaikaa on tämä kevät.

Mitähän mieltä tästä pitäisi olla?
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

mari

• Jäsen
Re: Kopiostoapurahat
« Vastaus #1 : 22.02.2006 klo 22:11:55 »
mä tyhmänä ihmisenä en ymmärrä... tarkottaako tuo että jos noin kävisi, apurahojen jako loppuisi ja raha menisi suoraan tiettyjen ihmisten tileille?
olisiko tuo sitten hyvä asia?

no ymmärrä minä...

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 23.02.2006 klo 01:42:44 »
No sitä minäkin tässä ihmettelen... vai siirtyykö se peräti jaettavaksi tarkkojen osuuksien mukaan kuten teostot, ja siis pitää kirjautua kopiostoon... kuka niitä kopiota sitten vahtii... voiskohan Heikki J taas valistaa.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

mari

• Jäsen
« Vastaus #3 : 23.02.2006 klo 22:31:14 »
aivan kuin mä olisin muuten kuullu tästä aikaisemminkin... onhan tuo aika ikävää varsinkin omalta kannalta, kun aloitteleva tekijä vielä olen... apurahoissa on se hyvää, että osaava ei-niin-kuuluisa ihminenkin niitä voi (periaatteessa...) saada, ja ne näin voivat auttaa uraa liikkeelle...

mutta mä oon muutenkin ihan sekaisin raha-asioiden kanssa, mä etsintäkuulutan kohta itselleni managerin, joka hoitaa mun puolesta kaikki nuo hommat *mur*

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #4 : 24.02.2006 klo 09:52:02 »
... oon muutenkin ihan sekaisin raha-asioiden kanssa, mä etsintäkuulutan kohta itselleni managerin, joka hoitaa mun puolesta kaikki nuo hommat *mur*
Älä hyvä ihminen manageria ota, agentti olla pitää! Agentti tekee työt provikkapalkalla ja höylää palkkiostasi vain prosentit päältä, managerille maksetaan jatkuvasti liksaa vaikkei mitään tulisi kotiinpäin. Ja muista aina lukea sopimusten teksti alusta loppuun.

Mutta saattaahan se olla rakentavaa, että on niskan takana kannustamassa vielä yksi tyyppi, joka sanoo: "Piirräs nyt sitä sarjakuvaa, ja teekin sitten hyvä, että se saadaan myytyä! Pääset sitten maksamaan mullekin ne liksat, mitä olet velkaa..."

P.S. Minunkin kopiostovaltakirjaani, joka on sarjakuvien osalta Sarjakuvantekijöillä, ja kuvitusten osalta Kuvittajat ry:llä (joka sortin käyttö piti siis eritellä), kaavaillaan siis byrokraattien byroissa mitätöitäväksi tyhjänpäiväisenä? Nyt, kun en ole varma, tulinko ymmärtäneeksi oikein, on varmaan mentävä lukemaan noita uutisia aiheesta. Oikeasti, jos etujärjestöt hoitavat asiansa vastuullisesti, on siitä kopiostorahastakin paljon enemmän hyötyä kaikille, kuin jos jokainen tekijä on henkilökohtaisesti peräämässä kakskytviis euroa vuodessa omiin töihinsä liittyviä kopiorahoja. Mutta ei yhdistyksen puuhamiesten ja -naisten myöskään saa sallia hassata noita rahoja Tokionmatkoihin ilman, että järjestön jäsenet saisivat mitään kotiinpäin. Tarkkailkaa naapureitanne.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2006 klo 10:05:06 kirjoittanut Anssi Rauhala »
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

mari

• Jäsen
« Vastaus #5 : 24.02.2006 klo 12:29:17 »
voi apua, mun pitäisi siis hankkia agentti joka selittäis mulle myös agentin ja managerin eron :)

varmaan tuossakin säädöksessä on jotain perää (ehkä..?) vois kuvitella ettei sitä muuten harkittaisi (tosin nykyään voidaan tehdä vaikka ja mitä säädöksiä...)
raha on jännä asia, kun sitä (ja sen käyttöä) pitää vielä vahtiakin...