Vanhoista kristillisistä julkaisuista voi tehdä sarjakuvallisia yllätyslöytöjä - kuriositeetteja jos ei muuta, mutta kumminkin (vrt. Matin matka maailmalle).
Nyt sattui vastaan vanha osittain sarjakuvakirja vuodelta 1945. Avaruus Vaarassa. Hoo! Piirtäjä Aimo
Ronkanen. Wow.
Kristillisen reippaita ja puhtoisia arvoja tuodaan salakavalasti sarjakuvan (ja tekstikertomuksen) voimin nuorten turmeltumattomiin mieliin.

Enemmittä puheitta annan kannen, tekstiliepeen ja takakansitekstin puhua puolestaan pienen näytteen kera.
Yrjö Kohonen - Avaruus vaarassa
Nuorisokirja, joka kertoo jännittävän tarinan suomalaisesta suurkeksinnöstä

Lopuksi vielä reipas kohtaus keskeltä, keksijä Kalle Haka on kehitellyt raketin, jonka avulla Auringosta irronnut meteoriitti (meteoriitti Auringosta!?) olisi tarkoitus jysäyttää palasiksi. Hän tarvitsee rakettiinsa mukaan "reipaan apulaisen" ja "reippaiden poikien kerhossa "- Keksijä-Vartiossa hän pyytää vapaaehtoista. "Ota minut!" "Minulla on aa-tilaus!" "Minä tulen!"
"Yritys on hengenvaarallinen", muistuttaa insinööri Haka. "Minä haluan!" "Ja minä myös!". *Pojat sopivat, että se poika pääsee Ins. Hakan apulaiseksi, joka tunnissa ehtii tehdä parhaan hyvän työn*
"Nyt joka äijä liikkeelle!" pojat juoksevat ulos kerhostaan.
*Tunnin kuluttua pojat palaavat kertoillen kokemuksiaan. "Ostin jäätelöä koko kotiväelle." "Tiskasin koko tiskin." "Söin tukevasti, nyt jaksan mitä vain!"
"Minä selvitin välini ihmisten kanssa ja lahjoitin omaisuuteni köyhille. Olen siis valmis lähtöön.", sanoi Timo.
"Asia on selvä: Timo voitti. Tervetuloa!".
--
Ei, en minä keksi tätä omasta päästäni.
Tämähän kuuluisi oikeastaan vanhaan artikkelisarjaani "Hämärän rajoilla" (etsi Kvaakin etusivulta haulla - artikkeleista).
Miten hitossa
Avaruus voi olla vaarassa? Maapallo, tai kuu, tai Aurinko tai mikä tahansa, mutta koko avaruus? Huh...
Timo