Kirjoittaja Aihe: Suomi-scifiä vm. 1945  (Luettu 4176 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Suomi-scifiä vm. 1945
« : 19.02.2006 klo 02:08:01 »
Vanhoista kristillisistä julkaisuista voi tehdä sarjakuvallisia yllätyslöytöjä - kuriositeetteja jos ei muuta, mutta kumminkin (vrt. Matin matka maailmalle).
Nyt sattui vastaan vanha osittain sarjakuvakirja vuodelta 1945. Avaruus Vaarassa. Hoo! Piirtäjä Aimo Ronkanen. Wow.
Kristillisen reippaita ja puhtoisia arvoja tuodaan salakavalasti sarjakuvan (ja tekstikertomuksen) voimin nuorten turmeltumattomiin mieliin.  ;D
Enemmittä puheitta annan kannen, tekstiliepeen ja takakansitekstin puhua puolestaan pienen näytteen kera.
Yrjö Kohonen - Avaruus vaarassa
Nuorisokirja, joka kertoo jännittävän tarinan suomalaisesta suurkeksinnöstä

Lopuksi vielä reipas kohtaus keskeltä, keksijä Kalle Haka on kehitellyt raketin, jonka avulla Auringosta irronnut meteoriitti (meteoriitti Auringosta!?) olisi tarkoitus jysäyttää palasiksi. Hän tarvitsee rakettiinsa mukaan "reipaan apulaisen" ja "reippaiden poikien kerhossa "- Keksijä-Vartiossa hän pyytää vapaaehtoista. "Ota minut!" "Minulla on aa-tilaus!" "Minä tulen!"
"Yritys on hengenvaarallinen", muistuttaa insinööri Haka. "Minä haluan!" "Ja minä myös!". *Pojat sopivat, että se poika pääsee Ins. Hakan apulaiseksi, joka tunnissa ehtii tehdä parhaan hyvän työn*
"Nyt joka äijä liikkeelle!" pojat juoksevat ulos kerhostaan.
*Tunnin kuluttua pojat palaavat kertoillen kokemuksiaan. "Ostin jäätelöä koko kotiväelle." "Tiskasin koko tiskin." "Söin tukevasti, nyt jaksan mitä vain!"
"Minä selvitin välini ihmisten kanssa ja lahjoitin omaisuuteni köyhille. Olen siis valmis lähtöön.", sanoi Timo.
"Asia on selvä: Timo voitti. Tervetuloa!".
--

Ei, en minä keksi tätä omasta päästäni.

Tämähän kuuluisi oikeastaan vanhaan artikkelisarjaani "Hämärän rajoilla" (etsi Kvaakin etusivulta haulla - artikkeleista).
Miten hitossa Avaruus voi olla vaarassa? Maapallo, tai kuu, tai Aurinko tai mikä tahansa, mutta koko avaruus? Huh...

Timo
« Viimeksi muokattu: 19.02.2006 klo 02:21:10 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
Re: Suomi-scifiä vm. 1945
« Vastaus #1 : 19.02.2006 klo 10:27:12 »
Tähtivaeltajan numerossa 2/2004 on Petri Hiltusen kirjoittama artikkeli vanhoista Suomi-scifin helmistä.

Vanhoista kristillisistä julkaisuista voi tehdä sarjakuvallisia yllätyslöytöjä - kuriositeetteja jos ei muuta, mutta kumminkin (vrt. Matin matka maailmalle).

Minulla oli lapsena tuo "Matin matka maailmalle" -albumi ja tykkäsin siitä kovasti. Se lienee hukkunut jonnekin matkan varrelle, ja ehkä hyvä niin: uskonnollinen tuputus saattaisi tuntua karmivalta. Kuriositeettiarvojahan tuolla tietysti olisi.

"Minä selvitin välini ihmisten kanssa ja lahjoitin omaisuuteni köyhille. Olen siis valmis lähtöön.", sanoi Timo.

;D
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Jari Lehtinen

• Ylläpitäjä
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #2 : 19.02.2006 klo 15:03:33 »
Vaadimme uusintapainosta! Ja tuo kansikuva! Miksi tällaista ei enää tehdä!
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

seppo-setä

• Jäsen
« Vastaus #3 : 19.02.2006 klo 17:39:07 »
Paatos ja perusarvot kunniaan!

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #4 : 19.02.2006 klo 21:16:12 »
Ennen vanhaan oli scifikin parempaa - tai ainakin hauskempaa. Joskus olen lukenut noita vanhoja suomalaisia tieteistarinoita ja ihmetellyt että kaikkea sitä onkin ennen tehty. Suomi-Filmi goes space. Pahkasiassahan oli aikoinaan näistä jopa parodiakin.
Olihan niitä kyllä fiksumpiakin tarinoita, kuten esimerkiksi Atoroxin seikkailut, mutta kyllä nekin nykypäivänä tuntuvat hieman huvittavilta.

Vieläkö muuten tuohon mainittuun "Hämärän rajoilla" -artikkelisarjaan on jonakin päivänä tulossa jatkoa? Kaikesta kummallisesta on aina kiva lukea.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Zisatto

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #5 : 20.02.2006 klo 22:12:22 »
Hieno opus!

Olen muuten juuri alkanut hakea apurahoja väikkärilleni "Suomalaisen tieteiskirjallisuuden varhaisvaiheet vuoteen 1954". Kohosen kirja kuuluu aineistoon.

Tuossa tutustuin jo vähän siihen mitä odottaa lukemalla H.R. Hallin tuotannon osapuilleen läpi. Uskomatonta tavaraa!
Tarkoitus on muuten tsekata väikkärissä myös sarjispuoli – eräs hypoteeseistani on että käännetty scifisarjis (kai siis lähinnä Flash Gordon) vaikutti myös kirjallisuuteen.

Mutta siis niin toivon että joku ystävällinen säätiö antaa minulle ison kasan rahaa, jotta voisin viettää ensi vuoden lueskelemalla Kohosen teoksen tapaisia mestarinäytteitä...

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #6 : 21.02.2006 klo 14:16:06 »
<snip>Olen muuten juuri alkanut hakea apurahoja väikkärilleni "Suomalaisen tieteiskirjallisuuden varhaisvaiheet vuoteen 1954". Kohosen kirja kuuluu aineistoon.
<snip>

Lykkyä pyttyyyn väikkärin tekoon, kuulostaa mielenkiintoiselta. Jos kiinnostaa katsoa, miltä Aarno "Kumpujen yöstä" Karimon kuvitus näyttää vuonna 1926 Hakkapeliitassa julkaistussa Kohtalon kolmas hetki tarina, katso tästä. Vaikutteet ovat mielestäni selvät...

Ei ole tulevaisuus sitä mitä ennen!

Matti Karjalainen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 21.02.2006 klo 19:03:56 »
Olihan niitä kyllä fiksumpiakin tarinoita, kuten esimerkiksi Atoroxin seikkailut, mutta kyllä nekin nykypäivänä tuntuvat hieman huvittavilta.

Nyt mennään sarjakuvista jännityslukemistojen puolelle, mutta Aarne Haapakoskelta alias Outsiderilta kannattaa tässä yhteydessä mainita myös Pekka Lipposen seikkailuja -sarjassa ilmestyneet scifi-seikkailut "Avaruusahvääri" (#62) ja "Avaruusmarsalkka" (#63). Jos en väärin muista, niin jälkimmäistä mainostettiin myös nimellä "Roo-hirviöden planeetta". Jatkotarinasta oli kyse, ja kokonaisuutena tarina on Lippos-sarjan kiistattomia helmiä.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #8 : 21.02.2006 klo 20:16:34 »
Nyt mennään sarjakuvista jännityslukemistojen puolelle, mutta Aarne Haapakoskelta alias Outsiderilta kannattaa tässä yhteydessä mainita myös Pekka Lipposen seikkailuja -sarjassa ilmestyneet scifi-seikkailut "Avaruusahvääri" (#62) ja "Avaruusmarsalkka" (#63). Jos en väärin muista, niin jälkimmäistä mainostettiin myös nimellä "Roo-hirviöden planeetta". Jatkotarinasta oli kyse, ja kokonaisuutena tarina on Lippos-sarjan kiistattomia helmiä.

Nämä ovat Pekka Tuiskun kirjoittamia kirjoja. Haapakoski kuoli jo 1961. Kyseiset jaksot ilmestyivät 1962.

Timo

Matti Karjalainen

• Jäsen
« Vastaus #9 : 21.02.2006 klo 20:56:12 »
Nämä ovat Pekka Tuiskun kirjoittamia kirjoja. Haapakoski kuoli jo 1961. Kyseiset jaksot ilmestyivät 1962.

Niin muuten ovatkin. Hyvä huomio. Haapakosken - jonka muistelin menneen manan majoille vasta myöhemmin - ja Lipposen Avaruusahväärien yhdistäminen toisiinsa tuntui vaan luontevalta noiden Atorox-tarinoiden ansiosta.

juri nummelin

• Jäsen
« Vastaus #10 : 22.02.2006 klo 13:17:03 »

Siis Seppo! Tuisku on suomalaisen kioskikirjallisuuden johtavia nimiä, joka on opettanut kokonaisen sukupolven kirjoittamaan - Tapani Bagge, Juha Ruusuvuori, jne.

juri nummelin

• Jäsen
« Vastaus #11 : 22.02.2006 klo 13:20:08 »
Nyt sattui vastaan vanha osittain sarjakuvakirja vuodelta 1945. Avaruus Vaarassa. Hoo! Piirtäjä Aimo Ronkanen. Wow.

Muistaakseni Kohosella on toinenkin scifi-kirja, jossa on sekaisin proosakerrontaa ja sarjakuvia. Uups, äijällä on Fennicassa 41 teosta! Ainakin Jumalan puhelinlangat kuulostaa scifiltä... nimeä voisi käyttää jossain uudessa alan novellissa...

Oiskohan se tuo Tähtimajan asukkaat (Kuva ja Sana -44), alaotsikko tosin on "seikkailukertomus suurista metsistä".

Vesalle rutkasti onnea väikkäriin! Olisi hieno nähdä jossain framilla lista aineistostasi!

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #12 : 22.02.2006 klo 15:12:31 »
No Seppo tietenkin. Sen siitä saa kun ulkomuistiin turvautuu eikä esim Googleen.
Jumalan puhelinlangat! Voi jösses! Mahtavaa....  ;D

Timo

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Vastaus #13 : 24.02.2006 klo 12:33:44 »
Samaan syssyyn tässä voikin suositella kaikille BTJ Kirjastopalvelun uunituoretta tietokirjaa Kotimaisia tieteis- ja fantasiakirjailijoita, jossa esitellään laajasti nelisenkymmentä suomalaista alan sanaseppoa - niin vanhoja kuin uusiakin tekijänimiä.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

juri nummelin

• Jäsen
« Vastaus #14 : 24.02.2006 klo 21:12:53 »
Samaan syssyyn tässä voikin suositella kaikille BTJ Kirjastopalvelun uunituoretta tietokirjaa Kotimaisia tieteis- ja fantasiakirjailijoita, jossa esitellään laajasti nelisenkymmentä suomalaista alan sanaseppoa - niin vanhoja kuin uusiakin tekijänimiä.

Onko se jo ilmestynyt? (Maksettiinkohan minulle jo..?)