Inspiraatio? Hmm... kai se jostain Aku fuckin' Ankasta lähti.. Se oli ainakin ensimmäinen sarjakuva mikä kouraan löytyi. En itseasiassa koe, että olisin aina ollut jotenkin hyvä piirtämään tai mitään - useimmiten en usko siihen edelleenkään...
Veikkaisin, että idea sarjakuviin tuli joskus 11-13 vuotiaana kun asuimme ulkomailla eikä kavereita koulun ulkopuolella hirvittävästi nähnyt. Mitä nyt pikkuveljen kanssa vähän leikittiin. Päässä oli mitä ihmeellisimpiä tarinoita ja mielikuvitusta piisasi - vielä silloin - ja tarve saada ne pihalle iski jo silloin.
Sarjakuvajulkaisustamme 66:25:kin tuttu KP Alare oli silloin ala-asteella jo kova sälli piirtämään. Se potki jotenkin perseelle että "hitto, mä kans". Muistan viettäneeni koko yläaste-ajan huoneessani vääntämässä sarjakuvia tai muuten vain piirtämässä. Sillon sitä kehitty.
Vaikutteita oon ottanut lähestulkoon kaikesta. Itse en juuri perusta suorasta kopioinnista. Joskus se on tosin ollut välttämättömyys kun on tarvinnut tehdä kuvitusta asiakkaalle, jolla on ollut tietty visio mihin tyyliin kuvitus tulisi toteuttaa.
Anyways, vaikutteita olen ottanut maalaustaiteesta, luonnosta (kliseistä mutta totta), valokuvaajilta, animaatioista, elokuvista, kirjallisuudesta, musiikista, sarjakuvista... you name it. Periaatteessa uskon, että kun pitää silmät, korvat ja mielen auki, se kaikki siirtyy tietyn suodatuksen jälkeen kynän varteen.
Ruuasta en vielä ole saanut inspiraatiota, but I hope I'm getting there.