Kirjoittaja Aihe: Jenkkisarjakuvan originaalikoko...?  (Luettu 3893 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
Jenkkisarjakuvan originaalikoko...?
« : 12.02.2006 klo 23:31:31 »
Missä koossa jenkkisarjakuvaa (Marvel, DC, Image) piirretään? Tuolla toisaalla oli juttua siitä, kuinka ranskalaisten albumien alkuperäiskoko on suurinpiirtein A2 (itse asiassa kaksi A3:sta, sivun ylä osa ja alaosa).

Minkähän kokoisena jotkut Lee, Byrne tms. isot nimet nykyään raapustelevat? Googlettamalla löytyi jotain, mutta oli aika ristiriitaista...
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Qrpitza

• Vieras
Re: Jenkkisarjakuvan originaalikoko...?
« Vastaus #1 : 12.02.2006 klo 23:53:33 »
Luulen että se riippuu itse piirtäjästä ja minkälaista tyylillä hän tekee sitä sarjakuvaa. Uskon että toi Lee tekee A3:lle omat raaputukset, koska sillä on niin paljon niitä yksityiskohtii kuvissa. Saatan olla väärässä.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 12.02.2006 klo 23:59:15 »
Luulen että se riippuu itse piirtäjästä ja minkälaista tyylillä hän tekee sitä sarjakuvaa. Uskon että toi Lee tekee A3:lle omat raaputukset, koska sillä on niin paljon niitä yksityiskohtii kuvissa. Saatan olla väärässä.

Jollekin A3 vastaavalle jenkkikoolle tai sitten 11 tuumaa kertaa 17 tuumaa "bristolille"... Mutta kun katsoo tarkemmin, tulee mieleen, että taasko olen tullut kuljetetuksi. Nimittäin kun tajusin että tuo ranskiskoko on noin nelinkertainen painokokoon nähden aloin haistaa palaneen käryä paremmissa jenkkisarjoissakin. Mutta tietoa asiasta ei ole. Kiinnostaisi jos jostain saisi selville esim. mikä on Hushin originaalikoko... Tai Campbellin alkuperäisen Danger Girlin...
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 13.02.2006 klo 01:28:09 »
Onhan noita originaali sivuja myynnissä vaikka kuinka. Senkus tilaan ja mittaat. Tosin jos tahtoo säästää niin mitat taitaa olla aina kerrottu myynti ilmoituksessa. Aika monessa orginaalissa näin paperiin valmiiksi painettuna firman nimen (No ainakin DC ja Marvel) ja muuta tietoa (Tyhjä paikka sivunumerolle jne) ja nämä firmojen viralliset paperit taisivat olla enemmän tai vähemmän A3:sen kokoisia. 

tertsi

• Vieras
« Vastaus #4 : 13.02.2006 klo 08:54:23 »

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #5 : 13.02.2006 klo 09:07:26 »
Mihinkäs kokoon muuten te arvon taiteilijat piirtelette? Meikä käyttää pilakuviin yleensä a4 ja joihinki strippeihin myös. Monesti kyllä a3. Julkimosarjikset oon tehny jo pari vuotta kokoon a2. Elikkäs sivun ylä- ja alaosta omalle  a3 kokoiselle paprulle.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #6 : 13.02.2006 klo 09:34:28 »
Minä piirrän sarjikseni kokoon: n. 31 x 45 cm, eli yksi sivu kahdelle A3:lle.

Tärkein syy tähän on se, että pienemmässä koossa tekstaus tuppaa olemaan aikamoista harakanvarvasta. Reilu pienennys pelastaa paljon.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2006 klo 09:37:04 kirjoittanut tertsi »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #7 : 13.02.2006 klo 09:57:20 »
Toi n. A3 on USA:ssa vakiokoko. Esim. DC ja (käsittääkseni Marvelkin) lähettävät piirtäjilleen käytettävät paperit ja ne on tota kokoa. Muistaakseni jossain 70-luvun tienoilla toi originaalikoko pieneni siellä. Sitä ennen se oli siis jonkin verran suurempi.
Byrne on tästä selitellyt jotakin ja muistaakseni taisi alussa piirustaakin hiukan isompaan kokoon. Suurimman osan on kuitenkin tehnyt tuohon n. A3-kokoon. Next menissä piirsi kyllä jokusen lehden myös n. A4-kokoon.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 13.02.2006 klo 10:05:18 »
Bingo.

Boldaus minun:

Lainaus
Hush is a big book. What do you think of this new format?

It's the way the story was meant to be presented. As an artist you want to showcase your work in the best possible light. We draw twice up the size of a regular comic so the book that came out is as close to what the original looks like without going up to 100%, which would be a huge unwieldy book. This is the complete story. It's the one I'm most proud of.

Eli jos normaali on (Velin mukaan) noin A3, Lee huiskii noin A2:ta. Aika lailla linjassa ranskisten kanssa... Wau.  ;D

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #9 : 13.02.2006 klo 10:07:51 »
Juu. Koko A3 ja valmiiksi vaaleansinisellä painetut kuva-alan rajat, paikat teknisiä tietoja varten (lyijääjä/tussaaja, lehden nimi ja numero, sivunumero) sekä DC:n /Marvelin logo. Tekstatut puhekuplat lisätään ilmeisesti viimeisenä, yleensä tarroina.

Esim. Carl Barks taasen piirsi sivunsa poikittain kahteen osaan, A3+A3.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #10 : 13.02.2006 klo 10:45:20 »
Tekstatut puhekuplat lisätään ilmeisesti viimeisenä, yleensä tarroina.
Nykyään molemmat firmat ovat jo siirtyneet tyystin digitekstaukseen, joten originaalisivuun ei tule kuin piirros ja väritys&tekstaus puhekuplineen tulee sitten virtuaalisesti.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva