Kirjoittaja Aihe: Ensijulkaisusi?  (Luettu 8543 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha Kouvalainen

• Jäsen
Ensijulkaisusi?
« : 02.06.2003 klo 15:34:28 »
Jälleen sarjakuvantekijöille kohdistettu kyssäri:

Se ensimmäinen kerta (aiheesta kuin aiheesta :P) tuntuu yleensä aina parhaimmalta ja ikimuistoisimmalta. Näinkö lie myös tässä sarjakuvanteon täyttymyksessä - eli oman työn näkemisessä painettuna lehdessä tai muussa mediassa.

Muistatko siis ensimmäisen julkaistun sarjakuvasi? Milloin ja missä mediassa julkaisu tapahtui? Minkä ikäinen olit ja saitko julkaisusta palkkaakin?

Itse muistan olleeni 11-vuotias pojannassikka ja vuosi oli 1989 kun Savon Sanomat julkaisi ensimmäisen röpellykseni. Jutussa taisi olla pari suttuista stripintapaista ja kuvakin tekijästä lehdessä oli. Palkkaa en muista stripeistä saaneeni.

Kyllä se kieltämättä tuntui hyvältä, vaikka parempia julkaisukokemuksia tulikin myöhemmällä iällä.

Jollakin tavalla kuitenkin se, että on omaan työhönsä tyytyväinen, on kuitenkin paras palkkio. Joskus jos oikein onnistuessaan tulee sellainen fiilis, että "perhana, minäkö tämän tosiaan tein?", niin se tuntuu tosi kivalta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Ensijulkaisusi?
« Vastaus #1 : 02.06.2003 klo 16:05:28 »
Lienen ollut 12 tai jotakin sinnepäin. Paikallinen sanomalehti Karjalainen julkaisi nuortensivullaan, vai liekö ollut lasten- (sama se), 12-osaisen disneyvaikutteisen seikkailun, josta en muista muuta kuin siinä oli merirosvoja ja päähenkilö oli nerokkaasti lokki...  :-[ heh heh...

Timo

Patrick Wester

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #2 : 02.06.2003 klo 16:11:41 »
Haa! Kun oikein luvan kanssa saa nostalgisoida, niin ei muuta kuin menoksi...

Olisiko ollut vuonna noin vuonna  -76 ja ikää kahdentoista huiteilla, kun Prinssi Rohkean
innoittamana päräytin paperille puolentusinaa sarjakuvastrippiä ja lähetin ne Pohjankyrö-lehteen,
joka ihme kyllä julkaisikin materiaalin. Sain niistä peräti 20 mk /strippi, mikä oli huomattava
rahasumma siihen aikaan pojannaskalille. Paitsi että 20 mk on toisinaan minulle huomattava
rahasumma vielä tänäkin päivänä, mikä on aika surullista, mutta kuitskin, tuolloin parillakympillä sai
monta sarjakuva-albumia. Olisiko Asterix-albumi maksanut alta 5 markkaa? Stripeissä seikkaili
Ritari Arrival (Abbaa oli kuunneltu). Valitettavasti kyseiset sarjakuvat eivät ole säilyneet nykypäivään
asti, enkä muista niistä kuin ekan, jossa ritari ratsunsa tantteeraa ylväänä esitellen upeita varusteitaan, mutta ylpeys saa
kolauksen kun miekkonen jää kypärästä törröttävästä piikistä kiinni puun oksaan roikkumaan. Tuntuihan
se makealta nähdä oma tuotoksensa ekaa kertaa lehdessä! Mutta miksi en lähettänyt lehteen lisääkin
strippejä ja takonut kun rauta oli kuumaa? Ehkä liikemiesvaistoni eivät täysin olleet vielä heränneet,
tai ehkä nupullaan oleva kunnianhimo tyydyttyi varsin vähästä kovin pitkäksi aikaa..?

Että sellainen tapaus oli. Mitäs kysyitte!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #3 : 02.06.2003 klo 21:13:38 »
Virallinen ensijulkaisuni on Leipomo Zippo nelosessa vuodelta 1991. Epävirallisia on pari vuotta aikaisemmalta ajalta, mutta tuo Leipomo -tarina oli ensimmäinen julkaistavaksi tehty.
Onnetonta räpellystä se silloin oli, mutta hyvältä se tuntui nähdä oma sarjakuva lehdessä ihka oikeasti.

Ai joo. Mustanaamiossakin kerran julkaistiin pari lyhyttä sarjaa. Se taisi myös olla vuonna 91.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Maria :c))

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #4 : 10.06.2003 klo 00:49:51 »
Muihin vastanneisiin verrattuna olen tainnut olla aika vanha ensijulkaisuni aikaan, noin 14-15.

Olin päässyt koulun TET-jaksolla viikoksi mainostoimistoon harjoittelemaan. Tajusin jo silloin olla alasta kiinnostunut. Mainostoimiston epämääräisestä tasosta kertonee se, että mulla teetettiin siellä myös ihan oikeita kuvitustöitä. Kuvat olivat  jälkikäteen arvioituna aivan hirveitä.

Yksi saamistani tehtävistä oli Tupo-aiheinen sarjakuvastrippi yrittäjien lehteen. Käsikirjoituksen teki mainostoimiston copy. Tylsä vitsikäsis ja kaamea piirrosjälki, mutta eihän sitä silloin tajunnut. Kyllä sitä taisi ylpeyttä tuntea kun sarjiksen lehdessä näki. Tallessa on vieläkin, luulisin.

Sen jälkeen seurasi lähivuosina enemmänkin julkaistua kamaa, mutta tuo taisi olla ihkaensimmäinen. Hämmästyttävää, että kyseessä oli poliittinen sarjakuva, joita en ole sen jälkeen tainnut tehdä ainuttakaan! :D

Mika Lietzen

• Vieras
« Vastaus #5 : 10.06.2003 klo 11:46:09 »
Muihin vastanneisiin verrattuna olen tainnut olla aika vanha ensijulkaisuni aikaan, noin 14-15.

Minun ensimmäiset julkaistut sarjakuvani olivat muistaakseni joko 1998 syksyllä tai 1999 talvella julkaistussa Turun sarjakuvaseuran ensimmäisessä Tursas-lehdykässä. Kaksi sivua yltiörunollista hapatusta. Olin silloin 24.

Ainoa jollain tavalla edes etäisesti mielenkiintoinen piirre niissä on se, että piirsin jo silloin Gustav Klimt -tyylisiä koukeroita (vaikken todistettavasti tiennyt koko Klimtistä), joita näkee vieläkin piirroshahmojeni korvapuustikorvissa.

Ja kun Klimtistä avasin suuni niin pitää todeta, että eilen näin televisiossa jonkun hotellin mainoksen, missä näkyi taustalla Klimtin maalauksesta osa. Erikoista siinä oli se, että se oli käännetty 90 astetta kyljelleen.

terv.
mika

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #6 : 16.06.2003 klo 11:56:23 »
Taisipa olla omakustannelehti Explosion Comics 1979. 16vee mittarissa. Sitten niitä alkoikin karttua...

Eka isompilevikkinen oli varmaan Tampereen sarjakuvaseuran mainossarjakuva Ilta-Sanomien "Meidän Iltis" -palstalla. Sitä toimitti edesmennyt sarjakuvaneuvos(?) Arto Kytöhonka, joka julkaisi Iltiksessä enemmänkin kotimaista sarjakuvaa.

Parhaat vibat lähtee edelleen omia julkaisuja hypistelemällä, niita kun on päässyt alusta asti disainaamaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

ana

• Jäsen
« Vastaus #7 : 31.08.2003 klo 13:15:05 »
ensimmäisen sarjakuva tuotokseni sain ihan oikeaan albumiin tai lehtiseen pikemminkin. nimittäin Oulun taidekoulu järjestää sarjakuva ryhmiä ja joka kevät julkaisemme lehden(Viiva), jossa on sitten kaikilta osallistuneilta yksi tuotos(siis useampia strippejä tai yksi novellisarjakuva). nooh, sainpas sitten sinne laitettua yhden jutun...jota en niin antoisasti muistele, on aikas köpönen piirrustustyyli ollut minulla silloin, mutta toisaalta olinkin kyllä vasta jotain 9v.
mutta sittemmin kun taidot vähän kehittyivät, ja lehdessä arvosteltiin joka vuosi tämä lehtisemme sain jopa maininnan omasta tuotoksestani :)
ja vieläpäs kahtena vuotena peräkkäin. ja tässä piakkoin laajennan tuoksiani maailmanlaajuisiksi, kun avaan vihdoin kunnon kotisivut. ja luultavasti käyn kustantajalle tarjoamassa rustailujani...
tuli taas höpötettyä jotain :)
« Viimeksi muokattu: 31.08.2003 klo 13:15:34 kirjoittanut ana »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #8 : 01.09.2003 klo 10:00:07 »
minun ensijulkaisuni oli NonStop-lehdessä lukijan sarjakuvana. Olin vissiin neljäntoista vanha. Kun lehti tuli postissa, muistelisin, että siinä oli kahdet kannet päällekkäin ja osa sivuista puuttui. Jouduin soittamaan lehteen ja pyytämään asiallisen numeron tilalle.

Sarjakuvani aihe oli Baplo, sirkuksen veitsenheittäjä.
Nimi oli siis todellakin Baplo. Ja tottakai huonosti piirretty ja tuiki tavallinen juoni. Mutta äitinikin oli ylpeä minusta ja sanoi, että sarjakuvani ei poikkea ollenkaan epäedullisesti lehden  muusta materiaalista. Ja itse olin aivan samaa mieltä...

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #9 : 01.09.2003 klo 10:22:02 »
äitinikin oli ylpeä minusta ja sanoi, että sarjakuvani ei poikkea ollenkaan epäedullisesti lehden  muusta materiaalista. Ja itse olin aivan samaa mieltä...

heh! äidit on kyllä parhaita!

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 04.09.2003 klo 11:29:31 »
Ensimmäinen ja toistaiseksi se ainoa julkaisu tapahtui kun kunnan suunnistusseura täytti vuosia ja olivat sitten kautta rantain kuulleet, että minä piirtelen sarjakuvia. Sarjakuvien harrastaminen onkin maaseudulla jo yleinen ihmetyksen aihe ;)
Lehdykän takakanteen sain sitten piirrellä A4-kokoisen suunnistusaiheisen sarjakuvan. Palkkana oli pelkkää mainetta ja kunniaa, kun tuo lehti juhlan kunniaksi jaettiin jokaiseen kunnan talouteen. Että suuret on olleet painosmäärät heti alkuun. Sen jälkeen en ole julkaisuja tai sarjakuvia pahemmin aikaiseksi saanut kun ei tuo oma kynänjälki koskaan tyydytä.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #11 : 14.09.2003 klo 22:03:34 »
Ensimmäinen kotiväkeä laajempi sarjakuvani oli "Kissa voittaa lotossa" noin 7 vuoden herkässä iässä, kansakoulun ekalla luokalla. Siitä lähtien piirsin sarjakuvat (samoin kuin kannet ja enimmän osan kuvituksesta) kaikkiin luokkajulkaisuihin.

Muistaakseni piirsin kolmen- neljäntoista iässä myös partiolehtiin, raittiusseurajulkaisuihin ja muihin vastaaviin, vaikken koskaan ole ollut partiolainen, tuskinpa tuolloin enää raitiskaan. Tuotteliasta kaveria pystyi helposti hyödyntämään kun tarvittiin hauskaa sivuntäytettä, ja jälkeä syntyi odottaessa:-)

Ensimmäinen varsinainen 'kaupallinen julkaiseminen' oli "Kaupunkisusi" Suomen Kuvalehdessä kesällä 1982. Seuraavana ilmestyi "En ole yksin" Sarjarissa, edelleen samana kesänä. Loppu on historiaa.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2003 klo 22:05:03 kirjoittanut [kivi] »

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #12 : 25.09.2003 klo 13:07:17 »
Virallinen ensijulkaisuni sarjakuvien saralla on vielä edessä vaikka piirtämiäni kuvia löytyy joistakin esitteistä ym. mutta minulla on työn alla kaksi sarjakuvaa, jotka olisi tarkoitus saada julkaistua...

Sarjakuvani Wilpuri ja Mustahaltia ja sitten vielä nimeämätön satusarjis. (joten kaikki jukaisijat ottakaa yhteyttä!!!!  ;)  )
« Viimeksi muokattu: 25.09.2003 klo 15:50:52 kirjoittanut Wilpuri »
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #13 : 25.09.2003 klo 14:23:19 »
Mullakin ensijulkaisu on vielä edessä. Joulukuun Myrkyssä pitäis ilmestyä ensimmäiset PÄÄ-ASIOITA stripit.
Tai virallinen ensijulkaisu oli kyllä Limingan taidekoulun viimevuotisessa Lisko lehdessä, joka kvaakissakin näköjään arvosteltiin. Siinä oli puhuvia päitä ja kökösti piirretty supersankariparodia.
Mutta ensimmäiset, joista MAKSETAAN, ovat siis nuo Myrkyn jutut.
Onhan siihenkin tietysti vielä aikaa, joten eivät nekään välttämättä ensijulkaisu ole.

Voiko tuota enää sekavammin sanoa.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #14 : 28.11.2003 klo 16:00:01 »
Ensimmäinen strippini taisi tulla julki Julkea Valkaisu -lehdessä 2001 (tai 2002). Se kertoi fanaattisesta miehestä.