Kirjoittaja Aihe: Nettisarjakuvasi  (Luettu 21673 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
Re: Nettisarjakuvasi
« Vastaus #60 : 23.08.2005 klo 10:58:29 »
Pidin tuosta Halisin toistaiseksi nimettömästä sarjakuvasta monessakin mielessä mutta se vaatisi hieman loppukäsittelyä. Olisi oikein mukavaa jos musta olisi mustaa eikä harmaata. Esim. Sivulla 3 Earlin varjo on melkein vaalean harmaata vaikka käsittääkseni tän pitäisi olla ihan mustavalkoista? Useimmilla kuvakäsittelyohjelmilla tuon saa korjattua hetkessä.

Ome nettisarjakuvani alkoi juuri päivittyä ja rikkoi juuri sadan stripin rajan. En sitten tiedä soveltuuko tämä yhtään kenellekkään.

http://www.saunalahti.fi/tepema/cgi-bin/terry.cgi

devilis6

• Mr.Devilish
  • Jäsen
  • To Live Is To Die...
« Vastaus #61 : 23.08.2005 klo 11:02:30 »
Jep jep, "Sinisulka" oli oikein mukavasti piirretty juttu, mutta stoori oli vähän blaisu.
Jos olet noinkin lahjakas piirtäjä, niin hanki ihmeessä itsellesi esim. Mustek-skanneri (halpa). Kuvat oli aika blurreja... tummenna edes kuvat PhotoShopissa, jos sinulla sellainen on. Tai tussaa ne.

Hakku

• Ylin perämies
  • Uusi jäsen
« Vastaus #62 : 30.08.2005 klo 11:56:55 »
Sivujen huonolaatuisuus johtuu siitä ettei minulla ole skanneria, vaan olen koittanut parhaani mukaan ottaa kuvat digikameralla, joka raiskaa sivut täysin :'( Olen vaalentanut niitä aika paljon PSP:llä , sillä ne ovat muuten ihan liian tummia :P Itse sarjakuvan olen piirtänyt eripaksuisilla tusseilla ja se näyttää luonnossa paremmalta. Paljonko skannerista saisi maksaa?

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #63 : 30.08.2005 klo 12:31:46 »
Olen vaalentanut niitä aika paljon PSP:llä , sillä ne ovat muuten ihan liian tummia :P

Kontrastia beibe, kontrastia.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #64 : 30.08.2005 klo 23:00:07 »
Sivujen huonolaatuisuus johtuu siitä ettei minulla ole skanneria, vaan olen koittanut parhaani mukaan ottaa kuvat digikameralla, joka raiskaa sivut täysin :'( Olen vaalentanut niitä aika paljon PSP:llä , sillä ne ovat muuten ihan liian tummia :P Itse sarjakuvan olen piirtänyt eripaksuisilla tusseilla ja se näyttää luonnossa paremmalta. Paljonko skannerista saisi maksaa?

Juu, siis vaalentamisen jälkeen kontrastia.
Ja A4-skannerista saa maksaa alle satasen, kaikki mallit on riittävän hyviä mustavalkojuttuihin.

Ainiin. Hyvän näköistä piirrosjälkeä. Rajumpaa mustan käyttöä, harmaita varjostuksia tai värejä kaipaisi. Nyt jää kovin vaaleaksi.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
Vs: Nettisarjakuvasi
« Vastaus #65 : 24.08.2010 klo 14:32:17 »
Aloitin pitkän sarjakuvan jonka laitoin luettavaksi nettiin. Valmiina on kaksi ensimmäistä lukua. Formaatti on nettisarjakuvaksi väärä, tiedän, mutta tämä toimi itselle jonkinlaisena julkaisunkorvikkeena, harjoitteluna ja sitä rataa... Joten yritän olla ottamatta liikoja paineita.

Hahmo lienee tuttu niille, jotka lukivat sarjakuvaani Anime-lehdestä ja/tai japan Popista, mutta tarina on itsenäinen joten ei tarvitse olla lukenut Narullaa voidakseen lukea tämän. Jos nimittäin pienet mangavaikutteet eivät heti pelota pois.

(Tää ketju on näemmä ollut aktiivinen viimeksi vuosia sitten, mutta en millään viitsisi tälle omaa ketjuakaan aloittaa.)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #66 : 24.08.2010 klo 19:52:13 »
Aloitin pitkän sarjakuvan jonka laitoin luettavaksi nettiin. Valmiina on kaksi ensimmäistä lukua. Formaatti on nettisarjakuvaksi väärä, tiedän, mutta tämä toimi itselle jonkinlaisena julkaisunkorvikkeena, harjoitteluna ja sitä rataa... Joten yritän olla ottamatta liikoja paineita.
Kaivannetko palautettakaan? Alku oli ihan vaikuttava, mutta sitä seurasi aika pitkästi seesteistä menoa. Toivottavasti juoni tuosta lähtee vähän vinhempaan liikkeelle seuraavassa luvussa. Minua hieman häiritsi se että hahmot olivat kuin eri sarjakuvista (se vanha pariskunta esim. ei ollut minusta yhtään manga-vaikutteinen...). Muuten puitteet ja rakentelu on hyvää. Narulla-jaksoissa tuntui kyllä olevan enemmän "asiaa" sivulla kuin tässä, eli sikäli hieman petyin, sillä niistä lyhäreistä olen yleensä pitänyt. Japanpopin ja Animen sarjoissa näkyy ehkä tiivistäminen mutta tässä tuntui minun silmääni hienoinen venyttäminen. Vaikea sanoa, näytöltä lukiessa tunnelma ei kuitenkaan ole sama kuin lehdessä...
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #67 : 25.08.2010 klo 11:22:39 »
Kaivannetko palautettakaan?

Toki, yksi syy miksi tämän aloitin oli kokeilla onko näillä pitkillä jutuilla (tai mun sarjakuvilla yleensä) mahdollisuuksia. Yritän vain päästä eroon kipsissä piirtämisestä eli siksi ajattelin että pääasia on tehdä eikä stressata. Eli kiitos palautteesta, se on harvinaista herkkua. Joo, mun tyyli on sellaista sillisalaattia että sen takia se on vähän hankala julkaisua ajatellen, mutta luulen että muutkin hahmot olisivat ei-mangaihmisistä liian mangavaikutteisia. En itse asiassa edes huomannut etteivät hahmojen ulkonäöt sovi yhteen. Juonesta uhkasi koko ajan tulla liian tylsä, pidän mielessä sen että yritän vahtia ettei siitä tule liian tasapaksu. Nyt kokeilin myös isompia ruutuja sen takia, että Narullassa piirsin aina liian pieneen kokoon (vaikka se oli A3) ja se aiheutti ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2010 klo 11:27:04 kirjoittanut Aura »

Sika

• Jäsen
« Vastaus #68 : 25.08.2010 klo 16:00:33 »
Ihan hienon näköistä jälkeä Auralta. Pitää huomenna lukea ihan ajatuksen kanssa.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #69 : 25.08.2010 klo 19:02:38 »
En itse asiassa edes huomannut etteivät hahmojen ulkonäöt sovi yhteen.
Luulen että minäkään en olisi kiinnittänyt asiaan huomiota ellei se pikkutyttö olisi niin "geneerisen manga". Päähenkilö Mirokin on toki (nenältään) aika "manga," mutta se nyt olisi vielä sulautunut joukkoon. Tietenkin on hyvä että hahmot erottuvat toisistaan, mutta diggaavatko lukijat, jos hahmot erottuvat toisistaan piirrostyylin takia? Tai sitten kukaan muu kuin minä ei kiinnitäkään tähän huomiota.  :) Tyylisi ei ole kovin realistinen. Kun tyylitellään ja yksinkertaistetaan sen tyylittelyn voi viedä niin moneen suuntaan (esim. Ligne claire, pottunokka tai anime). Teitkö hahmoluonnoksia? Jos teit, kokeilepa laitta ne luonnokset rinnakkain. Yksi ongelma voi olla sekin että eri tyyleissä on erilaisia stereotyyppisiä hahmoja joiden lukija olettaa olevan myös luonteeltaan tietynlaisia. Meni nyt tämmöiseksi yleiseksi höpinäksi...
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #70 : 25.08.2010 klo 20:21:51 »
Luulen että minäkään en olisi kiinnittänyt asiaan huomiota ellei se pikkutyttö olisi niin "geneerisen manga".

Sen kanssa mulla oli hieman ongelmia, erityisesti silmien. Joten johtunee siitä... Narullassakin oli kyl samanlaista vaihtelua hahmojen kesken... Tyylit kyllä taitavat vaihdella niin paljon, ettei tähän enää päde se että mangassa osa hahmoista saattaa olla hyvin realistisia kun taas jotkut äärimmilleen tyyliteltyjä.

Shenanigans

• pii(pe)rtäjä
  • Jäsen
« Vastaus #71 : 23.11.2010 klo 18:47:05 »
Hyvä Aura! Luin koko sarjakuvan, pidin kovasti niistä kahdesta kylänmiehestä. Jos nyt kritiikkiä annetaan niin pikkutyttöön olisin toivonut jotain erityispiirrettä ulkonäössä, jonkun asusteen esimerkiksi. Nyt näytti liikaa sivuhahmolta vaikka hänellä on ainakin tuossa alussa melko keskeinen rooli sarjakuvassa.

Minä odotan seuraavaa osaa. Tsemppiä ja anna kipsille kyytiä!
"Be careful out there, all that blood can get slippery ya know."

Nina_Mutik

• Jäsen
  • http://ninamutik.sarjakuvablogit.com/
« Vastaus #72 : 24.11.2010 klo 12:31:31 »
Olen piirtänyt nyt jonkin aikaa strippiä Vampyyrit, joka ilmestyy sarjakuvablogissani: http://ninamutik.sarjakuvablogit.com/

Helpoiten saa luettua stripit järjestyksessä, kun ensin valitsee oikean reunan vetovalikosta "Hae sarjiksia aiheittain" "vampyyrit", sitten rullaa ihan sivun alareunaan ja klikkaa linkkiä "vanhemmat krijaukset", toistaa rullauksen ja linkin painamisen, ja sitten aloittaa kolmannen sivun pohjalta ja siitä sitten ylöspäin. Tarinan kaari on selkeämpi, jos stripit lukee järjestyksessä, vaikka toimivat ne melko hyvin yksittäisinäkin.

Sarjakuvablogit.comin moottori on melkoisen huono, mutta kun tuonne tuli aloitettua ja linkkiä jaettua, niin en ole viitsinyt ainakaan vielä vaihtaa alustaa.

Kommentit ja kritiikki ovat erittäin tervetulleita!

Nina_Mutik

• Jäsen
  • http://ninamutik.sarjakuvablogit.com/
« Vastaus #73 : 24.11.2010 klo 13:04:05 »
Aura,

Minusta pitkä sarjakuvasi on sujuvaa ja mielenkiintoista luettavaa. Pidän selkeästä ja harjaantuneesta piirrosjäljestäsi ja paikoitellen kerrontasi on todella hyvää. Esimerkiksi kohtaus, jossa tytöt kohtaavat suden toimii todella hyvin. Odotan innolla jatkoa jännittävään kummitustarinaan!

Mutta kuitenkin kritiikkiäkin:

Hahmojen repliikkejä voisi miettiä tarkemmin. Välillä hahmojen repliikit ovat itsestäänselvyyksiä tai toistavat liikaa asioita, jotka lukija jo tietää. Lisäksi selkeästi hauskaksi tarkoitetut hahmot voisivat myös puhua selkeästi hassusti. Komiikassa kannattaa liioitella reippaasti.

Sarjakuvassasi on myös mielestäni liikaa "puhuva pää -ruutuja". Ei ole visuaalisesti kovin mielenkiintoista, kun ruuduissa on pelkästään puhekuplia ja hahmojen kasvoja. Tällaisilla ruuduilla voi toki kuljettaa keskusteluita nopeasti ja helposti, mutta useampi sivu pelkästään puhuvia päitä alkaa jo etäännyttää lukijaa. Olisi hyvä, jos jokaisella kuvalla olisi jokin merkitys, eivätkä ne olisi vain pakollista kuvitusta tekstille, joka yksin kuljettaa tarinaa.

Piirroksissasi minua myös hiukan ahdisti se, että ihmisten silmät katoavat, kun kasvot ovat vähääkään pienempiä. Esimerkiksi kuvassa, jossa päähenkilö tulee ruokatilaan ensimmäisen yön jälkeen, on tosi kummallista, että hänellä ei yhtäkkiä ole kasvoja eikä mitään ilmettä. Tämä kuva olisi paljon parempi ja vahvempi, jos päähenkilöllä olisi edes jonkinlaiset kasvot, jotka kuvastavat jotain tunnetilaa, eikä hän jäisi täysin tyhjäksi. Kun päähenkilö on tyhjä, niin kuvakin on tyhjä.

Ami

• Jäsen
« Vastaus #74 : 29.11.2010 klo 15:49:34 »
Oi, tämmöinenkin ketju. :)

Mulla on ollut nettisarjis jo muutaman vuoden eri blogeissa ja satunnaisesti myös eri verkkolehdissä. Välillä mietin jonkinlaista isompaa paperijulkaisuakin, mutta tykkään siitä, miten sarjis blogialustalla koko ajan täydentyy ja on silti aina eheä kokonaisuus.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2010 klo 15:54:27 kirjoittanut Curtvile »