Kaikki osaavat piirtää .. tai voivat ainakin opetella piirtään aivan yhtä hyvin kuin joskus on opetellut uimaankin tai pyöräileen. Tai niin no, jotkut ovat luonnonlahjoja .. muttei ne sirkuksessakaan tee temppujaan yhdellä pyörällä ja ilman polkimia .. sitä ennen harjoittelematta.
Kaikki osaamme .. mutta asetamme jostain syystä itsellemme lähestulkoon ylipääsemättömiä rajoituksia joiden summa on: Äääh, en mää osaa!
Harjoittelu kehittää, itse olen fiilaillut kitaraa kymmenet vuodet ja aina silloin tällöin herpaantunut että v***u mää en opi ikinä tätä biisiä kunnolla! Meneepäs tovi tai pari kuukautta ja uusiksi kun yritän ittepäisenä tempaista samaa biisiä .. niin per***es .. jopas lennähtää juttu leikiten.
Ergo: Harjoittelu kannattaa aina, siitä oppii jos ei ole (liika) kriittinen omille töillen. Toisin snoen kaikki piirtely kehittää, oliko ne sitten vaikka aamukahvin lomassa mainoslehtisiin suttailtuja koukeroita.
Harjoittelun "laiminlyönti" kehittää myös, älynystyrät, alitajunta ja fyysinen muisti kertailevat kaikkea ilman että teet itse sitä tietoisesti .. parin viikon paussit voi kehittää kummasti!
Niin, tämä on siis oma vakaumukseni .. nyt tällä hetkellä.
Olen nimittäin päätynyt lopulta siihen että "osaan" piirtää, mutta osaan piirtää niinkuin sen itse teen, en ehkäpä niin kuin joku muu. Ja eihän se kai ole tarkoituskaan.
terv. (vanha? .. not me!) harmaapartainen post-punkkari joka edelleen viilailee silloin tällöin B Springsteenin "the River"-iä, huuliharpulla ja kitaralla .. naapureistaan viis välittäköön ..
-- j --