Kirjoittaja Aihe: Kauhistuttaako kauhu sarjakuvissa?  (Luettu 58013 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rmäki

• Vieras
Re: Kauhistuttaako kauhu sarjakuvissa?
« Vastaus #30 : 17.05.2006 klo 10:34:12 »
Minä kanssa! Luin 70-luvulla kaiken mustavalkoisen kauhusarjakuvan mitä Semic ulos pukkasi, ja kyllä ne ainakin jossakin määrin pelottivat silloin - ei ehkä niinkään elokuvamaisella "pöö"-tavalla, vaan eniten tarinoissa hirvittivät huikean nihilistiset visiot (vaikkapa Apinoiden planeetta -lehti ja Shokin "Uhrien taru") sekä monien päähenkilöiden karut kohtalot (Moenchin kirjoittamat "Frankenstein"-jaksot). Muistakaapa, että tähän aikaan ei vastaavaa nähnyt elokuvissa tai missään tietsikkapeleissä, ja kauhuromaanejakaan ei juuri suomeksi julkaistu.
Usein sitä vieläkin ihmettelee, kuinka rankkoja monet noista jutuista olivat: kyllä Shokin viimeisistä vuosikerroista on tahaton "camp"-meno aika kaukana. Eri asia tietty, olivatko kaikki sarjat loppuviimein hyviä vai huonoja, mutta kyllä kauhua sarjakuvissa voi aikaansaada, sarjakuvan ehdoilla tietty.
Rmäki

wilpå

• Jäsen
« Vastaus #31 : 24.05.2006 klo 15:05:53 »
Komppaan ylempänä olevaa kirjoitusta. Äitini kielsi minulta joskus -80 luvun alkupuolella kaikki kauhu-sarjakuvat kun painajaisista ei meinannut tulla loppua. Pahiten jäi kummittelemaan muistaakseni 9 -74 nrossa ollut tarina perhosten keräilijästä ja tämän lopusta (siis  shokki lehdestä puhun) Ai perkele kun kuumotti. Nyttemmin olen hommannut kaikki shokit ja draculat ja tänä pänä ne lähinnä hymähdyttävät (eikä vähintään painojälkensä ja paperi laatunsa vuoksi) mutta ennen kaikkea kyllä viihdyttävät silti. EC-comicsit hommasin myös ja kyllä ne warrenin tuotokset pieksevät kaikilla osa-alueilla. PS. kivikasvojen lepakko-linna uusinnaksi MERKITYN ohella!!

jani_k

• Jäsen
« Vastaus #32 : 06.06.2006 klo 10:42:58 »
Itselleni parhaiten mieleen jäänyt pelottava sarjis on se (Kalmassa?) julkaistu Doom Patrol-tarina, missä on ne kraattarit. Tähän tosin saattoi olla syynä traumaattiset varhaismuistot Jörö-Jukan parissa. Toinen pelottava kokemus oli aikanaan Arkham Asylum. Yleensäkin sanoisin että omalla kohdallani toimii parhaiten pitkät tarinat, joissa on kauhuelementtejä, ei niinkään EC-tyyppiset säikäyttelyjutut.
Imagination will often carry us to worlds that never were. But without it we go nowhere. - Carl Sagan

Kivik

• Paha Kissa
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 06.06.2006 klo 15:02:53 »
Minulla nousi oikeasti tukka päässä lukiessani "Helvetistä" (Moore - Campbell) teoksen sitä kohtausta, jossa Viiltäjä jonkinasteisessa psykoosissa itse kauhistuu nähdessään tulevaisuuteen (ihmisiä toimistossa jne.) ja tähän liittyen se kohtaus, jossa televisiota katseleva lontoolainen vilkaisee ikkunaa kohti ja näkee siellä Viiltäjän - ja Viiltäjä televisionkatselijan. (Näin se muistaakseni meni). Tuosta syntyi sellainen efekti, että kauhistuin aivan oikeasti...
"Sata taiteilijaa aikoo kiertää kymmenen päivää ympäri maata puhumassa rauhan puolesta. Jos siinä junassa säilyy rauha ja kaikki sata tulevat elävinä takaisin,ei kenenkään pitäisi enää epäillä rauhan mahdollisuutta."
(Henrik Tikkanen:Henrikinkatu)

Rmäki

• Vieras
« Vastaus #34 : 06.06.2006 klo 15:42:16 »
Jaa, juolahtihan tässä vielä mieleen Chris Waren eka ACME. Muistan kuin Mannisen Pekka sen mulle lainasi ja totesi, että "tämä on pahempaa kuin mikään kauhu ikinä". Oikeassa oli.
Rmäki

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #35 : 07.06.2006 klo 18:05:57 »
Yksi nykysarjakuvakauhun merkkiteos on Robert kirkmanin kirjoittama Walking Dead.
Kuvittajina aliarvostetut Charlie Adlard ja Tony Moore.

Tässä kauhu ei synny zombien ampumisesta ja verellä läträämisestä. Se tulee ihmisen tyhmyydestä ja kuoleman (tarpeettoman sellaisen) vääjäämättömyydestä. Voimakas tunnelma ja vankka käsikirjoitus.

Sil5i

• Vieras
« Vastaus #36 : 07.06.2006 klo 18:59:51 »
Jokseenkin tuntuu, että tästä ketjusta voisi kikkailla myös kysymyksen: "Kauhistututtaako hevimusa musiikissa?" :)

Itse tykkään lukea "kauhua" sarjakuvissa, koska se on usein niin mielikuvituksellista ja erilaisiin hahmoihin perustuvaa. En hae niinkään pelon tuntua vaan sitä kihelmöivää mielihyvän tunnetta ohimoissa kun ymmärtää mitä käsikirjoittaja yrittää viestittää tarinallaan. Kuten esim. pahan niittaa aina joku vieläkin pahempi, hörhöt vastaan toiset hörhöt, Constantine heittää läppää masentuneiden demoneiden kanssa, pappi ja vamppyyri on the road jnejnejne.

...Ei, ei kauhistuta ei, mutta jotain paljon parempaa.

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
« Vastaus #37 : 08.06.2006 klo 10:19:34 »
ei ehkä kauhistuta mutta jännittää enemmän kuin korkkareissa. sitä paitsi ideat ovat usein parempia kuin nykyajan kauhuelokuvissa.
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

dErasmus

• Afrodude
  • Jäsen
  • KiKii!
« Vastaus #38 : 09.06.2006 klo 00:12:44 »
En tiedä, joissakin mangasarjoissa on tietyllä tekniikalla tehtynä noussut iho kananlihalle...tietenkin aivan väärissä kohdissa (esim. säikähdin NGE:n ykkösosassa, missä se wobotti tuli usvasta...olen omituinen, en sitä kiellä).
Ehkä se tarinan rytmitys on pahin ongelma; se, että jotain haluaa pelkää, vaatii hieman aikaa, ainakin jos kyseessä ei ole liikkuva kuva. Kirjaankin pitää keskittyä ja sekin vie oman aikansa siinä luettaessa ja aika usein oon huomannut puutteita niin sanotuissa "hengähdystauoissa". Niiden kanssa kikkailemalla varmasti saisi aikaan aikuisten oikeesti pelottavia kohtauksia.

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
« Vastaus #39 : 09.06.2006 klo 09:34:22 »
itse asiassa pahin "virhe" näissä kauhiksissa on ettei voi pelästyä koska aina näkee seuraavan ruudun.
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #40 : 09.06.2006 klo 10:00:07 »
itse asiassa pahin "virhe" näissä kauhiksissa on ettei voi pelästyä koska aina näkee seuraavan ruudun.

joskus se on toisin päin. Sitä seuraavaa ruutua ei tahtoisi nähdä.   Vähän niinkuin elämässäkin.

Kauhu on hyvin kattava määre. ja kun sitä kerran on ihan päin naamaakin kysytty, ei en lue sarjakuvia peloissani väristen.
Edes kauhusarjakuvia.
Tietenkin kyseessä on myös yksilökysymys. jotkut ovat herkempiä kuin toiset.

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #41 : 15.06.2006 klo 05:07:27 »
Minulla nousi oikeasti tukka päässä lukiessani "Helvetistä" (Moore - Campbell) teoksen sitä kohtausta, jossa Viiltäjä jonkinasteisessa psykoosissa itse kauhistuu nähdessään tulevaisuuteen (ihmisiä toimistossa jne.) ja tähän liittyen se kohtaus, jossa televisiota katseleva lontoolainen vilkaisee ikkunaa kohti ja näkee siellä Viiltäjän - ja Viiltäjä televisionkatselijan. (Näin se muistaakseni meni). Tuosta syntyi sellainen efekti, että kauhistuin aivan oikeasti...
Väitän, että Helvetistä on täysiverinen kauhusarjakuva. Tarkan realismin, historiallisten faktojen sekä Mooren yliluonnollisen sekoilun yhdistelmästä syntyy kauhua, joka pohjautuu siihen oivallukseen, että koska kaikki tarinassa esitetyt asiat ja tapahtumat ovat (mahdollisesti) tosia, myös se metafyysinen pahuus on totta. Helvetistä-sarjakuvan kauhu ei kurista järkeä tai sydäntä vaan sielua.

Ralf Köningin Luihin ja ytimiin on todella mahtava sarjakuvamuotoon tehty kauhuleffa, joka toistaa elokuvamaista tunnelmaa ja kauhuefektejä esimerkillisesti. Paras esimerkki on kohtaus lopupuolelta, jossa hirviö on kuollut ja Luigi Macaronin kertojaääni sanoo oikeanpuolimmaisen sivun viimeisessä ruudussa: "Hetken ajan mietin, voisinko naida (työparini) kanssa."
Ja heti kun sivua kääntää: aaargh! Hirviö pomppaa ylös kuolleista ja hyökkää sankarin kimppuun. Toimiva kikka, johon pystyy vain sarjakuvan mestari König.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #42 : 09.03.2007 klo 12:29:41 »
tuleekos mieleen semmoista kauhusarjaa, jota olisitte oikeasti pelänneet - ja nyt ei puhuta kymmenvuotiaista, vaan ihan vanhemmalla iällä?
Kysymys tuli esiin toisessa ketjussa, mutta vastataan tänne minne se kuuluukin.

Kauhu ei varsinaisesti kauhistuta sarjakuvissa, johtuu ehkä siitä että kuvia voi tarkastella liikaa. Mutta ahdistaa se voi aikuistakin. Tästä hyvänä esimerkkinä (jo mainittukin) manga nimeltä Uzumaki. Samaan kastiin voisi ehkä heittää Battle Royalenkin vaikka se ei varsinaisesti kauhua olekaan.

Doom Patrol ei kauhistuta tai ahdista, mutta saattaa kammottaa.

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #43 : 09.03.2007 klo 13:14:08 »
Mieleeni on pysyvästi jäänyt Shokki-lehdestä tarina, jossa mielisairaalaan vangittu tyyppi  selittää takaumana, kuinka hämähäkit ovat liittoutuneet ihmiskuntaa vastaan ja syövät ihmisiä ontoiksi, jotta voisivat kontrolloida niitä sitten seitin avulla sisältä päin. Tarinan lopuksi mielisairaalan lääkärit repeävät valtavaksi hämähäkkivyöryksi äijän päälle. That was creepy.

Vaikkei sarjakuvakauhu tai muukaan kauhu enää juuri pelotakaan, niin juuri tuollaiset primitiiviset, jopa lapsellisetkin ideat jäävät joskus ihon alle vähän pidemmäksikin aikaa. Kenties siksi, että painajaisenikin ovat yleensä lapsellisia ja primitiivisiä, mutta silti pelottavia. Tuota hämähäkkitarinaa tehosti myös erittäin tunnelmallinen piirrosjälki.

Uzumaki ei kolahtanut itseeni niin kovaa kuin olisi luullut, mutta saman tekijän Gyo kyllä. Gyon kakkosalbumissa oli mukana myös pari itsenäistä, lyhyttä kauhusarjista, jotka nekin olivat Iton parhaimmistoa. Ja tietenkin äijän Museum of Terrorit löytyvät hyllystä. Niihin tosin mahtuu varhaisempaa, huonommin piirrettyäkin matskuakin, mutta hyvää settiä ne silti ovat. 

Rmäki

• Vieras
« Vastaus #44 : 09.03.2007 klo 13:22:13 »
Usein kyse on siitäkin, kuinka idis, lapsellinen tahi ei, on toteutettu. Muistini mukaan tuon hämähäkkitarinan oli kuvittanut Tom Sutton, jonka makaaberi viiva oli vahvasti sukua Max Ernstille. Monet pöljät idikset muuttuivat Suttonin käsissä aika helkkarin pelottaviksi, ukko kun sai piirroksiinsa sellaisen draivin, johon kauhuelokuvat eivät kaikkine tietsikkatehosteineen pääse ikuna.
Uzumaki on muuten tästä aikas hyvä esimerkki: sarjakuva toimi aivan peijakkaan hyvin (en ala tässä känistä "ahdistuksen", "kammotuksen" tai "kauhistuksen" eroista -- esim. Poen novellit aikaansaavat kaikkia näitä, ja ne mielletään kauhukirjallisuudeksi), kun taas elokuvallinen toteutus, vaikkakin juonellisesti uskollinen, lässähti kasaan kuin puurosta rakennettu hattuteline.