Todella masentava uutinen.
kaikenmaailman soopaa painatetaan hysteerisesti pilvinpimein, mutta laatuun satsaavilla kustantamoilla on vaikeaa, ja erityisesti sarjakuvan puolella.
harmillista, että päättivät lopettaa kokonaan toimintansa, olisihan toimintaa voinut jatkaa vähemmillä nimikemäärillä...? Jenkeissä muutama vuosi takaperin muutama pikkukustantamo, en nyt muista tismalleen mistä oli kyse, olisko ollut Drawn&Quartetly toinen, vastasivat vähentyneisiin myynteihin ja heikkoihin talouskantimiin lisäämällä pökköä pesään ja julkaisemalla ennätysmääränsä albumeita sinä vuonna. Ehkä se on jenkkimarkkinamentaliteettia, ja ehkä siellä markkinoiden ollessa isommat, riski voi kannattaakin.
Minä olen sitä tuumaillut, että yksi mahdollisuus pienten sarjiskustantamoiden olisi tehdä vaikka omankielinen ja englanninkielinen versio, ja laittaa postimyynnillä tms. pientoiminnalla albumit kansainväliseen jakoon. Totta kai siinä on oma iso urakkansa ja sählinkinsä, ja ties mitkä tullisäädökset, mutta mielestäni sarjakuvapuolella olisi ronski vara kansainvälistyä, ja anteeksi vaan mutta minä en näe edes kovin järkevänä kaikkia painotuotteita eri maiden kustantamoiden erikseen kääntää ja kustantaa, jos suurin osa vaikkapa sarjakuvien harrastajista ihan varmasti ymmärtää englantia tarvittavan määrän. Sanotaanko että se on usein aika turhaa infrastruktuuria, mikäli olisi toimiva sarjisten jakelujärjestelmä, ja informaatio kulkisi.