Kirjoittaja Aihe: Wikipedia  (Luettu 71787 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juri nummelin

• Jäsen
Vs: Wikipedia
« Vastaus #225 : 05.02.2009 klo 13:07:46 »
En yhtään ihmettele, koska sellaista kirjailijaa ei tietääkseni ole olemassakaan. Sitä vastoin edesmenneestä Arto Salmisesta kyllä puhuttiin tuossa Hesarinkin jutussa.

Vanha ketju, mutten malta olla kommentoimatta: Arto Virtanen on jo 60-70-luvun vaihteessa debytoinut runoilija ja kriitikko, joka on julkaissut lukuisia teoksia. On kriitikkona ollut yksi Suomen arvostetuimpia.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #226 : 26.01.2010 klo 19:20:44 »
Olen itsekin tehnyt satakunta Wikipedia-artikkelia, mutta ei niistä ole yleensä poistettu muuta kuin kuvia. Ja toki on sitten tullut paljon lisäyksiä ja korjauksia, kuten kuuluukin.
Hyvä tavaton!  :o

Hyvin yleinen käytöntö. Wikipediassa ei sallita uutta tutkimusta. Joten kannattaa ripotella tietoa etukäteen muualle nettiin, ja sitten viitata näihin tietoihin. Sitten se onkin jo vanhaa. Niin se vaan menee.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #227 : 26.01.2010 klo 19:47:59 »
Hyvä tavaton!  :o

Hyvin yleinen käytöntö. Wikipediassa ei sallita uutta tutkimusta. Joten kannattaa ripotella tietoa etukäteen muualle nettiin, ja sitten viitata näihin tietoihin. Sitten se onkin jo vanhaa. Niin se vaan menee.
Toi "niin se vaan menee" on syvällinen viisaus. Se vain on.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #228 : 02.01.2011 klo 18:40:31 »
Tuli tässä mieleen kun ketjussa, aloittajasta lähtien tämän sivun puoleen väliin saakka vihjataan, että Wikipediassa voisi mainostaa itseään ja luoda siten hypeä: Wikipediaan ei voi eikä saa kirjoittaa itsestään ja omista saavutuksistaan, ja yrityskin sellaiseen on massiivinen tyylivirhe, josta kiinni jääminen merkitsee varmaa tekstin katoamista.

Tehkää niinkuin mä, antakaa kustantajan tiedoittajien kirjoittaa ne artikkelit  ;)

Kivi

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #229 : 02.01.2011 klo 18:46:50 »
Tehkää niinkuin mä, antakaa kustantajan tiedoittajien kirjoittaa ne artikkelit  ;)

Kustantajan tiedottaja tuskin tietää, että olen olemassa. Jääköön, en piittaa.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

kauna

• Jäsen
« Vastaus #230 : 02.01.2011 klo 18:47:29 »
Wikipediaan ei voi eikä saa kirjoittaa itsestään ja omista saavutuksistaan

Voi, joten saa.

Voi käydä vaikka kirjastossa laatimassa artikkelin, ja jos se on asiallisen oloinen, miksipä tuota pois otettaisiin vaikka ei olisi kirjautunut. Ei ainakaan muinoin otettu...

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #231 : 02.01.2011 klo 18:58:35 »
Voi, joten saa.

Voi käydä vaikka kirjastossa laatimassa artikkelin, ja jos se on asiallisen oloinen, miksipä tuota pois otettaisiin vaikka ei olisi kirjautunut. Ei ainakaan muinoin otettu...

Onko netiketti tuttu käsite?
Kaikki minkä voi tehdä ei ole automaattisesti sallittua, tai ainakaan hyvän tavan mukaista. Wikiyhteisö tarkkailee aika valppaasti, että kerrotut asiat ovat kertomisen arvoisia, linkit ja lähteet kohdallaan ja sävy neutraali.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #232 : 02.01.2011 klo 20:59:53 »
No, jos arvelee pystyvänsä kirjoittamaan itsestään neutraalisti, linkattavaakin on ja on tehnyt jotain sen verran että on relevantti niin voihan sitä yrittää...

Nuo "XX on suomalainen sarjakuvapiirtäjä.
-julkaisuluettelo
-pari viitettä
-linkki kotisivulle"
sivut tuskin ovat ongelma vaikka sellaisen itsekin tekisi, se että lähtee laatimaan pitkää elämäkertaa tai alkaa viljellä niitä laatusanoja on sitten eri asia.
Relevanssi-valitusta saattaa sitten tulla jos julkaisuluettelo on pelkästään omakustanteita tai DeviantArttia...
(Onko muuten Kiven wikisivun kuvassa tarkoituksella taustalla ne tekstit "mielenterveys" ja "viinibaari"?)

tjaa

• Vieras
« Vastaus #233 : 02.01.2011 klo 22:00:06 »
Ainakin minun tietääkseni Wikipediaan saa kirjoittaa itsestään, jos vain on tietosanakirjamielessä merkittävä henkilö.

Jos tekee itseään käsittelevän Wiki-artikkelin, täytyy siis omata riittävän paljon näyttöjä, jotta ylittää merkittävyyskynnyksen. Käytännössä se tarkoittanee vähintään yhtä kaupallisen kustantamon kautta julkaistua albumia, merkittävässä sanomalehdessä ilmestyvää strippiä tai sitten muuten vaan niin merkittävää ja pitkäaikaista sarjakuva-alalla vaikuttamista, että mahdollisessa merkittävyyskeskustelussa epäilijät saadaan vakuuttuneiksi.

Artikkelien täytyy tietysti myös olla lähteistettyjä, neutraaleja, ei-mainosmaisia ja asiatyyliin kirjoitettuja.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #234 : 03.01.2011 klo 21:08:05 »
No, jos arvelee pystyvänsä kirjoittamaan itsestään neutraalisti, linkattavaakin on ja on tehnyt jotain sen verran että on relevantti niin voihan sitä yrittää...

(Onko muuten Kiven wikisivun kuvassa tarkoituksella taustalla ne tekstit "mielenterveys" ja "viinibaari"?)

En tiedä mistä tuollainen kuva on peräisin, ja vois varmaan laittaa sinne vähän tuoreempiakin pressikuvia (joita on kyllä ladattavana kustantajan sivuilta). Kuten sanottu, mulla ei oo mitään tekemistä itseäni koskevien nettijuttujen kanssa. En oo vielä kokenut internetiä niin tärkeäksi että olisin edes saanut kotisivut pystyyn, domain toki on ollut valmiina jo toistakymmentä vuotta.

Vaikka onhan tää iso juttu. Monelle nykyään aika lailla itsestäänselvyys, itse oon sen verran vanha että mulle tää on vielä uus juttu joka hakee muotoaan, muistan hyvin kun arpanet ja funet ja 3600 baudin modeemilinja imukupilla lankapuhelimen luurissa oli reittejä maapallon ympäri, ja käyttis oli unix, se oli tuossa eilen.

Kivi

PS. Vaikea enää uskoa että vielä kun tein "Kytkijät", oli ihan realistinen ajatus että kun kolme tietokonetta lamautetaan, koko maa joutuu kaaokseen
:-)
« Viimeksi muokattu: 03.01.2011 klo 21:10:34 kirjoittanut [kivi] »

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #235 : 04.01.2011 klo 11:40:44 »
... PS. Vaikea enää uskoa että vielä kun tein "Kytkijät", oli ihan realistinen ajatus että kun kolme tietokonetta lamautetaan, koko maa joutuu kaaokseen
:-)

Maahan on kaaoksessa, vaikka kaikki tietokoneet ovat päällä. Vai onko tämä nykymeininki ihan yleisesti ottaen jotain hyvää järjestystä ja kunnollista käytöstä?  ;D
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #236 : 04.01.2011 klo 22:47:43 »
Osui ja upposi, Anssi!