Markku: Kiitos! Kiva tarjous. Teen tänään tilauksen, Flashin lisäksi varmaan eräästä toisesta albumista. (Näköjään Dan Darea ja uutta Jeff Hawkea, jotka ilmestyvät 17.9., ei voi ennakkotilata vielä. Melkoinen scifikolmikko tässä Jalavalla!)
Jannen viestiin kommentoin vielä, että olin kyllä luullut, että Barryn kauden alku olisi julkaistu Avussa jo 1960-luvun lopussa. Siksi kirjoitin ketjussa aiemmin, että minulla ei ole niin vanhoja Apuja. En tiennyt tai ainakaan en muista tienneeni, että sarja meni lehdessä tauolle jo keväällä 1967 eli ennen kuin Barry aloitti sunnuntaiversiossa Amerikassa.
Olen muuten nähnyt Titanin Flash-kokoelman Sundays: Dan Barry Volume 1 (The Death Planet), ja siinäkin – kuten Avun stripeissä – on tosi heikot viivat ja sumea väritys. Ilmeisesti kirjan kokoajat joutuivat käyttämään lähteenään sanomalehdistä skannattuja sivuja. Ehkä Titan halusi välttämättä julkaista värillisen version. Myös Titanin kokoelman formaattia on moitittu netissä – sen koko on sama kuin kustantajan arkistrippikokoelmissa, jolloin ruudut ovat pienet, mutta sivujen reunoille jää silti paljon tyhjää tilaa.
Todennäköisesti Jalava sai käsiinsä paljon parempaa aineistoa. En näe Art Housen sivulla tietoa, onko parhaillaan ilmestyvä kokoelma mustavalkoinen vai värillinen, mutta Jalavan julkaisuhistoria tuntien se lienee mustavalkoinen.