Sarjakuvantekijöille ehdotonta kirjallisuutta voisi listata tähän threadiin, jookosta. Monista teoksista on ollut puhetta siellä täällä ketjuissa, mutta aihe kaipaa kenties omankin osaston.
Minkä sarjakuvan tekemiseen liittyvän teoksen haluaisitte jokaisen piirtäjänalun tai kokeneemmankin konkarin lukevan? (Nyt Leo ja kumppanit, silmät ja korvat auki!)
Itse voin aloittaa:
Scott McCloud: Sarjakuva - Näkymätön taide
Itse luin tämän jo aikaslailla pienenä (miten ihmeessä eksyin kirjallisuustieteen hyllylle kirjastossa?...) ja teos jätti lähtemättömän vaikutuksen. Pidin monta vuotta McCloudin ajatuksia suorastaan uskonnollisena ohjenuorana koko sarjakuvantekoharrastukselleni. No hitto, niin taidan pitää vieläkin!
Minulla oli aina tunne, että sarjakuva on jotain paljon suurempaa kuin miltä se äkkiseltään näyttää ja tuo kirja tukee ajatusta loistavasti. Jos joskus ketuttaa koko sarjakuvan parissa puuhastelu niin tuosta kirjasta saa aina uutta inspiraatiota! Meikän suosikki nummero uno!
Listalle olisi lisääkin tulossa, mutta heitetään pallo vuorostaan muille. Gentlemen, you may start your engines.