Kirjoittaja Aihe: Ongelmia piirtopöydän kanssa  (Luettu 4566 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hotso

• Uusi jäsen
  • Örp...
Ongelmia piirtopöydän kanssa
« : 29.12.2005 klo 23:57:53 »
Eli minulla on jo melko kauaan ollut vanhahkon Wacom Voliton kanssa sellainen ongelma, että pöytää käyttäessä kursori pomppii hetkittäin muutaman sentin eri suuntiin.

Erittäin ikävä ongelma, koska edes luonnostelu onnistu.

Jos jollain olisi minkäänlaista kokemusta samantapaisesta ongelmasta, jonka on onnistunut korjaamaan, tulee ilmoittautumaan ja kertomaan ratkaisun.

O.K.

• Jäsen
Re: Ongelmia piirtopöydän kanssa
« Vastaus #1 : 02.01.2006 klo 00:09:35 »
Onko piirtopöydän lähellä CRT-näyttö tai muuntajia? Ajurit olet varmaan jo päivittänyt (vaikka en usko että tuollainen vika ajurissa on).

Kuulostaa kyllä niin hurjalta tuo muutaman sentin hyppyily, että Volito voi olla fyysisestikin finaalissa.

Kannattaa lueskella Wacomin foorumia, josko sieltä löytyisi kohtalotovereita. Tai sitten kannattaa kysäistä ihan itse.

ZePi

• Jäsen
  • Krääk!
Vs: Ongelmia piirtopöydän kanssa
« Vastaus #2 : 17.12.2009 klo 17:43:28 »

Terve!
Piirtopöytä Aiptek 14000U toimii paintbrush ohjelmassa ajurin asentamisen jälkeen eli kynä seuraa kohdistinta näytöllä.

Gimp2.6 ohjelmassa piirrettäessä hiirelle esim.sivellin valittuna toimii kohdistin oikein väriä tulee kohdistimen osoittamaan kohtaan, mutta kun piirrän aiptek piirtopöydällä tuolla aiptekin kynällä kohdistimen kohtaan ruudulla ei tule väriä jos valittuna esim.A4-paperi vaan n.10-15cm päässä näkyy kynän jäljet >:(. Onkohan asia korjattavissa Gimp2.6 ohjelmassa jollain asetuksilla olen tässä jonkin aikaa yrittänyt löytää ongelmaa ratkaisua...???
ZePi

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #3 : 17.12.2009 klo 20:07:49 »
ZePi, GIMPillä on taipumus kohdella hiirtä ja tablettia ihan eri otuksina, joten ota tabletti, siirrä kursoria kohdalleen ja piirrä, älä koske hiireen välillä. Jos silloinkin on ongelmia, ajurin tai GIMPin asetuksissa on jotain mätää.

Itse en pidä tuosta toiminnasta, mielelläni käyttäisin hiirtä välillä. Mutta siihen tottuu...
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

ZePi

• Jäsen
  • Krääk!
« Vastaus #4 : 17.12.2009 klo 20:56:54 »
Kiitos Markku vastauksesta. Olen aika kädetön tämän piirtopöydän kanssa enkä toistaiseksi saanut pelittämään tuota piirtopöydän kynää gimp 2.6.3 ohjelmassa ohjeestasi huolimatta. Hiirellä tosiaan toimii piirto gimpissä ja piirtopöytä toimii vistan mukan tulleessa vakio paintbrushissa ihan ok...Liekö sitten ajurissa tai sitten se on tämä kynän ja koneen välissä oleva ongelma.
ZePi

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #5 : 17.12.2009 klo 21:56:32 »
ZePi, "Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta" -ketjussa oli informaatiota nimenomaan Vistan ongelmista. Minulla ei ole Vistaa, mutta Windows XP ja Ubuntu 9.10 Karmic Koala on, ja niissä olen saanut sekä Wacom Graphiren että Wacom Intuosin pelaamaan Gimpin kanssa. Vieläpä Gimp Painterinkin (japanilainen (!) erikoisversio, matkii G-terää) sain pelaamaan XP:ssä.

...voit ehkä kokeilla myös päivittää Gimpin, parannuksia saattaa olla, 2.6.7 lienee viimeinen stabiili versio, 2.7.x kehitysversioitakin saa. Saattaa auttaa, en osaa sanoa.

Gimpissä on myös oma input devicejen säätö, mutta se on hankala tässä neuvoa. Joskus (kauan sitten) piti patchata konfiguraatiotiedostoja, jotta sai mm. paineentunnistuksen pelaamaan. Webistä löytynee apua.

Ja Wacomin ajurit kannattaa katsoa, minä olen välillä joutunut vaihtamaan *vanhempiinkin* ajureihin, kun uusissa on ollut vikoja...
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

ZePi

• Jäsen
  • Krääk!
« Vastaus #6 : 18.12.2009 klo 11:03:26 »
Hienoa ;D Aiptek14000U alkoi pelittää kun hain netistä tuon uudenman version gimp2.6.7. kuten tuossa allaolevassa viestissä ehdotit. Kiitokset vielä vastauksista. Hermot meinasivat mennä kun tuskailin ohjelman kanssa. Liekö aikaisemman version asennuksessa tapahtunut jotain häikkää, mutta nyt tämä 2.6.7 lähti laakista toimimaan. Gimp ohjelma vaikuttaa ihan käyttökelpoiselta ominaisuuksia on ainakin mahdottoman paljon enemmän kuin windows:n paintbrushissa.
ZePi