Kirjoitin Marraskuun haaste viestiketjuun:
"Taskuun mahtuva Cintiq HD resolla on päheä..."
Johon Mattipekka Ratia vastasi:
Haluaisitko kertoa tarkemmin käyttökokemuksistasi täällä.
Hm, tarkoitin kommenttini ehkä ei-niin-selviin lainausmerkkeihin. Mutta koska kysyit niin...
Note3:ssa on wacomin paineentunnistus ja tosi nätti 1080p OLED näyttö (eli mini-cintiq

). Ja se on suunnilleen mun kämmenen kokonen. Kynä on ohut tikku (nopeasti kokeillen Intuos 3:n kynä ei ole yhteensopiva näytön kansa). Ainoat piirtosoftat mitkä tukevat kynän käyttöä mitkä ovat tulleet vastaan ovat Samsungin oma S Note ja Autodeskin kustomoitu versio Sketchbook prosta ("Sketchbook for Galaxy"). Jälkimmäinen on ihan ok, mutta työkaluvalikoima vähän vähäinen.
Leluhan se on.
Niinkuin taiteessa ylennsä, riippuu varmaan omista taidoista ja tekniikoista mihin asti se taipuu. Tekniikkaspeksit ovat kunnossa, näyttö hyvä eikä mikään oikeastaan lagaa. Mutta pieni koko ja rajattu softavalikoima asettavat haasteensa.
Marraskuun haaste oli sillä tehty koemielessä - ei tuntunut yhtään hyvältä mutta halusin kokeilla. Mun motivaatio ton käyttämiseen on värien käytön harjoittelu pienillä luonnosmaalauksilla ja siihen se taipuu ihan hyvin.
Laitoin tonne joitain luonnoksia (tehty edellä mainitulla Sketchbook Pro:n Galaxy versiolla):
http://mkuitune.kapsi.fi/images/note3samples/Tähän mennessä voin vetää noista seuraavat omakohtaiset johtopäätöset:
Minkään viimeistellyn tekeminen on tosi vaikeaa, nyhjäsin auto.jpg kuvaa pari iltaa enkä sitten enää jaksanut tehdä loppuun. Epätarkkaa ja hidasta. Layereita ja airbrushia - mutta - koska maskeja ei ole- joutuu maskauksen tekemään sitten kumittamalla jälkikäteen.
Nopea luonnosvihko maalauksille: mies.jpg ja nainen.jpg- musta ihan ok tuntuma.
Lyijykynämeininkiä: kyna.jpg. Lyijykynätyökaluissa tuntuma on ihan ok, ja niillä on kiva säheltää ympäriinsä.
Tussaaminen noin pienellä näytöllä ei mulle onnistu, ja paineentunnistuskäyrät menevät jotenkin sillä lailla hassusti että kauniin viivan tekeminen on hankalaa. Pientä litteää laitetta on vaikea asemoida niin - varsinkin minikynän kanssa - että saisi tehtyä kauniita tarkkoja tärisemättömiä viivoja.
Mä olin ostamassa uutta puhelinta ja himoitsin taskuun mahtuvaa digitaalista maalausluonnoslehtiötä - siihen nähden toi on ihan hyvä fabletti.