Hei, miten tätä nyt pitää sitten lukea eli 2019 ... X-Men vai tämä minisarja kokoelma ensin? Käsittääkseni Jonathan Hickman pelasti X-Men sarjiksen kuolemalta, näiden kolmen tarinakokonaisuuden avulla.
Wikipedia valaisee, että mainitut kaksi minisarjaa tulivat ennen päivitettyä X-Men-lehteä, heinäkuusta lokakuuhun 2019. X-Men, Vol. 5 alkoi lokakuussa 2019 kun Dawn of X eli X-Menin maailman päivitys alkoi. Tämä varmaan jo selvisi sinulle.
Ei kannata uskoa kaikkia mainoslauseita. Ainahan sitä väitetään, että jokin on parasta milloinkaan tai pelastus tai vallankumous, sillä siten saadaan ihmisiä ostamaan julkaisuja, kunnes jossain vaiheessa aloitetaan taas uusi keikautus. Hickmanin versio tosiaan alkoi vuonna 2019, mutta se on jo syrjäytetty kaksi vuotta sitten.
En tiedä tuosta sen enempää mitä olen Wikipediasta lukenut, mutta voihan se olla hyvä lähtöpiste mutanttien seikkailuihin. Usein on ehkä helpointa hypätä kelkkaan jonkin uuden alun eli jonkin lehden ykkösnumerosta alkaen kuten juuri tässä, vaikka toki monesti uudet alut on myöhemmin palautettu pitkän juoksevan numeroinnin osaksi. Toinen vaihtoehto on lukea jokin kokoelma, jossa uusi tekijätiimi astuu ohjaksiin ja joka seisoo suhteellisen omillaan. Taustatietoa saa ihan jo Wikipediasta taikka Marvelin omilta sivuilta.
Minun mielestäni ei kannata ylenkatsoa vanhoja supersankaritarinoita (mitä se ”vanha” sitten tarkoittaakaan – ehkä se on jollekulle 1990-luvun jutut, kun taas minulle se on 1960–70-lukujen monesti ylittämättömät tarinat). Jos hehkuttaa vain uusimpia uutuuksia eikä tiedä sitä, mihin koko homma pohjautuu, antaa itsestään helposti sivistymättömän ja historiaa tuntemattoman vaikutelman.
Veli mainitsi
toisaalla Giant-Size X-Menin numeron vuodelta 1975. Se numero on erittäin hyvä tuntea. Toisaalta ymmärrän hyvin sen, että kaikkeen ei millään voi tutustua, koska tarjontaa on niin paljon. Minulla ei riitä aika, rahat ja mielenkiinto uusiin amerikkalaisiin julkaisuihin.