Miksi "ihmisen näköisillä" leluilla on isommat verot? Miksei leluja veroteta vain painon, koon, valmistukseen menneen hinnan tai muun ihan loogisen syyn takia? Siis...kuka tämän järjettömän lain on säätänyt?
Itsekin netistä nukkeja joskus tilanneena olen pohtinut samaa asiaa. Tulevana juristina voisin heittää sellaisen valistuneen arvauksen, että taustalla voivat olla yksinkertaisesti fiskaaliset syyt: ihmisiä esittäviä nukkeja ostettaneen eniten, joten niitä kannattaa verottaa raskaimmin verotulojen kerryttämiseksi.
Verolait tuntuvat monesti ihmisistä järjettömän yksityiskohtaisilta ja ovat varmasti toimineet esikuvana monelle pykäläparodialle. Kokonaisuuden kannalta on kuitenkin yleensä järkevintä, jos veropohja on mahdollisimman laaja, ts. verotetaan mahdollisimman monia asioita. Tällöin veronkierto on vaikeampaa, eikä yksittäisten verojen tarvitse olla niin
korkeita.
Sitten itse asiaan, eli mutantteihin. Riddle ja X-men nostivat aiemmissa viesteissään esiin sen, että mutanttien alkuperä on selitetty hieman eri tavoin Marvelin pääuniversumissa ja Ultimate-universumissa. Ottamatta kantaa siihen, kumpaa taustatarinaa pidän tenhoavampana, olen aina ollut sitä mieltä, että Marvelin käsikirjoittajat ovat peilanneet mutanttisarjoissa murrosiässä tapahtuviin kehon muutoksiin liittyviä angsteja ja todellisen maailman ennakkoluuloja ihan vetoavasti moneen otteeseen. Sen sijaan on sanottava muutaman muun tavoin, että mutanttijuttujen pääpolttoaineisiin kuuluva juonikuvio, jossa vain mutantteja pelätään ja inhotaan, mutta muihin supervoimaisiin otuksiin suhtaudutaan usein ihan neutraalisti, on aika hoopo. Miksi sillä, kuinka supervoimansa on saanut, olisi erityistä merkitystä, kun pelon syynä on kaiketi se, mitä niillä voi tehdä?
Joku kaikkia superolentoja kohtaan nuiva Henry Peter Gyrich on ainakin omissa kuvitelmissani asenteeltaan lähinnä reaalimaailmaa, vaikka hänet sarjakuvissa usein esitetään hiukan epäedullisessa valossa.