Terveessä tilanteessa lukijakunta uusiutuu koko ajan. Ei voida olettaa, että vanhojen jäärien täytyy pitää yllä lehden ilmestymistä. Se, miksi uusia lukijoita ei tule supersankareille, on monen tekijän summa: vaikeat ja sekavat juonet, muut mediat, seikkailusarjakuvien epäsuosio ylipäätään ym. Ne harvat vanhemmat lukijat, jotka pysyvät supersankarien matkassa, saavat sarjansa helposti myös englanniksi.
kaikki kohdat totta, mutta kiistäisin osin myös kohdan seikkailusarjakuvan epäsuosion.
On näet pahuksen vaikea ostaa jotain mitä ei ole tarjolla.
Ongelmat eivät ole vain ja ainoastaan sisällöllisellä puolella vaan myös sarjakuvakulttuurissa tai sen vajeissa.
Suomalainen toimituskunta on skarpannut sen mitä taloudellinen tilanne sallii valikoiden tarinakaaria mutta osaltaan alasajossa kyse on myös rakenteellisista ratkaisuista, lähikioskisi kannattaa panostaa siihen että keskiolutta on myynnissä kuin lehtihyllyn kokoon.
Tietenkin jos lehteä ei tilata lehtihyllyyn painosta ei ainakaan nosteta ja jos sitä ei ole lehtihyllyssä sitä ei osteta. Kukaan ei ehdoin tahdoin tilaa rajalliseen lehtihyllyyn sitä mikä ei myy.
Ouroboskehrä on valmis. (tämä tosin pätee kaikkeen sarjakuvaan, ei vain supersankareihin tai seikkailuun)
Naurettavaa kyllä minun on helpompi hankkia jenkkilehtiä kuin suomalaisia. Toki tähän vaikuttaa asuinpaikka ja tehdyt valinnat, kuten monikymmenvuotinen sarjakuvaharrastus, mutta silti.
Vika ei ole yksin tuotteen tai uusien medioitten.
Itse jaksoin seurata useamman vuoden suomijulkaisuja jälkijunassa rinnan jenkkipuolen kanssa mutta minä olen yksi syypäistä, naulana arkussa, minä luovutin vuosia sitten mutanttisaippuan suhteen.
Monelle tämä on periaatteellinenkin ratkaisu, lehdet kun kuulemma ovat niin hankalia ja vaikeita ja niistä nyt muutenkin pitää vaan päästä eroon että sarjakuvat voi ottaa vakavasti tai jotain. Ikinä valjennyt tuo ajatusmalli itselle.
Nyt on yhä neljän numeron verran aikaa rakentaa, koettaa laajentaa lukijakuntaa ja koettaa muuttaa suunta, jos kohta enin osa jääristä on luovuttanut pelin ja ne jotka alunperinkin genreä inhosivat suhtautuvat tähän muka-darwinistisella "ja sen kuuluukin kuolla" asenteella.
Ikävintä tilanteessa on se miten tämä ei tuo ainuttakaan uutta minkään sarjakuvan lukijaa Suomeen, mutta saattaa vähentää muutamia kokonaan pois.
Mutanttien maailma on ottanut osumaa ennenkin joten uutta tämä ei ole. Mahdottomana en uutta nousua pidä, ainoastaan epätodennäköisenä.