Tämän säikeen perusteella vaikuttaa aika selkeästi siltä että Wacom on kalleudestaan huolimatta ainoa järkevä hankinta. Systeemejä muuten testailtiin muinoin Tietokone 6-7/2000:ssa.
Vuoden 2000 jälkeen on tapahtunut paljon tableteissa, eli kannattaa löytää jostain tuoreempi artikkeli.

Intuos sarjasta tuli just ulos kolmas sukupolvi.
Onko kenelläkään kokemuksia Wacomin Intuos-paketeista? Niissähänpitäisi ominaisuuksina löytyä myös kynän kaltevuskulman säätö. Paineentunnistuksen lisäksi mainostetaan vielä kolmattakin hienoutta, kynänjäljen imeytymistä tai ja paperiin rosoisuuden (engl. scatter) eli tekstuurin säätöä. Nämä pitäisi saada näkyviin kynän "sormipyörää" kääntämällä.
Itse olen käyttänyt Intuosin kaikkia sukupolvia yli viiden vuoden ajan ja enpä keksi ainuttakaan valittamisen aihetta. Hinta on korkea, mutta koskaan ei minulla ole laite rikki mennyt. Nuo paperi ja imeytymisominaisuudet ovat maalausohjelman ominaisuuksia, joita Intuos tukee paremmin, kuin vaikka Graphire. Sormipyörällistä kynää ei Intuospaketin mukana tule (lisävaruste), en tiedä missä tuollainen mainos on ollut. Mutta joo, varsinkin Painterillä, myös Photarin 7 -> versioilla, saa aikaan hyvinkin luonnollista pensselin tai kynän jälkeä.
Joitakin kommentteja lukiessa tuli mieleen, että tabletin runsas käyttö saattaa muuttaa piirustustyyliä. Siis jos sitä joutuu kovastikin painamaan.
Wacomin vanhemmassa mallissa (ennen Intuosia) ja Intuos 1:n kynä oli aika ohut, joka helposti johti liialliseen puristamiseen. Intuos2:sen mukana tullut kynä on paksumpi ja paljon mukavampi kädessä. Kolmosen kynä on vielä hitusen mukavampi. Eli uusissa Wacomeissa ei puristusongelmaa ole, ellei se ole korvien välissä. Mutta oppirahat on maksettava kun Wacomilla alkaa maalailemaan. Alussa voi tuntua todella oudolta, mutta kyllä sen nopeasti oppii.
Entä oletteko testanneet voiko tabletin muovista tuntumaa parantaa esim. asettamalla laudalle paperin sen ja kynän väliin?
Onnistuu kyllä. Intuos 3:ssa on myös pari erilaista kynänkärkeä joilla saa erilaisen tuntuman pintaan.
Huom. jos Intuosin ostat, niin osta kolmos versio, ellet saa kakkosta reilulla alennuksella. Jotkut liikkeet myyvät vanhoja kakkosia, vieläkin samaan hintaan kuin uudempia malleja.
Marko