Kirjoittaja Aihe: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta  (Luettu 295960 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
piirtopöydän hankinta
« Vastaus #660 : 05.10.2010 klo 21:29:35 »
Tämä on hyvin mielenkiintoinen juttu tämä tietokone piirräntä. Olen katsellut netistä esimerkiksi kuinka serkkuni MoeBius :P piirtää Wacomilla hienoja kuvia. Yksi kynän painallus niin saa sivun suurennettua yksityiskohtia helpottvaaksi piirtämiseksi. Samoin yksi napin painallus niin saa kuvaan värit, rasterit jne. Kiinnostavaa ja mielenkiintoista. Mutta kun on vanhoihin kaavoihin kangistunut ei sitä enään "myöhemmällä iällä" uskalla kokeilla juuri uutta. Onhan se toki raha kysymyskin, vaikka olen nähnyt tarjouksia kaupoissa piirtopöytiä johonkin 60-70 euroon.
Mutta on niin turvallista pitäytyä perinteisesti kynässä ja paperissa.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #661 : 05.10.2010 klo 21:50:25 »
Onhan se toki raha kysymyskin, vaikka olen nähnyt tarjouksia kaupoissa piirtopöytiä johonkin 60-70 euroon.

Tuollaisia halpiksia kun kokeilee, niin se on sellainen isku naamaan että ei sitten ikinä enää halua piirtopöytiin koskeakaan. Se on Wacomi tai ei mitään.

OM

• Jäsen
« Vastaus #662 : 05.10.2010 klo 22:17:52 »

Kiitos JJNaas komentista. Tosiaan olen ihan kinnostuksella katsellut noita piirtopöytiä ja ne eivät ole olleet Wacomeja vaan ihan muita merkkejä joita en nyt muista nimeltä. Mutta esiintuomasi pointti varmasti on tärkeä niille, jotka harkitsevat piirtopöydän ostoa.

Olisihan se mahtavaa jos tuollainen wautsi olis itellä. Mutta jos Lotossa tulis jotain? >:(

OM

• Jäsen
« Vastaus #663 : 06.10.2010 klo 09:51:01 »

Tänään Hulluilla Päivillä oli TRUST merkkinen laajakuvapiirto pöytä kynineen 49,90 euroa. Millainen piirtopöytä tuo on. Näytti itse piirtolevyn osuus aika pieneltä. Ja piirtopäydän koko oli vaakataso. Pystyyköhän noilla piirtämään pysty asennossa kokoon A4 tai jotain?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #664 : 06.10.2010 klo 10:42:38 »
Pystyyköhän noilla piirtämään pysty asennossa kokoon A4 tai jotain?
Piirtopöydän piirtoala suhteutuu näyttöön, ei "paperiin", johon piirto-ohjelmassa piirretään. Pystyt siis piirtämään piirtolaudalla mihin kokoon ja muotoon vain, mitä käyttämäsi piirto-ohjelma tukee.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta
« Vastaus #665 : 06.10.2010 klo 10:45:37 »
Siirsin tämän tänne toisesta ketjusta. Kuten näkyy aiheesta on keskusteltu jo ennen aika vilkkaasti. Monet ovat kysyneet myös Trustista.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #666 : 06.10.2010 klo 11:59:51 »
Piirtopöydän piirtoala suhteutuu näyttöön, ei "paperiin", johon piirto-ohjelmassa piirretään. Pystyt siis piirtämään piirtolaudalla mihin kokoon ja muotoon vain, mitä käyttämäsi piirto-ohjelma tukee.

Hyvin sanottu. Mulla on ollut sama A6 piirtoalan omaava Wacom 2 piirtolevy jo vuodesta 2000 tai 2001. Se on vieläkin täysin käyttökelpoinen. Tietokoneen olen vaihtanut jo neljästi tai viidesti tehokkaampaan, mutta Wacomia en. Sillä tulee piirrettyä A6-A3 kokoon, isompaankin voisi, mutta koneen hitaus alkaa hiipiä vastaan.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #667 : 06.10.2010 klo 13:37:34 »
Juu juu, A6-kokoisella Wacomilla on täälläkin tehty ja julistekoossakin. No probleema.

Timo

odo98

• Uusi jäsen
« Vastaus #668 : 04.01.2011 klo 11:47:47 »
Elikkä piirtopöydän hankkimista olen ajatellut. Olen miettinyt A5 kokoista Wacom bamboo fun mediumia. Hinta on siinä 200€:n pinnassa. Nyt vain olisi kiva jos joku kertoisi onko kyseisestä pöydästä mihinkään. Ja jos siitä ei ole mihinkään niin voitte ehdottaa jotain parempaa. Kovin monella sadalla eurolla en ole kuitenkaan ostamassa. ;)

kauna

• Jäsen
« Vastaus #669 : 04.01.2011 klo 12:30:19 »
Nyt vain olisi kiva jos joku kertoisi onko kyseisestä pöydästä mihinkään.
On.

Uroskana

• Vieras
« Vastaus #670 : 04.01.2011 klo 15:47:27 »
Alta kuuden kympin irtoava Wacom Bamboo Pen on täysin pätevä laite, mikäli ei tarvitse painikkeita ja kosketusrinkulaa ja on tyytyväinen A6-kokoon. Omistan sekä Bamboon että L-koon Intuos4:n, ja tuntunee siltä että Bamboolla saa helpommin pienemmän koon jälkeä suurilla brusheilla. Hintalaatusuhteeltaan halvin Bamboo on mitä mainioin, täysin pätevä laite.

odo98

• Uusi jäsen
« Vastaus #671 : 04.01.2011 klo 18:34:50 »
Nyt on Wacom Bamboo Pen & Touch A6 Wide tilattu. ;D

satunnainen vierailija

• Vieras
« Vastaus #672 : 09.01.2011 klo 14:26:35 »
Mieltäni painaa kysymys, johon en ole vielä löytänyt vastausta. Ajatukseni nimittäin on ostaa wacom bamboo fun pen & touch, luultavasti kokoa a5 wide, mutta tuplanäyttökolossin omistajana mietin, onko piirtopöytä mahdollista asettaa toimimaan vain toisella näytöllä, jolloin halutessani käyttää toista, liikuttelisin kursoria perinteisesti hiirellä. Näen sen ainoaksi toimivaksi vaihtoehdoksi, sillä kalkuloin ja approksimoin näyttöjeni yhteisen kuvasuhteen olevan noin 16:5 (karkea laskelma, näyttöjen erilaisesta korkeudesta (~50 pikselin ero) johtuva vääristymä yms), mikä tarkoittaisi melkoista vääristymää piirtopöydällä tai suurikokoisen siivun niistämistä piirtopöydän käytössä olevasta pinta-alasta.

Lisäksi olen kiinnostunut mahdollisuudesta ostaa piirtopöytä ilman oheissoftia (photari elements yms), sillä tarvitsemani kuvankäsittelysoftat minulta jo löytyvät, jotta hinta olisi halvempi. Tälläistä mahdollisuutta en kuitenkaan ole kohdannut googlaillessani ja surffaillessani, lieneekö tilanne niin onneton, ettei se ole mahdollista uutena ostettaessa?

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #673 : 09.01.2011 klo 14:34:23 »
Mieltäni painaa kysymys, johon en ole vielä löytänyt vastausta. Ajatukseni nimittäin on ostaa wacom bamboo fun pen & touch, luultavasti kokoa a5 wide, mutta tuplanäyttökolossin omistajana mietin, onko piirtopöytä mahdollista asettaa toimimaan vain toisella näytöllä, jolloin halutessani käyttää toista, liikuttelisin kursoria perinteisesti hiirellä. Näen sen ainoaksi toimivaksi vaihtoehdoksi, sillä kalkuloin ja approksimoin näyttöjeni yhteisen kuvasuhteen olevan noin 16:5 (karkea laskelma, näyttöjen erilaisesta korkeudesta (~50 pikselin ero) johtuva vääristymä yms), mikä tarkoittaisi melkoista vääristymää piirtopöydällä tai suurikokoisen siivun niistämistä piirtopöydän käytössä olevasta pinta-alasta.

Voit määritellä piirtopöydän alan suhteessa näyttöihin, mutta hiiren ja piirtopöydän samanaikainen käyttö ei oo mielekästä.
Tuplanäyttöjen kanssa oppii äkkiä pelaamaan piirtopöydälläkin. Itse piirtopöydän käyttö on vaikeampaa.

Photoshop Elementsin pois jättämisestä tuskin tulisi yli 6 euron hinnanlaskua. Ne on noi bundlet sellaisia, että aina kannattaa ottaa, mutta jättää asentamatta, odottamaan jos johonkin toiseen koneeseen tarvitsisi "pikkulisenssiä". Vaikka Photarilisenssi erikseen maksaa ihan kunnon hinnan, bundlesta sen osuus on jossain 11 euron huiteissa, tms (voit tarkistaa tän helposti seuraamalla mainoksia joissa tarjotaan törkeän halvalla "luvallisia" ohjelmia kun ostaa mitätahansa rautaa - ne on kaikki bundlehinnoin koottuja).
« Viimeksi muokattu: 09.01.2011 klo 14:37:48 kirjoittanut [kivi] »

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #674 : 09.01.2011 klo 15:13:22 »
Bundlen hinta ei oo välttämättä edes niinkään paljoa, Wacom voi ihan hyvin jopa maksaa vähän, jos se saa Photoshop -treidmarkin näkymään tuottessaan jollain muotoa.

Piirtopöydän ja hiiren yhteiskäyttö ei kyl oo millään tavalla ongelmallista, eikä se kahden näytön kikkailukaan mikään erikoisuus ole. Ehdottomasti kantsii tosiaan laittaa se piirtopöytä käyttämään vaan toista näyttöä. Jos Bamboossa on sama asetustyökalu kuin intuoksessa, hoituu homma helposti.

Mulla on just kaks näyttöä, "piirtopöytä" ja hiiri, hyvin funkkaa.