Kirjoittaja Aihe: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta  (Luettu 295917 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Vs: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta
« Vastaus #405 : 10.07.2008 klo 16:53:54 »
En tiedä onkos tästä paljon keskusteltu ja jos on niin laittaakaa vaikka linkki missä ketjussa asiasta on puhuttu...

Mutta mitäs ohjelmaa käytätte, kun piirtelette piirtopöydällä ja mihin kaikkiin vaiheisiin käytätte piirtopöytää vai piirättekö koko piirroksen alusta loppuun piirtopöydällä?
Nykyään kun en viitsi mennä naapurihuoneeseen skannaamaan, teen kaiken wacomilla suoraan.

Joskus teen muka luonnoksen ja "tussaan" mutta menetelmät kehittyy ohjelmien ominaisuuksien mukaiseksi.

Painter on hyvä mutta Fotaria tulee käytettyä. Moni ilmainen on mainio kun ne on keveempiä. Artweaver, Artrage, mistä nyt tykkää. Niitä on paljon ja jotkut tosi kelpoja. Jos tukee kynän kallistusta, on kai sekin etu. Ja Illustratorillakin voi piirtää puhtaaksi.

Leijereistä on paljon hyötyä. Ja pitäisi olla mahdollisuus tallettaa CMYKinä että voi viimeistellä kirjapainokuntoon, mutta aivan pakko ei ole.

Pitää ajatella koko touhu uusiksi. Voi tehdä joka kuvan erikseen ja liitellä vasta lopussa sivuksi. Kuvan osia voi kopioida tai käyttää mallina ja piirtää leijerille uudestaan ettei tule ihan samannäköistä, tai muokata kopiota uuden näköiseksi. Joo, mahdollisuudet on ehtymättömät mutta vanhat pinttymät jäykistää työskentelyä.

Tive

• Jäsen
« Vastaus #406 : 10.07.2008 klo 22:06:55 »
tselläni tälläisena aloittelijana tahtoo olla ongelmana se, etten saa tarpeeksi "tasaista" viivaa piirrellessäni piirtopöydällä. Tässä kuva, jonka tussasin photoshopilla tänään (skannasin lyijykynä luonnoksen, jonka päälle sitten photoshopissa piirsin siveltimellä): http://nx2.us/images/auto.jpg. Aikaa tuo tussamiseen meni viitisen minuuttia.

Johtuuku ongelmani kenties harjoituksen puutteesta, käytänkö väärää työkalua piirtoohjelmassa, vai hosunko kenties liikaa piirtäessäni. Tai saattavatko piirtopöydän asetukset olla väärin tai onko tämä malli vain huono (wacom bamboo)?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #407 : 10.07.2008 klo 22:26:48 »
en saa tarpeeksi "tasaista" viivaa piirrellessäni piirtopöydällä
No sepä totta. Jos kuva on vaikka 50%-kokoisena (tai iso kuva vielä pienempänä jotta se näkyisi kokonaan) näytöllä, viivasta tulee tutisevaa jos yrittää piirtää hitaasti ja harkiten.

Kun piirrettävän kohdan suurentaa, vaikka useaankin sataan prosenttiin, viiva on hallittavissa pikselilleen. Mutta silloin ei näe koko kuva-alaa, ja on vaikea suhteuttaa piirtämistä kokonaisuuteen. Siksi apuviivat, tai luonnos eri leijerille, on hyödyllisiä.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #408 : 10.07.2008 klo 23:36:36 »
Pikanäppäinten käyttö kannattaa opetella. Itse piirrän niin, että kohde on zoomattu noin 200% tai yli, mutta vetelen aina välillä "taaksepäin" Ctrl + miinusnäppylä. Ja "Z" antaa suurennusklasin jolla voi palata takaisin. Niitä kun oppii käyttämään "ajattelematta", ei halua vaihtaa pois. ctl -, z, b, z, b...

Timo

Gothadelica

• Vieras
« Vastaus #409 : 11.07.2008 klo 18:37:15 »
Mutta mitäs ohjelmaa käytätte, kun piirtelette piirtopöydällä ja mihin kaikkiin vaiheisiin käytätte piirtopöytää vai piirättekö koko piirroksen alusta loppuun piirtopöydällä?
Itse piirrän yleensä jutut alkuun käsin, skannaan, teen viivapiirrustuksen Illustratorilla ja vien vasta sen jälkeen photoshoppiin jolla väritän. Saattaa kuullostaa hankalalta mutta toimii minulle.
tselläni tälläisena aloittelijana tahtoo olla ongelmana se, etten saa tarpeeksi "tasaista" viivaa piirrellessäni piirtopöydällä.  Tai saattavatko piirtopöydän asetukset olla väärin tai onko tämä malli vain huono (wacom bamboo)?
Illun yksi ihana puoli on se että ottaa pois turhat röpöt automaattisesti mutta mielestäni teit kyllä hommankin tosi nopeasti. Itse käytän ikiajat ääriviivojen hiomiseen jotka kuitenkin määrittävät koko työn aika pitkälle.
Ollut viime kuukaudet myös wacomin bamboo käytössä ja vaikkei se huikea loisto tabletti olekkaan ei sen asetuksilla pitäisi mitään tekemistä "värinän" kanssa olla. ikävä kyllä moinen vaatii vain harjottelua.

möhkis

• Vieras
« Vastaus #410 : 18.07.2008 klo 14:51:01 »
Olen ajatellut ostaa piirtopöydän, ja yhdeksi vaihtoehdoksi on noussut Wacomin Bamboo Fun A5.. Se olisi ihan harrastus-käyttöön, ei sen vakavampaan, mutta millaista jälkeä tulee tästä vehkeestä, osaisiko kukaan sanoa? Sen mukana tulisi sitten viela Adobe Photoshop Elements 5.0 ja ArtRage2, onkos hyvät ohjelmat?(itse olen aivan pihalla kaikista kuvankäsittelyohjelmista  :D) Sitten vielä että tietääkö kukaan jos Airbrush-kynää voi myös käyttää tässä Bamboo-mallissa?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #411 : 18.07.2008 klo 15:05:26 »
Olen ajatellut ostaa piirtopöydän, ja yhdeksi vaihtoehdoksi on noussut Wacomin Bamboo Fun A5.. Se olisi ihan harrastus-käyttöön, ei sen vakavampaan, mutta millaista jälkeä tulee tästä vehkeestä, osaisiko kukaan sanoa? Sen mukana tulisi sitten viela Adobe Photoshop Elements 5.0 ja ArtRage2, onkos hyvät ohjelmat?(itse olen aivan pihalla kaikista kuvankäsittelyohjelmista  :D) Sitten vielä että tietääkö kukaan jos Airbrush-kynää voi myös käyttää tässä Bamboo-mallissa?
Tuskin Wacom on tuotteitaan huonontanut joten (Onea kalliimpi) Fun lienee toimiva. Fotarin Elements on osoittautunut hauskaksi ja käytännölliseksi mutta se ei tee CMYK-muotoisia kuvia joten kirjapainon kanssa pitää sopia menettelyistä, jos painettavaa aikoo tuottaa. ArtRagella tulee kivoja juttuja niin ikään. Kannattaa leikkiä niin paljon kuin suinkin ja maistella ohjelmien ominaisuuksia, ennen kuin yrittää tehdä jotain ennaltamietittyä.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #412 : 18.07.2008 klo 15:16:00 »
En ole tähän päivään tuon kummempia ohjelmia tarvinnut. Aika pitkälle pitäisi pärjätä.
Itse olen Wacom-miehiä ja tuo Bamboo Fun (tosin A6) saattaa olla itsellekin seuraava hankinta. Pelkästään tuo Elements maksaa uutena piirtopöydön hinnan.
Jos isoa kaipaa niin laitetaanpa vielä kummittelemaan tuo kaikkien mollaama Aiptek Reaxonilla kohtuuhinnalla (mukana Elements 5) ja tuolla uutisissa saksalaiset pitävät hyvänä (sehr gut) vempaimena.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #413 : 18.07.2008 klo 15:32:05 »
Jos isoa kaipaa niin laitetaanpa vielä kummittelemaan tuo kaikkien mollaama Aiptek Reaxonilla kohtuuhinnalla (mukana Elements 5) ja tuolla uutisissa saksalaiset pitävät hyvänä (sehr gut) vempaimena.
On vain ikävää jos vehje ei lähde ollenkaan toimimaan. Niin kävi Aiptekin kanssa meillä ja niin on käynyt muillakin.

Tive

• Jäsen
« Vastaus #414 : 21.07.2008 klo 14:26:59 »
Tuli asennuttua koneeseen Ubuntu (ja paluuta Windowsiin tuskin enää on ;)) ja nyt vähän ongelmia tuon piirtopöydän (malli: Wacom Bamboo) käyttämisessä. Kone kyllä tunnistaa tabletin, asetuksissa on häikkää, sillä kynää joutuu raahaamaan kiinni tabletissa, että osoitin liikkuu näytöllä. Osaiskos kukaan neuvoa? Olen vielä aika aloitelija Ubuntun kanssa, että mielellään mahdollisimman selviä ohjeita...

Edit. Noh, sain sen itsekkin toimimaan näillä ohjeilla: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=765915 .
« Viimeksi muokattu: 22.07.2008 klo 23:13:36 kirjoittanut Tive »

möhkis

• Vieras
« Vastaus #415 : 21.07.2008 klo 15:04:13 »
Kiitos oikein paljon neuvoista, lähdenkin tänään ostamaan sen!  ;D

Gothadelica

• Vieras
« Vastaus #416 : 23.07.2008 klo 11:22:36 »
Voh, en tiedä suosittelenko sittenkään wacomin bamboota. omastani on ilmeisesti kynä rikki vähän yli puolen vuoden käytön jälkeen. luojan kiitos on takuut mutta ei se noin nopeasti saisi hajota.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #417 : 23.07.2008 klo 14:14:16 »
Voh, en tiedä suosittelenko sittenkään wacomin bamboota. omastani on ilmeisesti kynä rikki vähän yli puolen vuoden käytön jälkeen. luojan kiitos on takuut mutta ei se noin nopeasti saisi hajota.
Ei. Toivottavasti olet poikkeus, sillä Wacomille ei ole vaihtoehtoa.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #418 : 11.08.2008 klo 16:11:00 »
Itselläni alkoi varsin ikävä ongelma uuden OSX Pantherin asentamisen jälkeen; piirtolauta (Wacom BT) sammuttaa itsensä muutama sekunti käynnistämisen jälkeen. Olen asentanut piirtolaudalle uusimmat softat ja akussakin on virtaa.

Osaako joku neuvoa vai täytyykö lähteä purkamaan ongelmaa Wacomin supportin kanssa?
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #419 : 11.08.2008 klo 21:28:33 »
Pantherin? tai tarkoitatko Leopardia? Vika ei välttämättä liity Bluetoothiin. Tuolla on yksi ehdotus.

http://www.wacom.com/faqs/knowledge_search.cfm?id=335

Jos ei toimi kannattaa ottaa yhteyttä Wacomin tukeen. Jos ei löydy heti apua, niin ainakin tajuavat että samantyylisiä ongelmia on muillakin.