Kirjoittaja Aihe: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta  (Luettu 295915 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
Vs: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta
« Vastaus #390 : 28.05.2008 klo 08:53:21 »
Mikähän siinä on, että Intuos 3 joskus menettää paineentunnistettavuutensa, joka kyllä korjautuu kun ohjelman avaa uudestaan? Samoin kynän "kumipää" alkaa maalaamaan samalla työvälineellä kuin tuo piirustuspääkin. Sitä en ole saanut korjattua. Säädöt ovat kyllä oikein.

Edit. Hoksasin päivittää ohjaimen. Katsotaan, josko se korjaisi moiset ongelmat.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2008 klo 09:35:47 kirjoittanut Ossi Hiekkala »

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #391 : 28.05.2008 klo 11:19:48 »
Tuota tapahtuu itsellekin joskus. Oma teoria on että wacom joskus sekoaa kun vaihtelee ohjelmasta toiseen. Yksi apu minkä kuulin tuohon paineentunnistuksen katoamiseen on sellainen, että photaria käynnistäessä ei tule vaihtaa toiseen ohjelmaan tai avata muita ohjelmia, vaan odottaa että photari käynnistyy loppuun asti.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #392 : 28.05.2008 klo 11:50:29 »
Oma teoria on että wacom joskus sekoaa kun vaihtelee ohjelmasta toiseen. Yksi apu minkä kuulin tuohon paineentunnistuksen katoamiseen on sellainen, että photaria käynnistäessä ei tule vaihtaa toiseen ohjelmaan tai avata muita ohjelmia, vaan odottaa että photari käynnistyy loppuun asti.
Paineentunnistus katoaa pc-läppäreissä aina kun koneen kannen sulkee. Wacomin ajuri katoaa (järjestelmä väittää ettei sitä löydy) eikä palaa ennen uudelleenkäynnistystä. Eli koneen herätessä uudestaan (lepotilan ja horroksen käsitteet muuttuivat xp/vista-versioissa) wacom ei enää lataudu. Korjausta ei ole tullut, ongelma on vanha.

Ja ärsyttävä, koska haluaisin pitää konetta kassissa koko päivän, ottaa vähän väliä esiin ja piirtää jotain, vaan pitäisi aina odottaa koko vistun käynnistämisikuisuus.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #393 : 28.05.2008 klo 21:17:54 »
Ongelmia Wacomin kanssa. (Intuos 2 A5)
Kynä (kursori ) heittelehtii l. ei pysy täysin hallinnassa. Suora viiva ei onnistu vaan jälki karkaa käsistä, ei aivan kokonaan mutta tarkan työn tekeminen on mahdotonta.

Joutuuko ostamaan uuden kynän , Wacomin vai tietokoneen.

Voi surku. Pelkään pahinta. Itselleni kävi samat, eikä mikään korjannut vikaa. Kynä on fyysisesti rikki. Hetkellisesti vian sain pois, kun pyöräytin kynän kärkeä hampaiden välissä. Uskoakseni vika tulee kulumasta ja vaara tämän syntymiseen on olemassa silloin, jos terä kuluu vain yhdestä kohdasta ja terä alkaa 'syömään' kynän sisusta aina yhdestä ja samasta kohdasta. Kun sinne sitten tulee kuluma, kynä käy kuopassa vähän väliä ja suora viiva tulee mutkaiseksi. Sitä ei voi kontrolloida. Trust me, jos on vika on sama. Ostin Classic kynän Intu kakkoseeni (n. 70e) ja homma pelittää taas. Terää kannattaa tosiaan välillä vähän pyöräyttää ja vaihtaa, jos se kuluu sellaiseksi, että se ei enää pyöri vaan hakeutuu aina samaan kulumaan.

8]

Holle

• Jäsen
« Vastaus #394 : 28.05.2008 klo 22:27:50 »
Voi surku. Pelkään pahinta. Itselleni kävi samat, eikä mikään korjannut vikaa. Kynä on fyysisesti rikki.

No mutta kiitos diagnoosista.
Jos kynänvaihdolla selviää niin mikäs siinä. Tosin hinta on sen verran kova että menee mietintään josko ostaisi uuden laudan. Tai käytetyn. Tämä on jo hintansa edestä palvellut l. seitsemän vuotta.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #395 : 29.05.2008 klo 14:41:53 »
Tuota tapahtuu itsellekin joskus. Oma teoria on että wacom joskus sekoaa kun vaihtelee ohjelmasta toiseen.
Tuo pätee muihinkin kuin Wacomeihin. Itellä on halpislevy DrawMaster NGS ja jos photarirupeaman jälkeen avaa vaikkapa illustratorin ja palaa tekemään photariin, on paineentunnistus tiessään. Samaten jos Vistan panee nukkumaan - lepotilaan, mikä se ny on - silloin kun photari on avoinna, on  paineentunnistus hävinny kun palaa takaisin. Siihen auttaa se kun photarin sulkee ennen kuin laittaa koneensa uinumaan. Photari kuitenkin avautuu muutamassa sekunnissa.

Timo

Holle

• Jäsen
« Vastaus #396 : 19.06.2008 klo 12:39:33 »
No mutta kiitos diagnoosista.
Jos kynänvaihdolla selviää niin mikäs siinä. Tosin hinta on sen verran kova että menee mietintään josko ostaisi uuden laudan. Tai käytetyn. Tämä on jo hintansa edestä palvellut l. seitsemän vuotta.

Tilasin eBaysta, hintaa 60 $ +30 $ postikuluja l. reilut 60 € .Tuli aamulla kotiovelle. Pelaa hyvin joten Hazart oli oikeassa.Tuntuupa mukavalta kun kynä taas tottelee omistajaa.
Sarjakuvat ja kuvitus

Tempsa.

• Jäsen
« Vastaus #397 : 22.06.2008 klo 14:18:41 »
Kirjoitan nyt tännekkin  :)

Niin kun mulla ei ole ollut ennen piirtistä enkä aio tuhlata Wakomiin (haluan ison (A4) ja wakomin isot maksavat ihan liikaa kokeiluvälineeksi  ;D) niin mitä halppislautaa suosittelisitte? Aiptekia tai Trustia? Jos innostukseni katoaa puolessa vuodessa ei haittaa että en tuhlannut 500€  wakomiin mitä kukaan ei kuitenkaan halua ostaa koska olen sitä sen puolivuotta käyttänyt vaan ostavat ennemmin uuden. :) Niin jos sitten innostus EI KATOA parissa vuodessa voisin siirtyä wakomiin :p
Jos mietit seuraavaa askeltasi liian kauan, saat viettää loppuelämäsi yhdellä jalalla seisten.

Uroskana

• Vieras
« Vastaus #398 : 30.06.2008 klo 23:56:49 »
Löytyi tämmöinen linkki tuohon Wacomin ajuriongelmaan Vistassa:
http://www.usefulzero.com/2008/04/18/fixing-wacom-touch-failure-on-sleep-and-hibernate/
Itse en tuota voinut kokeilla, kun en ole vielä siirtynyt Vistaan, Liinustakin tulee käytettyä. Kertokaahan sitten jeesasiko.

Kirjoitan nyt tännekkin...

Usko viisaampiasi ja hanki käsiisi Wacomin Graphire tai Intuos. Ei ole kivaa, kun kursori hyppää varoittamatta kymmenisen senttiä sinne, minne ei sen tahtoisi hyppäävän. Ei ole myöskään kivaa se, että paineentunnistus toimii miten sattuu. Oletko aivan varma tuosta A4-koosta? Itse hankin A5-koon Intuos3-laudan ja totesin, että jopa A6 olisi ollut varsin riittävä. Niin ja jos ostat kokeiluvälineeksi, osta käytettynä. Saat eteenpäin myydessäsi omasi takaisin. Vaikka tuskin kunnollisen pelin ostettuasi haluat siitä luopua. ;)

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #399 : 01.07.2008 klo 01:09:44 »
Löytyi tämmöinen linkki tuohon Wacomin ajuriongelmaan Vistassa:
http://www.usefulzero.com/2008/04/18/fixing-wacom-touch-failure-on-sleep-and-hibernate/
Itse en tuota voinut kokeilla, kun en ole vielä siirtynyt Vistaan, Liinustakin tulee käytettyä. Kertokaahan sitten jeesasiko.

Kokeilin saman tien ja ainakin ensin wacom sekoili entistä pahemmin. Mutta tilanne oli ehkä väärä. Piti käynnistää uudestaan. Kokeilen toiste lisää, nyt iski yö niskaan.

Tempsa.

• Jäsen
« Vastaus #400 : 06.07.2008 klo 17:07:02 »
Noh. Luulen/uskon tarvitsevani ison piirtopöydän sillä piirtelen isoille papereille ja isoja kuvioita enkä tykkää tihrustaa mitään pientä, joten luulen tarvitsevani isomman kuin A5 ja wakomin A4 ovat aivan liian kalliita mulle. En siis tosiaankaan ole mikään sarjakuvan tekijä tai muukaan kunnon piirtäjä kuin osa teistä. Eli vain johonkin silloin tällöin ajankuluksi piirtelyyn. Onko siinäkin tapauksessa aiptekit ja nämä niin huonoja? Sitten toinen olisi wakomin joku bamboo sarjasta. Mutta minkälaista on piirtää A5/6 kun se on niin pieni? Täytyykö kaikki piirtää paljon pienempänä?
Jos mietit seuraavaa askeltasi liian kauan, saat viettää loppuelämäsi yhdellä jalalla seisten.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #401 : 06.07.2008 klo 17:20:40 »
Noh. Luulen/uskon tarvitsevani ison piirtopöydän sillä piirtelen isoille papereille ja isoja kuvioita enkä tykkää tihrustaa mitään pientä, joten luulen tarvitsevani isomman kuin A5 ... Onko siinäkin tapauksessa aiptekit ja nämä niin huonoja? Sitten toinen olisi wakomin joku bamboo sarjasta. Mutta minkälaista on piirtää A5/6 kun se on niin pieni? Täytyykö kaikki piirtää paljon pienempänä?

ei tarvitse.
Voit valita vaikka A1 digitaalisen "paperin".
A5 riittää todella pitkälle mutta tätä ei kukaan usko.
Aina koolla ei ole väliä.
 Aiptek ei ole huono valinta jos olet pitkämielinen, et hermostu vähästä ja sinua ei harmita jos paineentunnistukset eivät toimi.
Bamboo on ihan kelpo laite harrastetoimintaan.

Ja ei, ei tarvitse piirtää paljon pienempänä.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #402 : 06.07.2008 klo 17:28:34 »
Usko /luulo saattaa olla ihan oikeakin mutta suosittelisin tällaisessa tapauksessa kokeilemaan liikkeessä mikä koko on sopiva. Itse käytän A5-kokoa , pienempikin välttäisi mutta suurempaan ei ole tarvetta.
Piirtäessä kun katsotaan näyttöön on mielestäni yksi lysti minkä kokoinen lauta alla on kun näytön koko ratkaisee onko piirtäminen tihrustamista. Jos mahdollista niin käy kokeilemassa. Jos tuntuu että pitää vaihtaa suurempaan niin Wacomin vaihtoarvo ei taida paljon tippua.
Sarjakuvat ja kuvitus

Gothadelica

• Vieras
« Vastaus #403 : 07.07.2008 klo 13:38:09 »
Luulen/uskon tarvitsevani ison piirtopöydän sillä piirtelen isoille papereille ja isoja kuvioita enkä tykkää tihrustaa mitään pientä, joten luulen tarvitsevani isomman kuin A5 ja wakomin A4 ovat aivan liian kalliita mulle.  Mutta minkälaista on piirtää A5/6 kun se on niin pieni? Täytyykö kaikki piirtää paljon pienempänä?
Minulla oli sama pelko tablettia ostaessa. Olin käyttänyt koulussa A5 ja A4 kokoisia mutta kotiin ostin viime syksynä ihan hintasyistä wacomin A6 kokoisen tablan. Totesin hyvin nopeasti sen riittävän paremmin kuin hyvin, nyt koulun tabletit tuntuvat jo hankalan isoilta. Käytännössähän käytät vain pientä aluetta pöydästä ja siirrät piirrustusta näytöllä sitä mukaan kuin tarvitsee. Tabletin koko kun ei ole yhtä kuin paperin koko, näytön koko tosiaan ratkaisee enemmän.
Varmasti mainitsemasi riittävät tuollaiseen silloin tällöin piirtelyyn mutta itse kyllä ottaisin ennemmin pienemmän wacomin kuin aiptekin joka saattaa hyvinkin tappaa innon alkuunsa hankaluudellaan.

Tive

• Jäsen
« Vastaus #404 : 10.07.2008 klo 14:01:10 »
En tiedä onkos tästä paljon keskusteltu ja jos on niin laittaakaa vaikka linkki missä ketjussa asiasta on puhuttu...

Mutta mitäs ohjelmaa käytätte, kun piirtelette piirtopöydällä ja mihin kaikkiin vaiheisiin käytätte piirtopöytää vai piirättekö koko piirroksen alusta loppuun piirtopöydällä?