Kirjoittaja Aihe: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta  (Luettu 295855 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Zabbo

• Jäsen
Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta
« : 17.12.2003 klo 21:04:12 »
Kyselenpä arvon Kvaakkilaisilta kokemuksia piirtopöydistä. Itselläni on Tevion MD9395 A6-kokoinen piirtopöytä.
Siinä on aikas onneton piirtotuntuma, eikä paineentunnistus toimi mielestäni aivan oikein, mutta eipä se maksanut kuin 25 jöröö. Käytän sitä lähinnä tussattujen piirrosteni värittämiseen koneella ja virheiden retusointiin.
Lahjalistalla on nyt hiukan laadukkaampi tabletti ja haluasin vähän ennakkotietoja ko. laitteista ja malleista.
Erityisesti kiinnostaa kokemukset Intuos/Intuos2-sarjasta ja vastaavista, laadukkaammista piirtopöydistä.

Onko Intuos2 hintansa arvoinen vehje? Laite nimittäin maksaa lähes kahden kuukauden opintotuen verran, enkä oikein viitsisi ostaa sikaa säkissä. Mikä käytännön on piirtotuntuma, siis tuntuvasti parempi kuin halvemmissa pöydissä? Paperilla Intuos2 on kaksi kertaa tarkempi kuin Graphire3. Onko käytännössä? Ilmeisesti Wacom on johtava firma piirtopöytien valmistuksessa, mutta mitäs muita vaihtoehtoja löytyy?
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 14:07:55 kirjoittanut Reima Mäkinen »
- Jokainen eilinen on uusi huominen -

FreakyMike

• Taideseppä
  • Jäsen
  • weird bastard
Re:Kokemuksia piirtopöydistä?
« Vastaus #1 : 17.12.2003 klo 21:11:19 »
Laadusta joutuu maksamaan aina, ja juuri sitähän Wacom juuri edustaa. Olen kuullut, että niitä intuos-malleja on aika paljon myös ihan ammattilaiskäytössä, joten eiköhän siinä ole ihan hyvä hankinta.

Hommasin sen Graphire 2 mallin viime kesänä, mutta en ole päässyt käyttämään sitä vielä niin kovin paljon, koulu- ja työkiireiden takia.
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #2 : 17.12.2003 klo 21:29:23 »
Onko Intuos2 hintansa arvoinen vehje?  Mikä käytännön on piirtotuntuma, siis tuntuvasti parempi kuin halvemmissa pöydissä?

Eilen tuli postissa tuo Intuos2 ja ensituntuma on loistava. Aiempaa kokemusta ei ole muista vastaavista, mutta tämä tuntuu tosi hyvältä. Olen kokeillut sitä "tussauksiin" ja värittämiseen ja Painterin kanssa. Sain hyvin nopeasti touchin tähän ja piirtäminen sujuu ongelmitta. Mitenköhän homma tästä vielä paranee, kun saan asetukset ihanteellisiksi itselleni ja saan kynän entistä paremmin haltuun. HUOM! Tämä on kahden päivän perusteella annettu arvio. Itken ilosta tätä kirjoittaessani ja 415e ei taatusti mennyt hukkaan...  ;D

Kysymys muille käyttäjille: Kuinka lujaa tuota piirtopöytää uskaltaa painaa?

PS: Ostin samalla Samsungin monitorin 959NF ja itku tuli. Keskeltä kuva on loistavan kirkas ja tarkka. Reunat taas on ihan suttua. Ongelma ei häviä asetuksia vaihtamalla ja muillakin on kuulemma ollut sama ongelma. Voi voi! Lähetän takaisin ja ostan jonkun muun mallin...

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #3 : 17.12.2003 klo 21:42:09 »
Mulla on 19" Samsungin 950p ja toimii hyvin. Se on ainakin halpa. Ja hyvä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tertsi

• Vieras
« Vastaus #4 : 17.12.2003 klo 22:40:57 »
PS: Ostin samalla Samsungin monitorin 959NF ja itku tuli. Keskeltä kuva on loistavan kirkas ja tarkka. Reunat taas on ihan suttua. Ongelma ei häviä asetuksia vaihtamalla ja muillakin on kuulemma ollut sama ongelma. Voi voi! Lähetän takaisin ja ostan jonkun muun mallin...

Mulla on monitorina 19" Samsung Syncmaster 959NF, enkä ole huomannut kuvassa mitään moittimista. Monitori on nyt noin kaksi vuotta vanha. Sulla on tainnut käydä huono tuuri. tietysti on myönnettävä, että jos useat ihmiset valittavat samaa ongelmaa, niin voikin olla niin, että mulla on käynyt hyvä tuuri kun monitori on OK.

Mulla on Wacom Intuous A4+
Suht koht tyytyväinen oon, mutta joskus tuntuu, että kynä on vähän liian herkkä. Eli toimii vaikka ei edes oikeestaan kosketa vielä pöytää, varsinkin Photoshopissa.

Joskus olen laittanut konekirjoituspaperin pöydän pinnan ja kynän väliin. Silloin kynä ei liu'u holtittomasti sinne tänne. Mutta ei voi myöskään piirtää kauhean nopeasti. Mutta yleensä piirränkin viivat tussilla ja vain väritän tietokoneella.

Zabbo

• Jäsen
« Vastaus #5 : 17.12.2003 klo 23:18:17 »
Hmm. Saattaapi "joutua" investoimaan Intuos2:een lähiaikoina. Lisäkysymys: Mistä olette hommanneet piirtopöytänne? Olisikohan saksalaisissa verkkokaupoissa edullisempaa?
Akvaarioharrastajana tiedän, että useimmat akvaariotarvikkeet voi tilata Saksasta lähes puolella hinnanlla Suomen hintatasoon verrattuna. Toimituskuluja tulee noin 10 eskoa.  
- Jokainen eilinen on uusi huominen -

Holle

• Jäsen
« Vastaus #6 : 18.12.2003 klo 00:43:28 »
Ostin omani atk-liikkeestä koneenoston yhteydessä. Ulkomailta ostettaessa kannattaa muistaa että tuki saattaa aiheuttaa lisätyötä kotimaiseen ostokseen verrattuna. Dollarin kurssi on edullinen mutta USA:sta tuotuna tulee muita kustannuksia. Corel myy Wacomia kimpassa Painter 8 kanssa aika edullisessa paketissa. Itselläni on tuo Intuos 2 , olen erittäin tyytyväinen enkä ilman tule toimeen. Tuskin kadut jos hommaat.

Hazart: en tiedä miten kovaa pöytää voi ja kannattaa painaa, yleensä annan kynän olla melkein omalla painollaan, joissain ohjelmissa voi antaa paineentunnistukselle rajoituksen tiettyyn viivan leveyteen. muutenkin kannattaa tutkia asetuksia ,niissä on paljon pelivaraa, eri ohjelmat suhtautuu erilailla kynään. Mikähän ohjelma sinulla tuli mukana, tavallisesti Painter Classic joka on mukava. Mielelläni kuulisin käyttökokemuksiasi, itse en ole kovin innokas kokeilemaan uusia asetuksia kun olen saanut kohtuulliset säädöt tehtyä.
Ja Tertsille: Jos säädöt eivät auta liikaherkkyyteen , niin varmista ettei monitori ole liian lähellä piirtopöytää . Se saattaa aiheuttaa häiriöitä.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #7 : 18.12.2003 klo 01:12:07 »
Painter Classic tosiaan tuli siinä Intuos2 mukana. Sitä koitin vasta nopeasti. Siinä oli pakko heti muuttaa säätöjä, sillä normaali painaminen ei juuri jälkeä saanut aikaan. Nyt se on jo ihan jees, mut luulisin saavani vieläkin paremmaksi.

Ostin myös uusimman Photoshopin (ja Illustratorin) ja sen kanssa vähän kokeilin juttuja. Siinä kynä käyttäytyi heti hyvin ja tuntui luontevalta. Ehkä laitan sitä vielä vähän herkemmäksi. Ei uskalla painaa kovasti. Hehehe...

Voi tietysti olla et tää mun monitori on kehno yksilö ja kannattaisi vaihtaa, vaan taidanpa lähettää takaisin ja tutustua toisiin malleihin. Onhan tämä aika bueno muuten, mutta tuo reuna-alueiden suttuisuus ottaa päähän. Ei sitä kyllä vaimoni huomaa, mutta minä ja kaverini selvästi.

Ostin verkkokaupasta oman Wacomin ja kolmen päivän kuluttua saivat sen minulle. 415e maksoi. En ihan heti lähtisi itse ulkomailta tilaamaan, sillä takuuasioiden hoito (esim. nyt tää monitori) saattaa olla hankalaa. En tiedä...

TERTSI: Ota joku kuvake jossa tekstiä alla ja vie erikohtiin ruutua. Suttaantuuko fontti yhtään reunoilla. Varsinkin oikeassa yläkulmassa. Outoa jos ei, sillä Mikrobittikin kirjoitti tuosta viasta tässä mallissa. Entä tarkkuus 1600 resolla...
« Viimeksi muokattu: 18.12.2003 klo 01:14:30 kirjoittanut Hazart »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #8 : 18.12.2003 klo 01:50:57 »
Vein tekstiä kuvan nurkkiin, enkä huomannut mitään. Ehkä en ole vain niin tarkka. Kokeilin myös 1600 ppi, mutta en huomannut siinäkään mitään kummaa.

Mutta tarkkaillaan...

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #9 : 18.12.2003 klo 10:31:04 »
Vein tekstiä kuvan nurkkiin, enkä huomannut mitään. Ehkä en ole vain niin tarkka. Kokeilin myös 1600 ppi, mutta en huomannut siinäkään mitään kummaa.

Mutta tarkkaillaan...

Autuas olet sinä! Toisin kuin minä! :)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #10 : 19.12.2003 klo 00:53:10 »
Nyt alkaa pikkuhiljaa palamaan käämi. Painter Classic, joka tulee tuon Wacomin mukana ei toimi kunnolla Xp:ssäni. Ikkunat alkavat tehdä kaikkea kummaa ja ohjelmaa ei saa sammutettua. Ei edes uudelleen latauksen jälkeen. Onko ollut samoja kokemuksia ja hyviä neuvoja?

EDIT: Se johtui windows blinds ohjelmasta. Kiitos avustani... jätän tän viestin kuitenkin, jos jollakin sama ongelma.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2003 klo 00:54:46 kirjoittanut Hazart »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Piirtopöydistä taas
« Vastaus #11 : 21.04.2004 klo 21:06:14 »
Piirtopöytäkuume kohoaa taas, ja olen jo ajatellut entistä vakavammin hankkia semmoisen ihan kotiinkin, kun siihen on töissä alkanut tottua. Mutta kun Wacomejakin on kymmeniä eri malleja. Hinnan on kyllä oltava suht edukas. Miel ei paljon yli 100 e. Miel vähemmän. :) Mutta saako silloin hyvää, edes kelpoa?

Tämmöisiä löysin kun hajin ja onko teillä kellään näistä kokemuksia tahi muuta tietoa:

Tevion MD9395 piirtopöytä Todella halpa. Käyttökokemusta tuon verran löysin netistä:
http://www.jathardware.com/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=2
Ei mitään lisäohjelmia.

Wacomin Volito on myös halpa, mutta jotain vikaa kai semmosessa on? :) Painter, ja jotain muita ohjelmia myös. Aivan outoja mulle, Penflow, JustWrite...

Aiptek Hyper Pen 12000U Erittäin halpa, mutta ohjelmistoissa ei mukana esim Painteria

Wacom Graphire3 CLASSIC, A6 - piirtopöytä. Edullinen, satasen pintaan ja Painter päälle. Hyvä?

Ongelma: USB:tä ei vanhassa koneessani ole, voinko käyttää USB -sovitinliitintä? (adapteripalikka: toisessa päässä USB-portti ja toisessa päässä pyöreä pieni hiiriportin liitin, eli laitetaan siihen pieneen PS/2 (?) -paikkaan). Onnistuuko USB-laitteen luku hyvin tällä lailla? Mistä virta tulee silloin???

Ja ennenkaikkea mistä näitä nyt sais suoraan haettuna Turuussa? Verkkokauppa comista voisin tilata, mutta jaksanko odottaa?

Timo
« Viimeksi muokattu: 21.04.2004 klo 21:40:29 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #12 : 21.04.2004 klo 21:56:45 »
Töissä oli joskus tuommoinen A6 kokoinen wacomi, oli liian pieni minun käyttööni. Eli ei oikein saanut järkevää jälkeä aikaiseksi. Kaltsulla on kuulemma Volito ja on tykkäävinään siitä. Taitaa olla makuasia, vähän riippunee siitä missä koossa on tottunut työskentelemään.

Eli jos "aina" käyttää jotain A2 kokoista piirrustuspaperia johon piirtelee ihmiset luonnollisessa koossaan, ei kannata olettaa tottuvansa välittömästi tulitikkuaskin kokoiseen piirtolevyyn.

On välillä ollut aikomus investoida A5 tai A4 kokoiseen, luultavasti A4 sopisi minulle. Mutta hinta hiukka hirvittää ja on aina jäänyt investoimatta.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #13 : 21.04.2004 klo 22:14:10 »
Mulla on A5 Wacom-intuos2 (415e), enkä vaihtaisi isompaan tai pienempään. Tarjoa vaikka, jos et usko. Tuntuu juuri sopivalta syliin ja silti tarkka ja kättä saa liikuttaa reilusti. Wacomhan on ainakin yleisesti laadukas ja sitä on helppo suositella. Monet ConceptArt foorumin gurut suosittelee ja käyttää. Painter, joka tulee sen mukana on aika nuhainen alkuversio, eikä sillä kauheasti mitään ole tullut tehtyä.

Patterilla varustettua kynää en kyllä ostaisi. Syökö vähän miestä, jos patterit loppuu kesken urakan tai kynän paino käy ranteen päälle.

Wacom on kalliimpi, mutta varmasti laadukas. Painterin takia sitä ei kannata ostaa. Tässä vajavainen mielipiteeni. En ole muita pöytiä kokeillut, joten...

Pidä huoli, että kynässä on paineentunnistus ja muut perusominaisuudet.

Usb:n saa myös laittamalla vanhaan koneeseen PCI-kortin, jossa usb-lähdöt.

8)
« Viimeksi muokattu: 21.04.2004 klo 22:18:07 kirjoittanut Hazart »

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #14 : 21.04.2004 klo 22:23:36 »
Minä hankin oman ison A-neloseni (30x30 cm piirtoala) käytettynä, satasen maksoin (euroissa). Yleisesti ottaen nuo vanhatkin Wacomit ovat kyllä kestäviä ja useimpiin tarkoituksiin sopivia laitteita, joten jos Timo tyydyt 512 paineentunnistustasoon (uusissa tuplamäärä) ja vanhempiin kyniin, niin kannattaa harkita käytetyn kalasteluakin. Siten saisit suoraan porttiin sopivan, ja softa/tehovaatimuksetkin olisivat pienemmät. Isommat vanhat pöydät liitetään ainakin Macissa sarjaporttiin, liekö samoin PC-puolella?

- Volitossa ei ole esim. pyyhkäriä.
Tämän sivun oikeasta alalaidasta näet ominaisuustaulukon lyhyesti. On muitakin eroavaisuuksia, softassa, tarkkuuksissa jne... tuolta Wacomin sivuilta pitäisi löytyä.
(varoitus: Volito-sivu vie hermot äkkipikaisilta)
Wacom Europe

Tuosta koosta vielä. Kättään saa liikutella aika viuhaan, jos haluaa käyttää isojen pöytien koko alan hyväkseen. (Vievät muuten hitosti tilaakin) Itse olen rajannut softalla piirtopöydästäni noin vaaka-A4 kokoisen työskentelyalan, joka helpotti piirtelyä huomattavasti. Ihan pienillä taas ei pysty piirtämään 1:1 oikein mitään, ja pitkät sulavat kynänvedot jäävät haaveeksi. Vaaka-A4 on varmaan piirtäjälle paras koko, A5 välttää useimmille, A-kutosella tekee, mutta hikiseen. Isoimmat (A4+, A3....) toimivat varmaan paremmin CAD-hommissa yms.