Kyllä WSOY:n koko sanomalehden sivun mainokset Herra Jeanista ja muista "sarjakuvan uusista klassikoista" on ollut isompi ja huomioarvoisempi.
Ilman muuta on näkynyt paremmin.
Puhumattakaan Aku Ankan kampanjatuotteista.
Löytyisiköhän vielä muitakin tuohon olettamaani keskimääräiseen julkisuuteen isoisesti vaikuttavia esimerkkejä?
Tässä paljastuu vähitellen uusia karuja pointteja alan tiedottamisesta:
- mikä ja kuka määrittää mainoksen sijainnin? - uskoisin Recallmedinkin ilman muuta halunneen ilmoituksensa kernaimmin kulttuurisivuille...
- ja millä hinnalla? Liekö WSOY maksanut Sanoma-WSOY-yhtiölle värisivuistaan edes muodollisesti sitäkään, mitä Recallmed omastaan. Ainakin Aamulehti revittelee kustantamiaan kirjoja sangen estottomin värimainoksin.
- ja kuka huomaa mitäkin... Yksittäisten teosten tiedonvälitystä on hankala suunnata ja budjetoida loogisesti, koska jokaisesta väylästä laskutetaan niin perhanasti. Hyvä esimerkki ovat kirjakauppojen joulukuvastot, joihin saa vain ostamalla taivasosuuden ja kansikuvan esiin. Niistä jää automaattisesti pois paljon julkaisuja, joita ei yksinkertaisesti uskota myytävän sellaisia määriä, että se kattaisi moiset kulut.
Onneksi Arktisella Banaanilla on Viivin ja Wagnerin suosion ansiosta kanttia ja vääntöä neuvotella itsenäisenä kustantamona näissä tilanteissa.